Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2971932_0001.png
30. januar 2025
J.nr. 2025 - 783
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 153 af 14. januar 2025 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Leila Stockmarr (EL).
Rasmus Stoklund
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 153: MFU spm. om det samlede salg af nye biler i 2024 fordelt på WLTP-energiklasser
2971932_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse det samlede salg af nye biler i 2024 fordelt på WLTP-energiklasser?
Svar
Det er lagt til grund for besvarelsen, at der spørges til salget af nye personbiler. Varebiler
indgår derfor ikke i besvarelsen.
I 2024 blev der indregistreret godt 173.000 nye personbiler i Danmark, som fordelte sig
på ca. 44 pct. benzin- og dieseldrevne biler, 4 pct. plug-in hybridbiler og 52 pct. elbiler,
jf.
tabel 1.
Det bemærkes, at udbredelsen af elbiler i Danmark i stigende grad har været drevet af en
høj brugtvognsimport. Brugtimporterede elbiler udgjorde i 2024 ca. 40 pct. af det samlede
salg af elbiler (nysalg og brugtimport) og ca. 88 pct. af den totale brugtvognsimport. Elbi-
ler stod dermed for ca. 62 pct. af det samlede bilsalg (nysalg og brugtimport) i 2024.
Tabel 1. Nyregistrerede personbiler i 2024 fordelt på drivmiddel
Benzin
Antal nyregistreringer, stk.
Andele, pct.
65.400
38
Diesel
11.400
7
El
89.100
52
Plug-in
7.100
4
I alt
173.000
100
Kilde: Bilstatistik.dk og egne beregninger.
Anm.: Antallet af nyregistreringer er afrundet til nærmeste 100. På grund af afrunding summer enkelte delkomponenter ikke
nødvendigvis ikke til totalen.
Jf.
Bekendtgørelse om energimærkning m.v. af nye person- og varebiler
af 20. juni 2012 indplaceres
alle nye person- og varebiler i energiklasser. Indplaceringen sker på baggrund af bilernes
brændstofforbrug målt efter WLTP. Mærkningspligten omfatter benzin- og dieseldrevne
biler. Plug-in hybridbiler og elbiler indplaceres dermed ikke i energiklasser.
Ved nye personbiler forstås i bekendtgørelsen biler, som ikke tidligere har været registre-
ret i Danmark eller i udlandet. De knap 4.700 brugtimporterede benzin- og dieseldrevne
biler i 2024 indgår derfor ikke i opgørelsen.
Af
tabel 2
fremgår det gældende indplaceringsskema.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 153: MFU spm. om det samlede salg af nye biler i 2024 fordelt på WLTP-energiklasser
2971932_0003.png
Tabel 2. Indplaceringsskema for energimærkning af nye biler
Energiklasse
A+++
A++
A+
A
B
C
D
E
F
G
Brændstofforbrug km pr. liter
Benzin
Diesel
Mindst 28,4
Mindst 31,9
20,8-28,3
23,2-31,8
16,6-20,7
18,6-23,1
15,0-16,5
16,9-18,5
12,7-14,9
14,3-16,8
11,8-12,6
13,3-14,2
10,3-11,7
11,7-13,2
9,8-10,2
10,9-11,6
8,7-9,7
9,8-10,8
Under 8,7
Under 9,7
Kilde:
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om energimærkning m.v. af nye person- og varebiler
af 18. decem-
ber 2018.
Anm.: Brændstofforbruget er målt efter WLTP.
Af
tabel 3
og
tabel 4
fremgår hhv. den absolutte og relative fordeling af nysalget af benzin-
og dieseldrevne personbiler i 2024 på energiklasser.
Tabel 1. Nyregistrerede personbiler i 2024 fordelt på energiklasser
Energiklasse
A+++
A++
A+
A
B
C
D
E
F
G
Total
Benzin, stk.
0
11.340
33.610
13.710
5.380
470
720
30
30
130
65.410
Diesel, stk.
-
-
5.350
3.180
1.500
260
530
130
150
290
11.380
Total
-
11.340
38.960
16.890
6.870
740
1.240
160
180
410
76.790
Kilde: Bilstatistik.dk og egne beregninger.
Anm.: Antallet af nyregistreringer er afrundet til nærmeste 10, hvorfor enkelte delkomponenter ikke nødvendigvis summer
til totalen. Elbiler og plug-in hybridbiler er ikke inkluderet, da disse ikke er omfattet af mærkningspligten.
Tabel 4. Nyregistrerede personbiler i 2024 fordelt på energiklasser
Energiklasse
A+++
A++
A+
A
B
C
D
E
F
G
Total
Benzin, pct.
0
17
51
21
8
1
1
0
0
0
100
Diesel, pct.
-
-
47
28
13
2
5
1
1
3
100
Total
0
15
51
22
9
1
2
0
0
1
100
Kilde: Bilstatistik.dk og egne beregninger.
Anm.: På grund af afrunding summer enkelte delkomponenter ikke nødvendigvis ikke til totalen. Elbiler og plug-in hybridbi-
ler er ikke inkluderet, da disse ikke er omfattet af mærkningspligten.
Side 3 af 3