Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2976677_0001.png
7. februar 2025
J.nr. 2025 - 755
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 170 af 14. januar 2025 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Rasmus Stoklund
/ Rikke Kure Wendel
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om provenuvirkningen ved at sænke beløbsgrænsen for toptopskatten
2976677_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved at sænke beløbsgrænsen for toptopskatten,
hvor belægsgrænsen sænkes til a) fra 2,5 mio. kr. til 1,0 mio. kr. b) fra 2,5 mio. kr. til 1,5
mio. kr. c) fra 2,5 mio. kr. til 2,0 mio. kr.? Provenuvirkningen herved bedes opgjort i
umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Provenuet bedes op-
gjort for hvert af årene 2026-2030 og i varig virkning. Der bedes anvendt 2025-priser.
Dertil bedes redegjort for ændringerne i gini-koefficienten og ændringer i den disponible
indkomst i kroner og ører og i pct. af indkomsten fordelt på indkomstdeciler, og for den
10. decil ønskes opgørelsen fordelt på percentiler.
Svar
Som led i
Aftale om en reform af personskat
indføres der fra 2026 en toptopskat på 5 pct. af
indkomsten over 2,5 mio. kr. De 2,5 mio. kr. i aftalen er før AM-bidrag og i 2023-niveau
og svarer i 2025-niveau til knap 2,7 mio. kr. I beregningerne nedenfor er der foretaget en
tilsvarende regulering af de tre nævnte beløbsgrænser på 1 mio. kr., 1,5 mio. kr. og 2,0
mio. kr., så de i 2025-niveau bliver hhv. ca. 1,1 mio. kr., 1,6 mio. kr. og 2,15 mio. kr. (før
AM-bidrag).
1
En reduktion af beløbsgrænsen for toptopskatten fra 2,7 mio. kr. til 1,1 mio. kr. (før AM-
bidrag) skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 2,5 mia. kr. i 2030 (2025-
niveau) samt et merprovenu på ca. 1,0 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
2
Den
varige virkning skønnes på niveau med den årlige virkning. Ændringen skønnes endvidere
at medføre en reduktion af uligheden målt ved Gini-koefficienten på hhv. 0,11 pct.-point
og en reduktion i arbejdsudbuddet på ca. 1.100 fuldtidspersoner.
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser ved at sænke beløbsgrænsen for toptopskatten (2030-regler i
2025-niveau)
Virkning
efter til-
bageløb
og ad-
færd
Mia. kr.
1,0
0,4
0,2
Varig
virkning
efter til-
bageløb
og ad-
færd
Mia. kr.
1,0
0,4
0,2
Sam-
funds-
økono-
misk virk-
ning
Mia. kr.
-1,1
-0,3
-0,1
Umiddel-
bar virk-
ning
Mia. kr.
a)
b)
c)
2,5
0,9
0,3
Virkning
efter til-
bageløb
Mia. kr.
1,9
0,7
0,2
Arbejds-
udbud
Ændring i
Gini-koef-
ficient
Virkning
på BNP
Fuldtids-
Pct.-point
personer
-1.100
-0,11
-300
-100
-0,04
-0,02
Mia. kr.
-2,7
-0,8
-0,2
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 33,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2021 fremskrevet til 2030 opgjort i
2025- niveau med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse (august 2024) og den mellemfristede fremskrivning i 2030-
planforløb
grundlag for udgiftslofter 2027 (august 2024).
Af
tabel 2
fremgår fordelingsvirkningerne ved at sænke beløbsgrænsen for toptopskatten.
1
I skattelovgivningen er det beløbsgrænsen efter AM-bidrag, der indgår. I 2025-niveau er den for toptopskatten 2.473.700
kr. ved gældende regler, samt hhv. 989.400 kr., 1.484.200 kr. og 1.978.900 kr. for hhv. model a), b) og c).
De årlige provenuvirkninger er de samme i perioden 2026 til 2029.
2
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om provenuvirkningen ved at sænke beløbsgrænsen for toptopskatten
2976677_0003.png
Tabel 2. Fordelingsvirkninger ved at sænke beløbsgrænsen for toptopskatten
a)
Indkomstdecil
1. decil
2. decil
3. decil
4. decil
5. decil
6. decil
7. decil
8. decil
9. decil
10. decil
Alle
Indkomstpercentil for den
10. decil
91. percentil
92. percentil
93. percentil
94. percentil
95. percentil
96. percentil
97. percentil
98. percentil
99. percentil
100. percentil
91.-100. percentil
kr.
0
0
0
0
0
-10
-20
-70
-270
-4.580
-520
kr.
-610
-740
-830
-1.260
-1.690
-2.140
-3.250
-5.330
-9.480
-20.100
-4.580
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,7
-0,2
pct.
-0,2
-0,2
-0,2
-0,3
-0,4
-0,4
-0,6
-0,8
-1,3
-1,1
-0,7
kr.
0
0
0
0
0
0
0
-10
-30
-1.780
-190
kr.
-50
-90
-100
-170
-310
-450
-710
-1.460
-3.220
-11.110
-1.780
b)
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,3
-0,1
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,3
-0,5
-0,6
-0,3
kr.
0
-10
-20
-20
-50
-80
-140
-360
-920
-4.640
-630
kr.
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-630
-70
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,3
-0,1
c)
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
Anm.: Ændringen i disponibel indkomst i kroner er opgjort for voksne. Ændringen i disponibel indkomst i procent er opgjort
på baggrund af ækvivalerede disponible indkomster på husstandsniveau.
Kilde: Se tabel 1.
Hovedaktionærer, der bliver omfattet af den nye toptopskat, vil i udgangspunktet få et
øget incitament til at indkomsttransformere fra lønindkomst til udbytteindkomst. Det er
dog uklart, hvor mange af disse personer, der i praksis har mulighed for at indkomsttrans-
formere indkomst (og i hvilket omfang). Ved en nedsættelse af beløbsgrænsen forstærkes
denne problemstilling. Der foretages aktuelt ikke beregninger, som inddrager effekten af
den ændrede tilskyndelse til indkomsttransformation mellem lønindkomst og udbytteind-
komst for hovedaktionærer, da der p.t. ikke er udviklet regnemetoder til at foretage et så-
dant skøn.
Side 3 af 3