Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2966160_0001.png
14. januar 2025
J.nr. 2024 - 9054
Kontor:
Person, Ejendom og Pension
[PEP]
Initialer:
Samrådsspørgsmål E (SAU alm. del)
Mero
Tale til besvarelse af spørgsmål E (SAU alm. del) den 14. ja-
nuar 2025.
Spørgsmål E
Vil ministeren redegøre for, hvor mange boligejere, der ikke
kan få for meget betalt boligskat for årene 2011 til 2020 retur,
fordi Vurderingsstyrelsens it-system ikke automatisk kan afgøre
sagerne, og om ikke sagerne i stedet kan håndteres manuelt, så
borgerne kan opleve retfærdighed og få den for meget betalte
boligskat tilbage? Der henvises til artiklen: ”Boligejeren Hanne
mangler at få tilbagebetalt omkring 18.000 kroner: 'Du kan ikke
klage'”, DR.dk den 5. december 2024.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 14. januar 2025 om tilbagebetaling af for meget betalt boligskat
2966160_0002.png
Indledning
Tak for invitationen.
Jeg vil starte med at sige, at da denne historie kom frem i den
tidlige vinter sidste år, var vi flere, der blev overrasket over, at
der var boligejere, som var blevet efterladt i denne klemme.
Så jeg vil gerne kvittere for, at Hr. Kristian Skibby har indkaldt
mig til dette samråd, så jeg får muligheden for at kaste lys over
baggrunden for denne misere og fortælle om mulige løsnings-
forslag.
Der er ikke kutyme for, at man som minister indkalder sig selv
i samråd. Det er dog ikke ensbetydende med, at man ikke kan
gå i gang med at kigge på konkrete løsninger, hvilket jeg har
gjort.
Side 2 af 12
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 14. januar 2025 om tilbagebetaling af for meget betalt boligskat
2966160_0003.png
Det skyldes, at jeg betragter mig selv som ambassadør for de
borgere, som ikke har fået de penge tilbage i skat, som de har
krav på. For det skal ikke være sådan, at en fejl i et it-system
betyder, at man som borger ikke får sine penge.
Inden jeg svarer på spørgsmålet, vil jeg gerne forklare baggrun-
den for den tilbagebetalingsordning, som dette samråd handler
om. Det vil jeg fordi, at de løsninger, som jeg som nævnt vil
slutte min tale med at fortælle om, vil indebære lovgivning.
Lovgivning, som jeg håber Folketingets partier vil bakke op
om.
I en beretning fra august 2013 kritiserede Rigsrevisionen det
gamle ejendomsvurderingssystem. Kritikken skyldtes blandt
andet, at kvaliteten af det daværende vurderingsarbejde havde
været faldende gennem en årrække.
Side 3 af 12
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 14. januar 2025 om tilbagebetaling af for meget betalt boligskat
2966160_0004.png
Den manglende kvalitet i vurderingsarbejdet medførte, at
nogle boligejere oplevede at få en upræcis ejendomsvurdering.
Og for nogle ville det også føre til en for høj skattebetaling.
Den 9. oktober 2013 kom den daværende regering derfor med
et udspil med
titlen: ”Tillid til ejendomsvurderingerne”, som
skulle forbedre kvaliteten af ejendomsvurderingerne gennem
et nyt ejendomsvurderingssystem.
Samtidigt blev vurderingerne suspenderet fra og med 2013. De
sidste udsendte vurderinger blev herefter videreført, indtil det
nye vurderingssystem var færdigudviklet. Videreførelsen be-
tød, at nogle boligejere i årene herefter blev beskattet på bag-
grund af upræcise
og i nogle tilfælde for høje
ejendomsvur-
deringer.
Venstre, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance,
Det Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti indgik
Side 4 af 12
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 14. januar 2025 om tilbagebetaling af for meget betalt boligskat
2966160_0005.png
på det bagtæppe først et forlig om et nyt ejendomsvurderings-
system i 2016, hvor blandt andet rammerne for tilbagebeta-
lingsordningen fremgår.
Dernæst indgik forligspartierne i 2017 et boligskatteforlig, som
grundlæggende havde til hensigt at omlægge boligskatterne i
forbindelse med overgangen til de nye ejendomsvurderinger.
Ejendomsvurderingsloven blev herefter vedtaget i 2017, og de
første vurderinger i det nye system blev sendt ud fra 2021. I
2023 fulgte ejendomsskatteloven, så vi dermed fra 1. januar
2024 var i stand til fuldt og helt at overgå til det nye ejendoms-
skattesystem.
Med udsendelsen af de første nye vurderinger blev det forven-
tet, at et ikke ubetydeligt antal boligejere ville klage over de vi-
dereførte vurderinger.
Side 5 af 12
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 14. januar 2025 om tilbagebetaling af for meget betalt boligskat
2966160_0006.png
Af hensyn til både boligejerne og Skatteforvaltningen, blev der
med ejendomsvurderingsloven indført en tilbagebetalingsord-
ning. Tilbagebetalingsordningen skulle bruges i de tilfælde,
hvor det i forbindelse med udsendelsen af 2020-vurderingen
viste sig, at der er blevet opkrævet for meget boligskat i perio-
den 2011 til 2020.
Hensigten med tilbagebetalingsordningen var, at den skulle
være automatisk, effektiv og enkel at administrere. Det skulle
altså være en let måde at få tilbagebetalt ejendomsskat til bolig-
ejerne, fremfor at alle skulle igennem en almindelig klagepro-
ces.
Af den grund er tilbagebetalingsordningen et udtryk for et til-
bud til boligejere om en kompensation. Boligejeren kan vælge
at acceptere tilbuddet. Boligejeren kan dog også vælge at afslå
tilbuddet og i stedet klage over en eller flere af de videreførte
Side 6 af 12
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 14. januar 2025 om tilbagebetaling af for meget betalt boligskat
2966160_0007.png
vurderinger med henblik på at få nedsat vurderingen og even-
tuelt få for meget betalt ejendomsskat tilbagebetalt.
Vurderingsstyrelsen kan lade et eller flere år udgå fra tilbagebe-
talingsordningen. Det skyldes, at det ikke for alle boliger er mu-
ligt at automatisere tilbagebetalingen. Der kan for eksempel
mangle data i de gamle vurderinger, eller der kan være sket mar-
kante ændringer til ejendommen.
Hvis Vurderingsstyrelsen har udtaget et eller flere år fra tilba-
gebetalingstilbuddet, kan ejeren naturligvis vælge at klage over
de ejendomsvurderinger, som ejeren ikke tidligere har kunnet
klage over, og derigennem i sidste ende blive kompenseret, hvis
vurderingen viser sig at have været for høj.
Vurderingsstyrelsen er derudover i meget vidt omfang afskåret
fra at berigtige og rette et allerede afsendt kompensationstil-
bud.
Side 7 af 12
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 14. januar 2025 om tilbagebetaling af for meget betalt boligskat
2966160_0008.png
Begge elementer
altså at enkelte år kan udtages af tilbagebe-
talingsordningen, og at tilbud kun i meget begrænset omfang
kan rettes
skal ses i lyset af, at man dengang anså det som en
administrativ nødvendighed, ikke mindst i lyset af tilbagebeta-
lingsordningens omfang.
Man forventede dengang, at der skulle udsendes tilbagebeta-
lingstilbud til både tidligere og nuværende ejere af ca. 730.000
ejendomme. Dette tal er efterfølgende nedjusteret til 520.000
ejendomme.
For de fleste ejendomme ville der skulle udsendes flere tilbud,
fx fordi ejendommen ejes af mere end en person, eller har væ-
ret handlet en eller flere gange i perioden.
Side 8 af 12
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 14. januar 2025 om tilbagebetaling af for meget betalt boligskat
2966160_0009.png
Også af den grund har det jo været et helt reelt hensyn at skabe
en ordning, som var så simpel som mulig
både for Vurde-
ringsstyrelsen, men også for landets boligejere.
Vurderingsstyrelsen har pr. den 17. december 2024 oplyst, at
der er omkring 40.000 ejendomme, hvor en eller flere vurde-
ringer eller indkomstår er udtaget af tilbagebetalingsordningen,
på baggrund af den bestemmelse, som har været omtalt i pres-
sen.
Det kan skyldes som tidligere nævnt for eksempel, at der er
sket markante og komplekse ændringer til ejendommen i de
pågældende år, hvorfor det ikke har været muligt at automati-
sere beregningen af tilbagebetalingstilbud. Det kan også skyl-
des mangler i data.
Der kan dog også være sager, hvor der er tale om egentlige fejl.
Men som nævnt, så er reglerne altså skruet sådan sammen, at
Side 9 af 12
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 14. januar 2025 om tilbagebetaling af for meget betalt boligskat
2966160_0010.png
det kun i meget få tilfælde er muligt at rette fejlene, når først
tilbuddet er givet til boligejeren.
Udover de omkring 40.000 ejendomme, som er udtaget efter
denne bestemmelse, er der et yderligere antal ejendomme, som
er udtaget af mere objektive grunde og efter en anden bestem-
melse. Et eksempel på en sådan grund kan være, at den pågæl-
dende ejendom var vurderet som en landbrugsejendom i hele
eller dele af den periode, som tilbagebetalingsordningen om-
fatter.
Jeg anerkender som sagt, at man både politisk og administrativt
ønskede en automatisk tilbagebetalingsordning, som på en og
samme tid sikrede, at de berørte borgere fik deres penge tilbage
og samtidig var så simpel som muligt at forstå og admini-
strere.
Side 10 af 12
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 14. januar 2025 om tilbagebetaling af for meget betalt boligskat
2966160_0011.png
Og langt hen ad vejen er man kommet i mål med den opgave.
Tilbagebetalingsordningen fungerer overordnet efter hensig-
ten. Der er på nuværende tidspunkt udsendt ca. 7,5 mia. kr. ud
af forventeligt 9,3 mia. kr. i tilbagebetalingstilbud. Der er altså
ikke et generelt problem med ordningen.
Det er dog min opfattelse, at man på dette punkt er endt et
sted, hvor systemet er for stramt og for ufleksibelt skruet sam-
men. Det ses blandt i den sag, som vi i dag har et samråd om.
jeg mener, at vi bør løse denne problematik på to måder:
For det første
vil jeg naturligvis være optaget af, at Vurderings-
styrelsen retter alle de tilbagebetalingstilbud, som for eksempel
er på vej til at blive udsendt, og hvor man kan konstatere, at
der er sket fejl.
Side 11 af 12
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 14. januar 2025 om tilbagebetaling af for meget betalt boligskat
2966160_0012.png
For det andet
vil jeg her i foråret fremsætte et lovforslag, som
giver Vurderingsstyrelsen nogle mere fleksible rammer til at
rette i tilbagebetalingstilbud, når det viser sig, at de af den ene
eller anden grund er forkerte, og når det via for eksempel ekstra
manuelle kræfter viser sig muligt at indhente de oplysninger,
som mangler for at skabe et fyldestgørende og korrekt tilbud.
Tak for ordet.
Side 12 af 12