Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2976681_0001.png
7. februar 2025
J.nr. 2025 - 757
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 171 af 14. januar 2025 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Rasmus Stoklund
/ Rikke Kure Wendel
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 171: Spm. om provenuvirkningen ved at fjerne fradragsretten for indbetalinger til pensionsordninger i top- og toptopskatten
2976681_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved at fjerne fradragsretten for indbetalinger til
pensionsordninger i top- og toptopskatten? Samtidig med at fradragsretten fjernes, undta-
ges udbetalingerne fra pensioner i top- og toptopskattegrundlaget. Provenuvirkningen
herved bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd.
Provenuet bedes opgjort for hvert af årene 2026-2030 og i varig virkning. Der bedes an-
vendt 2025-priser. Dertil bedes redegjort for ændringerne i gini-koefficienten og ændrin-
ger i den disponible indkomst i kroner og ører og i pct. af indkomsten fordelt på ind-
komstdeciler, og for den 10. decil ønskes opgørelsen fordelt på percentiler.
Svar
Ophævelsen af fradrags- og bortseelsesretten for alle pensionsindbetalinger i top- og top-
topskattegrundlaget og undladelsen af at medregne udbetalinger fra pensionsordninger
med løbende udbetalinger i top- og toptopskattegrundlaget skønnes at medføre et umid-
delbart merprovenu på ca. 4,0 mia. kr. i 2030 (2025-niveau) og ca. 3,1 mia. kr. efter tilba-
geløb,
jf. tabel 1.
Merprovenuet dækker over, at langt flere personer betaler top- og top-
topskat på indbetalingstidspunktet end på udbetalingstidspunktet.
Tabel 1. Provenumæssige virkninger af at ophæve fradragsretten for pensionsindbetalinger og und-
tage udbetalinger fra pensionsordninger med løbende udbetalinger i top- og toptopskattegrundlaget
2026
Umiddelbar virkning
Efter tilbageløb
4,0
3,1
2027
4,0
3,1
2028
4,0
3,1
2029
4,0
3,1
2030
4,0
3,1
Varigt
4,0
3,1
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 33,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2021 fremskrevet til 2030 opgjort i
2025- niveau med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse (december 2023) og den mellemfristede fremskrivning i
2030- planforløb
grundlag for udgiftslofter 2027 (august 2024).
En ophævelse af fradragsret for pensionsindbetalinger i top- og toptopskattegrundlaget
vil medføre en betydelig reduktion af indbetalingerne til pensionsordninger
også med
en symmetrisk skattemæssig behandling af pensionsopsparing. De lavere indbetalinger til
pensionsordninger med fradragsret vil delvist blive modsvaret af portføljeomlægninger til
andre typer af privat opsparing og delvist blive modsvaret af en reduktion af den samlede
private opsparing. Der foreligger ikke umiddelbart et tilstrækkeligt erfaringsgrundlag til
brug for at fastsætte skøn for de nævnte opsparings- og porteføljevirkninger. I de anførte
provenuskøn er der derfor ikke indregnet adfærd.
De provenumæssige konsekvenser af at undtage udbetalinger fra pensionsordninger med
løbende udbetalinger fra top- og toptopskattegrundlaget er skønnet ud fra, at det nuvæ-
rende niveau for pensionsudbetalinger vil blive forøget fremover som følge af, at pensi-
onsformuen opbygges yderligere. Hvis både ind- og udbetalinger til ratepensioner og liv-
renter undtages fra topskattegrundlaget, vil det i fravær af en meget lang overgangsord-
ning medføre, at den eksisterende pensionsformue på udbetalingstidspunktet fritages for
top- og toptopskat, selv om der har været fradrag ved beregning af top- og toptopskat på
indbetalingstidspunktet.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 171: Spm. om provenuvirkningen ved at fjerne fradragsretten for indbetalinger til pensionsordninger i top- og toptopskatten
2976681_0003.png
Tiltagene skønnes at reducere Gini-koefficienten med 0,15 pct.-point i 2030,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Fordelingsvirkninger af at ophæve fradragsretten for pensionsindbetalinger og undtage ud-
betalinger fra pensionsordninger med løbende udbetalinger i top- og toptopskattegrundlaget
Kr.
Indkomstdecil
1. decil
2. decil
3. decil
4. decil
5. decil
6. decil
7. decil
8. decil
9. decil
10. decil
Alle
Indkomstpercentil for den 10. decil
91. percentil
92. percentil
93. percentil
94. percentil
95. percentil
96. percentil
97. percentil
98. percentil
99. percentil
100. percentil
91.-100. percentil
Ændring i Gini-koefficient, pct. point
-2.470
-2.770
-3.180
-3.470
-4.110
-4.650
-5.610
-6.800
-8.330
-13.950
-5.560
-0,5
-0,6
-0,7
-0,7
-0,8
-0,8
-1,0
-1,0
-1,1
-0,8
-0,8
-0,15
0
0
0
-20
-50
-130
-300
-660
-1.540
-5.560
-850
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,2
-0,4
-0,8
-0,3
Pct.
Anm.: Ændringen i disponibel indkomst i kroner er opgjort for voksne. Ændringen i disponibel indkomst i procent er opgjort
på baggrund af ækvivalerede disponible indkomster på husstandsniveau.
Kilde: Se tabel 1.
Side 3 af 3