Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2975570_0001.png
6. februar 2025
J.nr. 2025 - 834
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 159 af 14. januar 2025 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Leila Stockmarr (EL).
Rasmus Stoklund
/ Rikke Kure Wendel
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 161: MFU spm. om de skønnede fordelingsvirkninger af hver ændring, man har lavet af reglerne for grøn check siden dens indførelse målt ved gini-koefficienten
2975570_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor mange danskere, herunder hvor stor en andel af befolk-
ningen, der siden grøn checks indførelse har været berettiget til fradraget år for år? For
årene efter grøn checks afskaffelse for ikke-pensionister bedes ministeren desuden
skønne over fradragets niveau i 2025-priser, såfremt det ikke var blevet afskaffet, samt
skønne over, hvor mange flere der ville have været berettiget til fradraget.
Svar
Den grønne check blev indført i 2010 som en del af 2009-skattereformen. Den grønne
check er et skattefrit beløb, som gives som et nedslag i den beregnede indkomstskat og er
afhængig af modtagerens indkomst. Oprindeligt blev den grønne check udbetalt med
1.300 kr. til personer fyldt 18 år og en supplerende grøn check på 300 kr. pr. barn for op
til to børn pr. husstand. Efterfølgende er der sket en række ændringer af den grønne
check:
Som led i
Aftaler om Finansloven for 2012
blev der med virkning fra 2013 tilføjet et til-
læg på 280 kr. til lavindkomstmodtagere.
Som led i tilbagerulningen af forsyningssikkerhedsafgiften (FSA) blev den almindelige
grønne check reduceret fra 1.300 kr. til 875 kr. i perioden 2015-2020. Samtidig blev
den supplerende grønne check reduceret fra 300 kr. til 200 kr. pr. barn
I forbindelse med ophævelsen af PSO-afgiften i 2016 blev satserne differentieret mel-
lem pensionister og ikkepensionister. Dermed blev den grønne check for ikkepensio-
nister yderligere reduceret til 525 kr. i perioden 2018-2025, mens den supplerende
grønne check blev reduceret til 120 kr. i samme periode.
Som led i Energiaftalen fra 2018 fremrykkedes den ovenfor nævnte gradvise reduk-
tion frem til 2025 til 2019.
Som led i
Aftalen om en ny reformpakke
for dansk økonomi fra 2022 blev den grønne
check samt tillæg til grøn check for ikkepensionister halveret i 2022 og afskaffet fra
og med 2023. Samtidig blev den supplerende grønne check pr. barn for både pensio-
nister og ikkepensionister forhøjet til 240 kr. fra 2023.
Siden indførelsen af den grønne check i 2010 og frem til afskaffelsen for ikkepensionister
i 2023 har der været 3,6-3,7 mio. modtagere årligt, svarende til ca. 60 pct. af befolkningen,
jf. tabel 1.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 161: MFU spm. om de skønnede fordelingsvirkninger af hver ændring, man har lavet af reglerne for grøn check siden dens indførelse målt ved gini-koefficienten
2975570_0003.png
Tabel 1. Antal modtagere af grøn check i årene 2010-2022
År
Antal
Mio.
2010
2011
2012
2013
2014
3,65
3,65
3,60
3,65
3,70
Andel
Pct.
62
61
61
61
61
2015
2016
2017
2018
2019
År
Antal
Mio.
3,65
3,65
3,70
3,70
3,70
Andel
Pct.
60
60
60
60
60
2020
2021
2022
År
Antal
Mio.
3,65
3,65
3,65
Andel
Pct.
59
58
58
Kilde: Skatteministeriets beregninger på Danmarks Statistiks fuldtællinger.
Efter afskaffelsen af den grønne check for ikkepensionister fra og med 2023 skønnes an-
tallet af modtagere reduceret med ca. 1,7 mio., svarende til en reduktion af udgifterne på
godt 1,1 mia. kr.
jf. tabel 2.
Tabel 2. Antal modtagere af og udgifter til grøn check i årene 2022-2025
Antal
Efter
afskaffelse
for ikke-
pensionister
Mio.
2022
1)
2023
2024
2025
1)
År
Før
afskaffelse
for ikke-
pensionister
Forskel
Før
afskaffelse
for ikke-
pensionister
Udgifter
Efter
afskaffelse
for ikke-
pensionister
Forskel
Mio. kr. (2025-niveau)
-
1,70
1,65
1,65
2.875
2.720
2.685
2.685
2.280
1.540
1.540
1.555
-595
-1.180
-1.140
-1.130
3,65
3,65
3,55
3,55
3,65
1,95
1,95
1,95
I 2022 blev ydelsen halveret for ikkepensionister, men modtagerkredsen er omtrent uændret.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2021 fremskrevet til 2025-niveau og 2030-regler med forud-
sætningerne i Økonomisk Redegørelse, december 2024 og den mellemfristede fremskrivning fra 2030-planforløb - Grundlag for udgiftslofter
2027, august 2023, samt forudsætninger fra Økonomisk Redegørelse, august 2024
De fordelingsmæssige effekter af de nævnte ændringer i den grønne check, målt ved æn-
dringer i Gini-koefficienten, er vist i
tabel 3.
Det skønnes, at Gini-koefficienten blev redu-
ceret med 0,14 pct.-point som følge af indførelsen af den grønne check og yderligere med
0,01 pct.-point ved indførslen af tillægget til lavindkomstmodtagere. De efterfølgende æn-
dringer, der hovedsageligt har bestået af satsreduktioner, har medført stigninger i Gini-
koefficienten.
Aftalen om en ny reformpakke
og dens afskaffelse af den grønne check for ik-
kepensionister i 2023 resulterede i en stigning af Gini-koefficienten med 0,03 pct.-point.
Energiaftalen havde ingen effekt på Gini-koefficienten, da den udelukkende bestod af en
fremrykning af satsreduktionerne.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 161: MFU spm. om de skønnede fordelingsvirkninger af hver ændring, man har lavet af reglerne for grøn check siden dens indførelse målt ved gini-koefficienten
2975570_0004.png
Tabel 3. Skønnede ændringer i Gini-koefficienten sfa. ændringer i grøn check
Virkning fra/
indfasning
Ændring i
Gini-koefficienten
Pct.-point
2009-skattereformen
Aftaler om finansloven for 2012
Tilbagerulning af FSA
Ophævelse af PSO
Energiaftale
Aftale om en ny reformpakke for dansk økonomi
2010
2012
2015-2020
2018-2025
2019
2022-2023
-0,14
-0,01
0,05
0,02
0,00
0,03
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2021 fremskrevet til 2025-niveau og 2030-regler med forud-
sætningerne i Økonomisk Redegørelse, december 2024 og den mellemfristede fremskrivning fra 2030-planforløb - Grundlag for udgiftslofter
2027, august 2023, samt forudsætninger fra Økonomisk Redegørelse, august 2024
De opgjorte ændringer i Gini-koefficienten er skønnet ud fra en beregning på lovmodel-
lens skattemodel i 2025-niveau, hvor ændringer gradvist er rullet tilbage fra gældende reg-
ler. Ændringerne afspejler således fordelingsvirkningerne opgjort ved den nuværende be-
folknings indkomstforhold, og ikke indkomstforholdene, da ændringerne blev gennem-
ført. Samtidig er beløbene fastholdt nominelt, således at den oprindelige grønne check i
2010 på 1.300 kr. er fastholdt nominelt på 1.300 kr. i 2025. Tabellen afspejler dermed for-
delingsvirkningerne i 2025 af de forskellige ændringer i regelsættet gennem årene.
Side 4 af 4