Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2973939_0001.png
4. februar 2025
J.nr. 2025 - 550
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 168 af 14. januar 2025 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Rasmus Stoklund
/ Rikke Kure Wendel
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om provenuvirkningen ved forskellige modeller vedr. at omlægge bo- og gaveafgiften
2973939_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved forskellige modeller vedr. at omlægge bo-
og gaveafgiften, således at bundgrænsen hæves til hhv. 400.000 kr., 450.000 kr. og
500.000 kr., og at der indføres en progression med en højere skattesats på 30. pct. ved
stor arv på henholdsvis 1 mio. kr., 1,5 mio. kr., 2 mio. kr., 2,5 mio. kr. og 3 mio. kr.? Pro-
venuvirkningen herved bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilba-
geløb og adfærd. Provenuet bedes opgjort for hvert af årene 2026-2030 og i varig virk-
ning. Der bedes anvendt 2025-priser. Dertil bedes redegjort for ændringerne i gini-koeffi-
cienten og ændringer i den disponible indkomst i kroner og øre og i pct. fordelt på ind-
komstdeciler, og for den 10. decil ønskes opgørelsen fordelt på percentiler.
Svar
Boafgiften beregnes af de værdier, som afdøde efterlader sig. Satsen for boafgiften er 15
pct. Ved beregning af boafgift gives et bundfradrag i afgiftsgrundlaget på 346.000 kr.
(2025-niveau). Som led i
Aftale om reform af personskat
forhøjes bundfradraget i 2026 til
374.300 kr. (2025-niveau), og yderligere i 2029, hvorefter det udgør 403.300 kr. (2025-ni-
veau). Hvis arv udloddes til arvinger uden for den nærmeste familie, betaler de desuden
en tillægsboafgift på 25 pct. af deres arveandel fratrukket deres andel af boafgiften.
En forhøjelse af bundfradraget i boafgiften til 400.000 kr. samt indførslen af en progressi-
onsgrænse på arv over 1 mio. kr., med en skattesats på 30 pct. skønnes at medføre et
umiddelbart merprovenu på ca. 3,9 mia. kr. i 2026-2028 og et merprovenu efter tilbageløb
og adfærd på ca. 3,0 mia. kr. (2025-niveau),
jf. tabel 1.
Fra og med 2029, hvor progressi-
onsgrænsen er forhøjet yderligere, skønnes et umiddelbart merprovenu på 4,0 mia. kr. og
et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 3,1 mia. kr.,
jf. tabel 2.
Tabel 1 og tabel 2
viser endvidere provenuvirkningerne af de øvrige nævnte modeller.
1
Det skønnes, at en forhøjelse af bundfradraget i boafgiften til 400.000 kr., samt en indfør-
sel af en progressionsgrænse for arv over 1 mio. kr., med en skattesats på 30 pct., vil redu-
cere de disponible indkomster med ca. 0,3 pct. for hele befolkningen, svarende til ca. 800
kr. pr. voksen i familien,
jf. tabel 3.
Omlægningen skønnes at reducere indkomstforskellene
målt ved Gini-koefficienten med ca. 0,21 pct.-point. Tabellerne 3-7 viser tilsvarende de
fordelingsmæssige konsekvenser af de øvrige nævnte modeller.
2
Som led i
Aftale om et stærkere erhvervsliv
nedsættes bo- og gaveafgiften for overdragelse af
erhvervsvirksomheder fra 15 pct. til 10 pct. og der indføres et retskrav på anvendelse af
1
Finansministeriet og Skatteministeriet er i gang med at efterse regneprincipperne for adfærdseffekter ved ændringer af bo-
og gaveafgiften, jf. SAU alm. del
endeligt svar på spm. 580 (2023-2024).
Oplysninger om arv og boafgift er ikke registerunderstøttet. Beregningerne er foretaget på en model baseret på afdødes
formue ifølge Danmarks Statistiks formuestatistisk ultimo året forud for dødsåret. Til brug for fordelingsberegningerne er
arvingerne defineret som afdødes efterladte ægtefælle og/eller børn. Det er ikke i alle tilfælde muligt at identificere arvin-
ger ud fra denne definition. Fordelingsberegningerne er i første omgang foretaget for de identificerede arvinger, hvorefter
de er skaleret op, så der er konsistens med provenuvirkningen. Det medfører imidlertid relativ stor usikkerhed på forde-
lingsberegningerne, især når de nedbrydes på fx percentiler, idet der kan være få identificerede arvinger i det enkelte per-
centil.
2
Side 2 af 9
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om provenuvirkningen ved forskellige modeller vedr. at omlægge bo- og gaveafgiften
2973939_0003.png
skematisk værdiansættelse ved generationsskifte af en erhvervsvirksomhed. I beregnin-
gerne er det lagt til grund, at retskravet på skematisk værdiansættelse er gældende, og at
erhvervsvirksomheder inden omlægningen overdrages med en sats på 10 pct., og at denne
sats efter omlægningen forhøjes til 30 pct. for den del af værdien af virksomheden, der
overstiger den valgte progressionsgrænse. Der er ikke indregnet effekter af en forhøjelse
af bundfradraget for overdragelse af erhvervsvirksomheder, da disse effekter vurderes at
være relativt begrænsede.
Tabel 1. Provenuvirkninger ved at hæve bundgrænsen for boafgiften, samt indføre en progressions-
grænse med en høj skattesats på 30 pct. i 2026-2028.
Bundfradrag
Mia. kr. (2025-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Progressionsgrænse på 1 mio.
Progressionsgrænse på 1,5 mio.
Progressionsgrænse på 2 mio.
Progressionsgrænse på 2,5 mio.
Progressionsgrænse på 3 mio.
Provenuvirkning efter tilbageløb
Progressionsgrænse på 1 mio.
Progressionsgrænse på 1,5 mio.
Progressionsgrænse på 2 mio.
Progressionsgrænse på 2,5 mio.
Progressionsgrænse på 3 mio.
Provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd
Progressionsgrænse på 1 mio.
Progressionsgrænse på 1,5 mio.
Progressionsgrænse på 2 mio.
Progressionsgrænse på 2,5 mio.
Progressionsgrænse på 3 mio.
3,0
2,7
2,4
2,2
2,1
2,9
2,6
2,3
2,1
2,0
2,8
2,5
2,2
2,0
1,9
3,0
2,7
2,4
2,2
2,1
2,9
2,6
2,3
2,1
2,0
2,8
2,5
2,2
2,0
1,9
3,9
3,4
3,1
2,9
2,8
3,8
3,3
3,0
2,8
2,6
3,7
3,2
2,9
2,7
2,5
400.000 kr.
450.000 kr.
500.000 kr.
Anm.: Som led i
Aftale om Reform af personskat
hæves bundfradraget i boafgiften til 403.300 kr. (2025-niveau) i 2029, så-
ledes, at et bundfradrag på 400.000 kr. isoleret set vil være en stramning fra 2029 og frem. Det er lagt til grund, at satsen
for bo- og gaveafgiften er 10 pct. ved overdragelse af erhvervsvirksomheder før de foreslåede ændringer, jf.
Aftale om et
stærkere erhvervsliv.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af fuldtællinger for 2021 og 2022 fremskrevet til 2025-niveau, med 2029-regler.
Side 3 af 9
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om provenuvirkningen ved forskellige modeller vedr. at omlægge bo- og gaveafgiften
2973939_0004.png
Tabel 2. Provenuvirkninger ved at hæve bundgrænsen for boafgiften, samt indføre en progressions-
grænse med en høj skattesats på 30 pct. fra og med 2029
Bundfradrag
Mia. kr. (2025-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Progressionsgrænse på 1 mio.
Progressionsgrænse på 1,5 mio.
Progressionsgrænse på 2 mio.
Progressionsgrænse på 2,5 mio.
Progressionsgrænse på 3 mio.
Provenuvirkning efter tilbageløb
Progressionsgrænse på 1 mio.
Progressionsgrænse på 1,5 mio.
Progressionsgrænse på 2 mio.
Progressionsgrænse på 2,5 mio.
Progressionsgrænse på 3 mio.
Provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd
Progressionsgrænse på 1 mio.
Progressionsgrænse på 1,5 mio.
Progressionsgrænse på 2 mio.
Progressionsgrænse på 2,5 mio.
Progressionsgrænse på 3 mio.
Anm. og kilde: Se tabel 1.
400.000 kr.
450.000 kr.
500.000 kr.
4,0
3,5
3,2
3,0
2,8
3,9
3,4
3,1
2,9
2,7
3,8
3,3
3,0
2,7
2,6
3,1
2,7
2,5
2,3
2,2
3,0
2,6
2,4
2,2
2,1
2,9
2,5
2,3
2,1
2,0
3,1
2,7
2,5
2,3
2,2
3,0
2,6
2,4
2,2
2,1
2,9
2,5
2,3
2,1
2,0
Side 4 af 9
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om provenuvirkningen ved forskellige modeller vedr. at omlægge bo- og gaveafgiften
2973939_0005.png
Tabel 3. Ændring i disponibel indkomst af at hæve bundfradraget i boafgiften, samt indføre en pro-
gressionsgrænse med en skattesats på 30 pct. for arv over 1 mio. kr.
Bundfradrag
2025-niveau
Indkomstdecil
1. decil
2. decil
3. decil
4. decil
5. decil
6. decil
7. decil
8. decil
9. decil
10. decil
Alle
Indkomstpercentil
91. percentil
92. percentil
93. percentil
94. percentil
95. percentil
96. percentil
97. percentil
98. percentil
99. percentil
100. percentil
10. decil i alt
Ændring i Gini-koefficient (pct.-point)
-0,2
-0,3
-0,3
-0,4
-0,5
-0,4
-0,4
-0,5
-0,7
-800
-1.600
-1.800
-2.000
-2.900
-2.200
-2.300
-3.400
-4.100
-0,2
-0,3
-0,3
-0,4
-0,5
-0,4
-0,4
-0,5
-0,7
-1,2
-0,6
-0,21
-700
-1.600
-1.700
-2.000
-2.800
-2.100
-2.200
-3.300
-4.100
-14.800
-3.500
-0,1
-0,3
-0,3
-0,4
-0,5
-0,4
-0,4
-0,5
-0,7
-1,2
-0,6
-0,20
-700
-1.500
-1.600
-1.900
-2.800
-2.000
-2.100
-3.200
-4.000
-14.700
-3.500
400.000 kr.
Pct.
-0,2
-0,2
-0,1
-0,1
-0,2
-0,1
-0,2
-0,2
-0,3
-0,6
-0,3
Kr.
-300
-300
-200
-300
-500
-400
-500
-600
-1.200
-3.600
-800
450.000 kr.
Pct.
-0,2
-0,2
-0,1
-0,1
-0,2
-0,1
-0,2
-0,2
-0,3
-0,6
-0,3
Kr.
-300
-300
-200
-300
-400
-300
-500
-600
-1.200
-3.500
-800
500.000 kr.
Pct.
-0,2
-0,2
-0,1
-0,1
-0,2
-0,1
-0,2
-0,2
-0,3
-0,6
-0,3
Kr.
-300
-200
-200
-300
-400
-300
-500
-600
-1.100
-3.500
-700
-1,2 -14.900
-0,6
-0,21
-3.600
Anm.: Ændringen i den disponible indkomst i kr. er opgjort pr. voksen afrundet til nærmeste 100 kr. Ændringen i pct. er op-
gjort pba. ækvivalerede disponible indkomster, hvor der tages højde for familiestørrelse og -sammensætning.
Arv indgår ikke i opgørelsen af den disponible indkomst, og ændringer af boafgiften påvirker derfor principielt ikke ind-
komstfordelingen. For at beregne virkningen på indkomstfordelingen er der anvendt et justeret indkomstbegreb, hvor den
disponible indkomst er justeret for arv efter skat. Inddeling på deciler og percentiler følger dog den disponible indkomst
uden justering.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af fuldtællinger 2021 og 2022 fremskrevet til 2025-niveau, med 2029-regler.
Side 5 af 9
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om provenuvirkningen ved forskellige modeller vedr. at omlægge bo- og gaveafgiften
2973939_0006.png
Tabel 4. Ændring i disponibel indkomst af at hæve bundfradraget i boafgiften, samt indføre en pro-
gressionsgrænse med en skattesats på 30 pct. for arv over 1,5 mio. kr.
Bundfradrag
2025-niveau
Indkomstdecil
1. decil
2. decil
3. decil
4. decil
5. decil
6. decil
7. decil
8. decil
9. decil
10. decil
Alle
Indkomstpercentil
91. percentil
92. percentil
93. percentil
94. percentil
95. percentil
96. percentil
97. percentil
98. percentil
99. percentil
100. percentil
10. decil i alt
Ændring i Gini-koefficient (pct.-point)
Anm. og kilde: Se tabel 3
400.000 kr.
Pct.
-0,2
-0,2
-0,1
-0,1
-0,2
-0,1
-0,2
-0,2
-0,3
-0,5
-0,3
Kr.
-300
-200
-200
-300
-400
-400
-500
-600
-1.100
-2.900
-700
450.000 kr.
Pct.
-0,2
-0,2
-0,1
-0,1
-0,2
-0,1
-0,2
-0,2
-0,3
-0,5
-0,3
Kr.
-200
-200
-200
-300
-400
-300
-500
-600
-1.000
-2.900
-700
500.000 kr.
Pct.
-0,2
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,1
-0,1
-0,1
-0,3
-0,5
-0,2
Kr.
-200
-200
-200
-300
-400
-300
-400
-500
-1.000
-2.800
-600
-0,2
-0,3
-0,3
-0,3
-0,5
-0,3
-0,3
-0,4
-0,6
-800
-1.600
-1.600
-1.600
-2.400
-1.700
-1.800
-2.700
-3.400
-0,1
-0,3
-0,3
-0,3
-0,4
-0,3
-0,3
-0,4
-0,6
-1,0
-0,5
-0,18
-700
-1.500
-1.500
-1.600
-2.300
-1.700
-1.700
-2.600
-3.300
-11.800
-2.900
-0,1
-0,3
-0,3
-0,3
-0,4
-0,3
-0,3
-0,4
-0,6
-1,0
-0,5
-0,18
-600
-1.500
-1.400
-1.500
-2.200
-1.600
-1.700
-2.500
-3.200
-11.700
-2.800
-1,0 -11.800
-0,5
-0,19
-2.900
Side 6 af 9
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om provenuvirkningen ved forskellige modeller vedr. at omlægge bo- og gaveafgiften
2973939_0007.png
Tabel 5. Ændring i disponibel indkomst af at hæve bundfradraget i boafgiften, samt indføre en pro-
gressionsgrænse med en skattesats på 30 pct. for arv over 2 mio. kr.
Bundfradrag
2025-niveau
Indkomstdecil
1. decil
2. decil
3. decil
4. decil
5. decil
6. decil
7. decil
8. decil
9. decil
10. decil
Alle
Indkomstpercentil
91. percentil
92. percentil
93. percentil
94. percentil
95. percentil
96. percentil
97. percentil
98. percentil
99. percentil
100. percentil
10. decil i alt
Ændring i Gini-koefficient (pct.-point)
Anm. og kilde: Se tabel 3
400.000 kr.
Pct.
-0,2
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,1
-0,1
-0,1
-0,3
-0,6
-0,2
Kr.
-200
-200
-200
-200
-400
-200
-400
-400
-900
-3.000
-600
450.000 kr.
Pct.
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,6
-0,2
Kr.
-200
-200
-200
-200
-400
-200
-300
-400
-900
-3.000
-600
500.000 kr.
Pct.
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,5
-0,2
Kr.
-200
-200
-200
-200
-300
-200
-300
-300
-800
-2.900
-600
-0,1
-0,3
-0,2
-0,3
-0,4
-0,3
-0,3
-0,4
-0,6
-500
-1.300
-1.300
-1.500
-2.200
-1.500
-1.700
-2.700
-3.400
-0,1
-0,2
-0,2
-0,3
-0,4
-0,3
-0,3
-0,4
-0,6
-1,1
-0,6
-0,17
-400
-1.200
-1.300
-1.400
-2.200
-1.500
-1.600
-2.600
-3.300
-14.000
-3.000
-0,1
-0,2
-0,2
-0,3
-0,4
-0,3
-0,3
-0,4
-0,6
-1,1
-0,5
-0,16
-400
-1.200
-1.200
-1.400
-2.100
-1.400
-1.500
-2.600
-3.200
-13.900
-2.900
-1,1 -14.000
-0,6
-0,17
-3.000
Side 7 af 9
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om provenuvirkningen ved forskellige modeller vedr. at omlægge bo- og gaveafgiften
2973939_0008.png
Tabel 6. Ændring i disponibel indkomst af at hæve bundfradraget i boafgiften, samt indføre en pro-
gressionsgrænse med en skattesats på 30 pct. for arv over 2,5 mio. kr.
Bundfradrag
2025-niveau
Indkomstdecil
1. decil
2. decil
3. decil
4. decil
5. decil
6. decil
7. decil
8. decil
9. decil
10. decil
Alle
Indkomstpercentil
91. percentil
92. percentil
93. percentil
94. percentil
95. percentil
96. percentil
97. percentil
98. percentil
99. percentil
100. percentil
10. decil i alt
Ændring i Gini-koefficient (pct.-point)
Anm. og kilde: Se tabel 3
400.000 kr.
Pct.
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,5
-0,2
Kr.
-200
-200
-200
-200
-400
-200
-300
-400
-800
-2.800
-600
450.000 kr.
Pct.
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,5
-0,2
Kr.
-200
-200
-100
-200
-300
-200
-300
-300
-800
-2.800
-600
500.000 kr.
Pct.
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,5
-0,2
Kr.
-200
-200
-100
-200
-300
-200
-300
-300
-800
-2.700
-500
-0,1
-0,2
-0,2
-0,3
-0,4
-0,3
-0,3
-0,4
-0,6
-400
-1.200
-1.200
-1.400
-2.100
-1.400
-1.500
-2.500
-3.100
-0,1
-0,2
-0,2
-0,3
-0,4
-0,3
-0,2
-0,4
-0,6
-1,1
-0,5
-0,16
-400
-1.100
-1.200
-1.300
-2.000
-1.300
-1.400
-2.400
-3.000
-13.400
-2.800
-0,1
-0,2
-0,2
-0,3
-0,4
-0,3
-0,2
-0,4
-0,6
-1,1
-0,5
-0,15
-300
-1.100
-1.100
-1.300
-2.000
-1.300
-1.400
-2.300
-2.900
-13.300
-2.700
-1,1 -13.500
-0,5
-0,16
-2.800
Side 8 af 9
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om provenuvirkningen ved forskellige modeller vedr. at omlægge bo- og gaveafgiften
2973939_0009.png
Tabel 7. Ændring i disponibel indkomst af at hæve bundfradraget i boafgiften, samt indføre en pro-
gressionsgrænse med en skattesats på 30 pct. for arv over 3 mio. kr.
Bundfradrag
2025-niveau
Indkomstdecil
1. decil
2. decil
3. decil
4. decil
5. decil
6. decil
7. decil
8. decil
9. decil
10. decil
Alle
Indkomstpercentil
91. percentil
92. percentil
93. percentil
94. percentil
95. percentil
96. percentil
97. percentil
98. percentil
99. percentil
100. percentil
10. decil i alt
Ændring i Gini-koefficient (pct.-point)
Anm. og kilde: Se tabel 3
400.000 kr.
Pct.
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,5
-0,2
Kr.
-200
-200
-100
-200
-300
-200
-300
-300
-800
-2.700
-500
450.000 kr.
Pct.
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,5
-0,2
Kr.
-200
-200
-100
-200
-300
-200
-300
-300
-700
-2.600
-500
500.000 kr.
Pct.
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
0,0
-0,1
-0,1
-0,2
-0,5
-0,2
Kr.
-100
-100
-100
-200
-300
-100
-300
-300
-700
-2.600
-500
-0,1
-0,2
-0,2
-0,3
-0,4
-0,3
-0,2
-0,4
-0,6
-400
-1.100
-1.100
-1.300
-2.000
-1.300
-1.400
-2.300
-2.900
-0,1
-0,2
-0,2
-0,3
-0,4
-0,3
-0,2
-0,4
-0,6
-1,1
-0,5
-0,15
-300
-1.000
-1.100
-1.300
-1.900
-1.200
-1.300
-2.200
-2.800
-13.000
-2.600
-0,1
-0,2
-0,2
-0,2
-0,4
-0,2
-0,2
-0,3
-0,5
-1,1
-0,5
-0,14
-200
-1.000
-1.000
-1.200
-1.900
-1.200
-1.300
-2.100
-2.800
-13.000
-2.600
-1,1 -13.100
-0,5
-0,16
-2.700
Side 9 af 9