Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2976679_0001.png
7. februar 2025
J.nr. 2025 - 772
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 167 af 14. januar 2025 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Rasmus Stoklund
/ Rikke Kure Wendel
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 167: Spm. om provenuvirkningen og de fordelingsmæssige konsekvenser ved forskellige modeller for formuebeskatning af nettoformue
2976679_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for provenuvirkningen og de fordelingsmæssige konsekvenser
ved forskellige modeller for formuebeskatning af nettoformue, herunder en formueskat
på hhv. 0,5 pct. og 1 pct., der indføres ved bundgrænser for formueskatten på hhv. 10,
15, 20, 25, 30 og 35 mio. kr.? Provenuvirkningen herved bedes opgjort i umiddelbar virk-
ning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Provenuet bedes opgjort for hvert af
årene 2026-2030 og i varig virkning. Der bedes anvendt 2025-priser. Ministeren bedes re-
degøre for hvor mange, der vil blive berørt i de forskellige modeller. Dertil bedes rede-
gjort for de fordelingsmæssige konsekvenser herunder ændringen i skattebetalingen i kro-
ner og ører fordelt på deciler, og for den 10. decil ønskes ændringen redegjort for fordelt
på percentiler.
Svar
Beregningerne for en potentiel formueskat er baseret på Danmarks Statistiks formuestati-
stik og udgør alle reale nettoaktiver (herunder værdi af andelsboliger og friværdi af egen
bolig), finansielle aktiver inkl. værdien af unoterede aktier
1
, pensionsformue (hvoraf den
ikkebeskattede del indgår med 60 pct.), samt indestående i virksomhedsordningen.
En formueskat på 0,5 pct. af formuen ud over 10 mio. kr. (2025-niveau) skønnes i 2026 at
ville medføre et merprovenu på ca. 12,0 mia. kr. i umiddelbar virkning og ca. 9,0 mia. kr.
efter tilbageløb (2025-niveau). En formueskat på 1 pct. og med en bundgrænse på 35 mio.
kr. skønnes at medføre et merprovenu på ca. 13 mia. kr. i umiddelbar virkning og ca. 10
mia. kr. efter tilbageløb,
jf. tabel 1.
Det er beregningsteknisk antaget, at formuerne i fravær af en formueskat udvikler sig i
takt med ændringen i BNP. På både kort og lang sigt vil der kunne komme afvigelser fra
denne antagelse, og da disse afvigelser akkumuleres over tid, vurderes det ikke umiddel-
bart muligt med et retvisende skøn over virkningen af en formueskat på lang sigt og der-
med den varige virkning.
Formue indgår ikke i opgørelsen af den disponible indkomst, kun formueindkomster (fx
renteindtægter eller aktieindkomst). Indførslen af en formueskat påvirker derfor ikke di-
rekte indkomstfordelingen, men i stedet indirekte via reducerede formueindkomster. Af
beregningstekniske hensyn beregnes virkningen på indkomstfordelingen på en simplifice-
ret måde, hvor den disponible indkomst forudsættes ændret svarende til formueskatten.
Det skønnes på den baggrund, at en formueskat på 0,5 pct. af formuen ud over 10 mio.
kr., vil reducere de disponible indkomster med gennemsnitligt ca. 2.600 kr. pr. voksen.
For den øverste decil skønnes de disponible indkomster reduceret med ca. 19.000 kr. Det
vurderes, at ca. 88.000 personer vil være omfattet af en formueskat med et bundfradrag
på 10 mio. kr.
jf. tabel 2.1.
Tabellerne 2.1 og 2.2 viser virkningerne på disponible indkom-
ster af de øvrige nævnte modeller for en formueskat, samt hvor mange personer, der be-
røres af modellerne.
1
Opgørelsen af unoterede aktier er forbundet med usikkerhed, jf.
DST - unoterede aktier i formuestatistikken
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 167: Spm. om provenuvirkningen og de fordelingsmæssige konsekvenser ved forskellige modeller for formuebeskatning af nettoformue
2976679_0003.png
Tabel 1. Provenuvirkning af en potentiel formueskat med forskellige satser og bundgrænser (mia.
kr., 2025-niveau)
Sats (pct.)
Bundgrænse (mio. kr.)
2026
2027
2028
2029
2030
Umiddelbar virkning
0,50
1,00
0,50
1,00
0,50
1,00
0,50
1,00
0,50
1,00
0,50
1,00
Virkning efter tilbageløb
0,50
1,00
0,50
1,00
0,50
1,00
0,50
1,00
0,50
1,00
0,50
1,00
10
10
15
15
20
20
25
25
30
30
35
35
9,0
18,5
7,5
15,0
6,5
13,0
6,0
12,0
5,5
11,0
5,0
10,0
9,0
18,0
7,5
15,0
6,5
13,0
6,0
11,5
5,5
10,5
5,0
10,0
9,0
18,0
7,5
15,0
6,5
13,0
6,0
11,5
5,5
10,5
5,0
10,0
9,0
18,0
7,5
14,5
6,5
13,0
6,0
11,5
5,5
10,5
5,0
9,5
9,0
17,5
7,5
14,5
6,5
12,5
6,0
11,5
5,5
10,5
5,0
9,5
10
10
15
15
20
20
25
25
30
30
35
35
12,0
24,0
10,0
19,5
8,5
17,0
7,5
15,5
7,0
14,0
6,5
13,0
12,0
23,5
10,0
19,5
8,5
17,0
7,5
15,0
7,0
14,0
6,5
13,0
12,0
23,5
9,5
19,5
8,5
17,0
7,5
15,0
7,0
14,0
6,5
12,5
12,0
23,0
9,5
19,0
8,5
16,5
7,5
15,0
7,0
13,5
6,5
12,5
11,5
23,0
9,5
19,0
8,5
16,5
7,5
15,0
7,0
13,5
6,5
12,5
Anm.: Det er forudsat, at gifte kan overføre et eventuelt uudnyttet bundfradrag mellem ægtefællerne.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellens datagrundlag. Formuedata fra 2023 fremskrevet til 2025 med udvik-
lingen i BNP ifølge Økonomisk Redegørelse, december 2024.
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 167: Spm. om provenuvirkningen og de fordelingsmæssige konsekvenser ved forskellige modeller for formuebeskatning af nettoformue
2976679_0004.png
Tabel 2.1 Fordelingsvirkning af en formueskat med forskellige satser og bundgrænser i 2030 (kr.,
2025-niveau)
Sats (pct.)
Bundgrænse (mio. kr.)
Indkomstdecil
1. decil
2. decil
3. decil
4. decil
5. decil
6. decil
7. decil
8. decil
9. decil
10. decil
Alle
Indkomstpercentil
91. percentil
92. percentil
93. percentil
94. percentil
95. percentil
96. percentil
97. percentil
98. percentil
99. percentil
100. percentil
91.-100. percentil
Antal berørte i alt
-2.300
-3.200
-3.300
-4.000
-5.100
-6.000
-8.100
-11.500
-21.600
-128.700
-19.000
88.000
-4.400
-6.200
-6.500
-7.800
-10.000
-11.800
-15.900
-22.600
-42.200
-252.300
-37.200
88.000
-1.500
-2.300
-2.300
-2.800
-3.700
-4.300
-5.800
-8.300
-16.600
-117.000
-16.100
45.000
-2.900
-4.500
-4.500
-5.400
-7.200
-8.400
-11.400
-16.300
-32.500
-229.400
-31.600
45.000
-1.100
-1.800
-1.700
-2.100
-2.900
-3.400
-4.600
-6.500
-13.500
-107.900
-14.200
30.000
-2.100
-3.600
-3.400
-4.200
-5.700
-6.600
-8.900
-12.800
-26.600
-211.600
-27.900
30.000
-1.100
-200
-200
-200
-300
-400
-500
-800
-1.600
-19.000
-2.600
-2.200
-400
-400
-400
-600
-700
-1.000
-1.500
-3.100
-37.200
-5.000
-900
-200
-100
-100
-200
-200
-300
-500
-1.100
-16.100
-2.100
-1.800
-300
-300
-300
-400
-500
-600
-1.000
-2.100
-31.600
-4.100
-800
-100
-100
-100
-200
-200
-300
-400
-800
-14.200
-1.800
-1.600
-300
-200
-200
-300
-400
-500
-700
-1.600
-27.900
-3.600
0,5
10
1
10
0,5
15
1
15
0,5
20
1
20
Anm.: Beløbene er afrundet til nærmeste 100 kr. (2025-niveau) og er ikke ækvivaleret. Beregningen af virkningen på dispo-
nible indkomster foretages på voksne, der ikke er hjemmeboende samt hjemmeboende over 24 år. Antal berørte i alt om-
fatter alle personer, der omfattes af formueskatten.
Kilde: Skatteministeriet
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 167: Spm. om provenuvirkningen og de fordelingsmæssige konsekvenser ved forskellige modeller for formuebeskatning af nettoformue
2976679_0005.png
Tabel 3.2 Fordelingsvirkning af en formueskat med forskellige satser og bundgrænser i 2030 (kr.,
2025-niveau)
Sats (pct.)
Bundgrænse (mio. kr.)
Indkomstdecil
1. decil
2. decil
3. decil
4. decil
5. decil
6. decil
7. decil
8. decil
9. decil
10. decil
Alle
Indkomstpercentil
91. percentil
92. percentil
93. percentil
94. percentil
95. percentil
96. percentil
97. percentil
98. percentil
99. percentil
100. percentil
91.-100. percentil
Antal berørte i alt
-900
-1.500
-1.400
-1.700
-2.500
-2.800
-3.800
-5.300
-11.500
-100.500
-12.900
22.000
-1.700
-3.000
-2.800
-3.400
-4.800
-5.400
-7.400
-10.400
-22.600
-197.100
-25.300
22.000
-700
-1.400
-1.200
-1.500
-2.200
-2.400
-3.200
-4.500
-10.000
-94.300
-11.800
17.000
-1.400
-2.700
-2.300
-2.900
-4.200
-4.600
-6.300
-8.800
-19.600
-184.900
-23.200
17.000
-600
-1.200
-1.000
-1.300
-1.900
-2.100
-2.800
-3.800
-8.800
-89.100
-11.000
14.000
-1.100
-2.400
-2.000
-2.500
-3.800
-4.100
-5.500
-7.500
-17.300
-174.600
-21.600
14.000
-700
-100
-100
-100
-100
-100
-200
-300
-700
-12.900
-1.600
-1.400
-200
-200
-200
-300
-300
-400
-600
-1.300
-25.300
-3.200
-700
-100
-100
-100
-100
-100
-200
-300
-600
-11.800
-1.500
-1.300
-200
-200
-200
-200
-200
-300
-500
-1.100
-23.200
-2.900
-600
-100
-100
-100
-100
-100
-200
-200
-500
-11.000
-1.400
-1.200
-200
-200
-100
-200
-200
-300
-400
-1.000
-21.600
-2.700
0,5
25
1
25
0,5
30
1
30
0,5
35
1
35
Anm.: Beløbene er afrundet til nærmeste 100 kr. (2025-niveau) og er ikke ækvivaleret. Beregningen af virkningen på dispo-
nible indkomster foretages på voksne, der ikke er hjemmeboende samt hjemmeboende over 24 år. Antal berørte i alt omfat-
ter alle personer, der omfattes af formueskatten.
Kilde: Skatteministeriet
Side 5 af 5