Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2974193_0001.png
4. februar 2025
J.nr. 2025 - 762
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 169 af 14. januar 2025 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Rasmus Stoklund
/ Lasse Bank
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om provenuvirkningen og de fordelingsmæssige konsekvenser ved at lukke hullet i toptopskatten vedr. hovedaktionærproblemstillingen
2974193_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for provenuvirkningen og de fordelingsmæssige konsekvenser
ved at lukke hullet i toptopskatten vedr. hovedaktionærproblemstillingen, hvor den høje-
ste sats for aktie- og kapitalindkomst hæves til 49 pct.? Provenuvirkningen herved bedes
opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Provenuet
bedes opgjort for hvert af årene 2026-2030 og i varig virkning. Der bedes anvendt 2025-
priser. Dertil bedes redegjort for ændringerne i gini-koefficienten og ændringer i den di-
sponible indkomst i kroner og øre og i pct. fordelt på indkomstdeciler, og for den 10. de-
cil ønskes opgørelsen fordelt på percentiler.
Svar
Med
Aftale om reform af personskat
omlægges topskatten fra 2026, så den nuværende topskat
erstattes af tre skatter: En ny mellemskat, en ny topskat og en ny top-topskat.
Ændringerne i topskatten indebærer, at for personlig indkomst mellem 665.000 kr. og
806.700 kr. (2025-niveau før arbejdsmarkedsbidrag) reduceres skattesatsen med 7,5 pct.-
point
svarende til en nedsættelse af marginalskatten med 6,9 pct.-point fra 55,9 pct. til
49,0 pct. For lønindkomst mv. mellem 806.700 kr. og 2.690.000 kr. (2025-niveau før ar-
bejdsmarkedsbidrag) er marginalskatten uændret. Men for lønindkomster over 2.690.000
kr. (2025-niveau før arbejdsmarkedsbidrag) indebærer den nye top-topskat på 5 pct. en
forøgelse af marginalskatten med 4,6 pct.-point fra 55,9 pct. til 60,5 pct.
Aktieindkomst
beskattes med 27 pct. af indkomsten under progressionsgrænsen, som i
2026 udgør 75.800 kr. (2025-niveau) og 83.100 kr. (2025-niveau) fra og med 2027, når
forhøjelsen i medfør af
Aftale om Iværksætterpakken
er fuldt indfaset. Aktieindkomst over
progressionsgrænsen beskattes med 42 pct. Ægtefæller sambeskattes af aktieindkomst.
Det vil sige, at ægtefællers indkomst lægges sammen, og at progressionsgrænsen udgør
det dobbelte. Den sammensatte marginalskat på aktieindkomst inklusive selskabsskat ud-
gør ca. 43,1 pct. op til progressionsgrænsen og ca. 54,8 pct. over denne grænse
1
.
Positiv nettokapitalindkomst
beskattes typisk med en skatteprocent på godt 37 pct., idet den
indgår i grundlaget for bundskatten (12,01 pct.) samt i den skattepligtige indkomst, hvoraf
der betales kommuneskat (25,1 pct. i gennemsnit). Den del af den positive nettokapital-
indkomst, der overstiger en beløbsgrænse på 52.400 kr. i 2025, beskattes derudover med
en højere sats på i alt 42 pct. (skatteloftet for positiv nettokapitalindkomst), hvis summen
af den positive nettokapitalindkomst og den personlige indkomst (dvs. lønindkomst,
overskud af virksomhed, honorarer mv.) samtidig overstiger mellemskattegrænsen.
Hovedaktionærproblemstillingen er udtryk for, at personer, som både stiller kapital og ar-
bejdskraft til rådighed for et selskab, i vidt omfang selv kan beslutte, hvor stor en del af
selskabets overskud, de vil have udbetalt som løn og som aktieindkomst (efter selskabs-
skat). Det giver hovedaktionærer mulighed for at transformere indkomst mellem lønind-
komst og aktieindkomst for at opnå en lavere beskatning. Der er aktuelt omtrentlig
1
Den laveste sammensatte marginalskat for selskabsskat og aktieindkomst er 22+(1-0,22) *27=43,06 pct. Den højeste sam-
mensatte marginalskat for selskabsskat og aktieindkomst er 22+(1-0,22) *42=54,76 pct.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om provenuvirkningen og de fordelingsmæssige konsekvenser ved at lukke hullet i toptopskatten vedr. hovedaktionærproblemstillingen
2974193_0003.png
balance mellem de højeste marginalskatter for aktieindkomst og personlig indkomst på
hhv. ca. 54,8 pct. og ca. 55,9 pct. Det begrænser hovedaktionærers økonomisk incitament
til indkomsttransformation.
Med
Aftale om reform af personskat
forskydes denne balance som følge af omlægningen af
den nuværende topskat, jf. ovenfor. For hovedaktionærer med lønindkomst over grænsen
for den nye top-topskat øges den højeste marginalskat på lønindkomst til ca. 60,5 pct., og
der opstår derfor for denne gruppe et stærkere økonomisk incitament til at udbetale virk-
somhedsoverskud som aktieindkomst i stedet for som løn.
Hæves den høje sats for aktieindkomst til 49 pct., øges den højeste sammensatte margi-
nalskat på aktieindkomst til ca. 60,2 pct. (22+(1-0,22)*49 = 60,22), og for hovedaktionæ-
rer,
der også er top-topskatteydere,
vil der dermed være omtrentlig balance mellem den højeste
marginalskat på aktieindkomst og den højeste marginalskat på lønindkomst, der for top-
topskatteydere (som nævnt) udgør ca. 60,5 pct.
For hovedaktionærer,
der ikke er top-topskatteydere
dvs. som har lønindkomst under top-
topskattegrænsen og dermed fortsat har en højeste marginalskat på lønindkomst på ca.
55,9 pct.
vil en forøgelse af den høje sats for aktieindkomst til 49 pct. imidlertid for-
skyde den nuværende omtrentlige balance mellem marginalskatterne på lønindkomst og
aktieindkomst, og der vil derfor for denne gruppe opstå et økonomisk incitament til at
udbetale virksomhedsoverskud som løn i stedet for som aktieindkomst (op til top-top-
skattegrænsen).
Skatteministeriet har aktuelt ikke regnemetoder til at medregne de afledte virkninger af
ændringer i tilskyndelsen til at transformere indkomst mellem lønindkomst og unoteret
aktieindkomst (eller omvendt) for hovedaktionærer i provenuskøn, hvilket heller ikke er
tilfældet for beregningerne i
tabel 1.
Det må således forventes, at merprovenuet fra en for-
øgelse af den høje sats for aktieindkomst i praksis vil være lavere end det beregnede. Der-
udover bemærkes, at det alene er forholdet mellem marginalskatten på løn- og aktieind-
komst, der er relevant for hovedaktionærproblemstillingen. Beskatningen af (netto)kapi-
talindkomst har således ikke betydning for graden af hovedaktionærers indkomsttransfor-
mation.
Tabel 1. Provenuvirkning ved at hæve den højeste sats for aktie- og kapitalindkomst til 49 pct.
Mio. kr. (2025-niveau)
Umiddelbar virkning
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb og adfærd
2026
5.400
4.150
3.100
2027
5.300
4.050
3.050
2028
5.250
4.050
3.050
2029
5.300
4.100
3.050
2030
5.300
4.050
3.050
Varigt
5.250
4.050
3.050
Anm.: Der er beregningsteknisk forudsat en selvfinansieringsgrad på 25 pct (hvoraf 15 pct.-point vedrører arbejdsudbud-
det). Provenuvirkningen er afrundet til nærmeste 50 mio. kr.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 33 pct. stikprøve af befolkningen i 2021 fremskrevet til 2030 opgjort i 2025-
niveau med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse (december 2023) og den mellemfristede fremskrivning i 2030-
planforløb
grundlag for udgiftslofter 2027 (august 2024).
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om provenuvirkningen og de fordelingsmæssige konsekvenser ved at lukke hullet i toptopskatten vedr. hovedaktionærproblemstillingen
2974193_0004.png
En forhøjelse af den høje sats for aktieindkomst og skatteloftet for positiv nettokapital-
indkomst til 49 pct., skønnes med betydelig usikkerhed at medføre et varigt merprovenu
på ca. 3 mia. kr. om året (2025-niveau),
jf. tabel 1.
Beregningerne er omfattet af betydelig
usikkerhed, hvilket bl.a. skyldes, at fremskrivningen af kapitalindkomst er følsom overfor
udviklingen i renteniveauet
samt at der som nævnt ikke indgår et konkret skøn for de
afledte provenuvirkninger af ændringer i hovedaktionærernes indkomsttransformation.
Af
tabel 2
fremgår fordelingsvirkningerne af en forhøjelse af den høje sats for aktieind-
komst og skatteloftet for positiv nettokapitalindkomst til 49 pct. i 2030. Forhøjelsen på-
virker næsten alene den disponible indkomst for personer i 10. decil, og personer i 100.
indkomstpercentil skønnes at opleve den største nedgang i disponibel indkomst både re-
lativt og absolut. Ændringen skønnes at reducere indkomstforskellene med 0,23 pct.- po-
int målt ved Gini-koefficienten.
Tabel 2. Gennemsnitlig fordelingsvirkning i 2030 ved en forhøjelse af den høje sats for aktie- og ka-
pitalindkomst til 49 pct. (2025-niveau) fordelt på indkomstdeciler og -percentiler
Kr.
1. decil
2. decil
3. decil
4. decil
5. decil
6. decil
7. decil
8. decil
9. decil
10. decil
Hele befolkningen
91. percentil
92. percentil
93. percentil
94. percentil
95. percentil
96. percentil
97. percentil
98. percentil
99. percentil
100. percentil
10. indkomstdecil i alt
Ændring i Ginikoefficient, pct. point
0
0
0
-10
-30
-40
-60
-120
-300
-9.820
-1.080
-520
-640
-640
-860
-1.130
-1.430
-1.870
-3.410
-6.990
- 81.190
-9.820
Pct.
0
0
0
-0,01
-0,01
-0,01
-0,02
-0,03
-0,07
-1,36
-0,34
-0,10
-0,13
-0,13
-0,17
-0,21
-0,25
-0,32
-0,50
-0,89
-4,27
-1,36
-0,23
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om provenuvirkningen og de fordelingsmæssige konsekvenser ved at lukke hullet i toptopskatten vedr. hovedaktionærproblemstillingen
2974193_0005.png
Anm.: Ændringen i disponibel indkomst i kroner er opgjort for voksne og afrundet til nærmeste 10 kr. Ændringen i disponi-
bel indkomst i procent er opgjort på baggrund af ækvivalerede disponible indkomster på husstandsniveau.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 33 pct. stikprøve af befolkningen i 2021 fremskrevet til 2030 opgjort i 2025-
niveau med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse (december 2023) og den mellemfristede fremskrivning i 2030-
planforløb
grundlag for udgiftslofter 2027 (august 2024).
Af
tabel 3
fremgår en oversigt over de økonomiske konsekvenser af en forhøjelse af den
høje sats for aktieindkomst og skatteloftet for positiv nettokapitalindkomst til 49 pct. i
2030. Forøgelsen vurderes med betydelig usikkerhed
herunder med forbehold for, at
der ikke er taget højde for ændringer i hovedaktionærers indkomsttransformation
at re-
ducere arbejdsudbuddet svarende til arbejdsindsatsen fra omkring 1.400 fuldtidspersoner
og medføre et tab af økonomisk velstand på ca. 1 mia. kr. målt ved den samfundsøkono-
miske virkning.
Tabel 3. Økonomiske konsekvenser ved at forhøje den høje sats for aktie- og kapitalindkomst til 49
pct. i 2030
Umiddelbar
provenuvirk-
ning
Provenu efter
tilbageløb og
adfærd
Provenu efter
tilbageløb
Samfundsøkonomisk
virkning
Arbejdsudbud
Fuldtidspersoner
Mio. kr. (2025-niveau)
5.300
4.050
3.050
-1.000
-1.400
Anm.: Der er beregningsteknisk forudsat en selvfinansieringsgrad på 25 pct (hvoraf 15 pct.-point vedrører arbejdsudbud-
det). Provenu og samfundsøkonomi er afrundet til nærmeste 50 mio. kr. og virkningen på arbejdsudbud er afrundet til nær-
meste 50 fuldtidspersoner. Den opgjorte samfundsøkonomiske virkning afspejler alene ændringen i arbejdsudbuddet.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 33 pct. stikprøve af befolkningen i 2021 fremskrevet til 2030 opgjort i 2025-
niveau med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse (december 2023) og den mellemfristede fremskrivning i 2030-
planforløb
grundlag for udgiftslofter 2027 (august 2024).
Side 5 af 5