Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2930562_0001.png
5. november 2024
J.nr. 2024 - 7672
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 17 af 11. oktober 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DD).
Rasmus Stoklund
/ Lasse Bank
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om at oplyse det statslige provenutab, hvis alment velgørende foreninger, som er godkendt efter ligningslovens § 8 A, og som har eksisteret i mindst 5 år, fuldstændigt skattefritages for indtægter under 5 mio. kr., under forudsætning af at overskuddet ubeskåret går til foreningen
2930562_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse det statslige provenutab, hvis alment velgørende foreninger, som er
godkendt efter ligningslovens § 8 A, og som har eksisteret i mindst 5 år, fuldstændigt
skattefritages for indtægter under 5 mio. kr., under forudsætning af at overskuddet ube-
skåret går til foreningen?
Svar
Almennyttige foreninger godkendt efter ligningslovens § 8 A har allerede i dag mulighed
for at undgå skattebetaling, i det omfang indkomsten anvendes til almennyttige formål.
Derudover er foreninger efter gældende regler skattefri af ikke-erhvervsmæssig virksom-
hed. Forslaget vil derfor alene indebære en skattefritagelse af foreningernes erhvervsmæs-
sige indtægter.
I 2023 var mere end 1.000 foreninger godkendt efter ligningslovens § 8 A. Der er tale om
foreninger med meget forskelligartede aktiviteter og formål, herunder fx en række mu-
seer, sportsklubber samt religiøse, kulturelle og sociale sammenslutninger.
Flere af de omfattede foreninger udbyder en række ydelser, som naturligt kan siges at
være i konkurrence med private udbydere. Der kan fx være tale om udlejning af lokaler
eller værelser til overnatning, fitnessvirksomhed, koncertvirksomhed, salg af merchandise
og cafe-og restaurationsvirksomhed. Foreninger omfattet af ligningslovens § 8 A omfatter
således en meget bred vifte af foreninger, der kan udbyde meget forskelligartede ydelser
til ikke-medlemmer.
De omtalte institutioner og foreninger kan nedbringe den skattepligtige indkomst ved at
foretage uddelinger eller hensættelser til almennyttige formål, hvilket umiddelbart begræn-
ser de provenumæssige konsekvenser.
Den foreslåede skattefritagelse vil imidlertid omfatte indtægter fra den erhvervsmæssige
virksomhed, som foreningerne driver i konkurrence med almindeligt skattepligtige virk-
somheder. En skattefritagelse vil kunne risikere at medføre, at erhvervsmæssig virksom-
hed i videre omfang drives i regi af foreninger, som dermed kan udkonkurrere almindeligt
skattepligtige virksomheder. Herved begrænses skatteindtægterne fra andre områder, hvil-
ket i givet fald vil medføre et mindreprovenu for det offentlige. Dette mindreprovenu kan
ikke umiddelbart kvantificeres, men vurderes at være relativt begrænset.
Det bemærkes, at en skattefritagelse som den foreslåede vurderes at ville rejse statsstøtte-
retlige problemstillinger.
Side 2 af 2