Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2972628_0001.png
31. januar 2025
J.nr. 2025 - 852
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 157 af 14. januar 2025 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Leila Stockmarr (EL).
Rasmus Stoklund
/ Matilde Roi Fischer
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 157: MFU spm. om, hvor mange danskere, der ejer en motoriseret lystyacht
2972628_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren
evt. med bidrag fra erhvervsministeren - oplyse, hvor mange danskere,
der ejer en motoriseret lystyacht?
Svar
Der findes ikke en lovmæssig afgrænsning af, hvornår et skib er en yacht, ligesom der
ikke findes et lovpligtigt register over lystfartøjer hhv. med og uden motor. Der er derfor
taget udgangspunkt i lystfartøjer i sin helhed.
Det er kun fritidsfartøjer med en bruttotonnage på over 20, som skal registreres i Skibsre-
gistret under Søfartsstyrelsen, hvilket betyder, at størstedelen af lystfartøjer i praksis ikke
er registreret. Det er således ikke muligt på det foreliggende grundlag at oplyse, hvor
mange danskere der ejer et lystfartøj, eller hvor mange lystfartøjer der er hjemmehørende
i Danmark.
Der betales lystfartøjsforsikringsafgiften på 1 pct. af forsikringssummen ved forsikring af
lystfartøjer hjemmehørende i Danmark, jf. lystfartøjsforsikringsafgiftsloven. Det bemær-
kes, at de afgiftspligtige forsikringer ikke er lovpligtige.
Indtægterne fra afgiften udgjorde ca. 130 mio. kr. i 2024. Forsikring & Pension vurderede
i forbindelse med lovforslaget om nedsættelse af afgiftssatsen fra 2018, at den gennem-
snitlige forsikringssum var ca. 250.000 kr.
1
, hvilket svarer til ca. 300.000 kr. i 2024. På
baggrund af den gennemsnitlige forsikringssum kan det med betydelig usikkerhed skøn-
nes, at ca. 45.000 lystfartøjer hjemmehørende i Danmark var forsikret i 2024.
Det er ikke grundlag for at skønne over hvor stor en andel af disse, der er motoriserede,
eller hvor mange ikke-forsikrede lystfartøjer der findes herudover. Det må dog forventes,
at de ikke-forsikrede lystfartøjer overvejende vil være mindre både. Antallet af lystfartøjer
er desuden ikke nødvendigvis det samme som antallet af danskere, der ejer lystfartøjer,
som alt andet lige må forventes at være lavere, idet nogle personer kan eje flere lystfartø-
jer.
1
Henvendelsen fra Forsikring & Pension forefindes som bilag 1 til lovforslag L 132 fra 2018-19 (1. samling) på
Folketin-
gets hjemmeside.
Side 2 af 2