Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2975479_0001.png
6. februar 2025
J.nr. 2025 - 280
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 149 af 10. januar 2025 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Rasmus Stoklund
/ Rikke Kure Wendel
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om at redegøre for provenuvirkningen og de fordelingsmæssige konsekvenser ved forskellige modeller for reduktion af rentefradraget
2975479_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for provenuvirkningen og de fordelingsmæssige konsekvenser
ved forskellige modeller for reduktion af rentefradraget, herunder a) afskaffelse af rente-
fradraget for renteudgifter over progressionsgrænsen på 50.000 kr., b) afskaffelse af rente-
fradraget for renteudgifter over på 75.000 kr. og c) halvering af rentefradraget for rente-
udgifter over 50.000 kr.? Provenuvirkningen herved bedes opgjort i umiddelbar virkning,
efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Provenuet bedes opgjort for hvert af årene
2026-2030 og i varig virkning. Der bedes anvendt 2025-priser. Ministeren bedes redegøre
for hvor mange, der vil blive berørt i de forskellige modeller og angive ændring i disponi-
bel indkomst i kroner og ører fordelt på kvartiler af de berørte. Dertil bedes redegjort for
ændringerne i gini-koefficienten og ændringer i den disponible indkomst i kroner og øre
fordelt på deciler af alle skattepligtige og for den 10. decil ønskes opgørelsen fordelt på
percentiler.
Svar
Efter gældende regler udgør den skattemæssige fradragsværdi af negativ nettokapitalind-
komst (rentefradraget) ca. 33 pct. (opgjort ekskl. kirkeskat og med en gennemsnitlig kom-
muneskatteprocent) for negativ nettokapitalindkomst under en beløbsgrænse på 50.000
kr. for ikke-sambeskattede (100.000 kr. for ægtepar) og ca. 25 pct. (ekskl. kirkeskat og
med en gennemsnitlig kommuneskatteprocent) for beløb herover
1
. Skatteværdien af fra-
draget varierer med størrelsen af kommuneskattesatsen, som udgør godt 25 pct. i gen-
nemsnit.
Kapitalindkomst består bl.a. af renteindtægter og -udgifter, gevinster og tab på obligatio-
ner, lejeindtægter fra ejendomme samt afkast af virksomhed. De fleste skatteydere har ne-
gativ nettokapitalindkomst, da renteudgifter til realkreditlån mv. er den største post i kapi-
talindkomsten.
En afskaffelse af fradraget for negativ nettokapitalindkomst over 50.000 kr. skønnes at
medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 6,4 mia. kr. i 2030 (2025-niveau) og et mer-
provenu efter tilbageløb på ca. 4,9 mia. kr.,
jf. tabel 1.
En afskaffelse af fradraget for nega-
tiv nettokapitalindkomst over 75.000 kr. skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu
på ca. 3,2 mia. kr. og et merprovenu efter tilbageløb på ca. 2,5 mia. kr., og endelig skøn-
nes en halvering af fradraget for negativ nettokapitalindkomst over 50.000 kr. at medføre
et umiddelbart merprovenu på ca. 3,2 mia. kr. og et merprovenu efter tilbageløb på ca. 2,5
mia. kr. Det bemærkes, at provenuvirkningen af en halvering af rentefradraget over
50.000 kr. (scenarie c), udgør halvdelen af provenuvirkningen af en afskaffelse af rentefra-
draget over 50.000 kr. (scenarie a).
Det bemærkes endvidere, at den varige virkning i alle scenarier er væsenligt større end
den umiddelbare virkning i perioden 2026-2030. Det skyldes for det første en forventet
gradvis forøgelse af renteniveauet og dermed renteudgifterne frem mod 2050, og for det
1
Beløbsgrænsen reguleres ikke, og derfor udhules det maksimale beløb, der kan give det høje fradrag, af den nominelle
vækst over tid. Således svarer 50.000 kr. i 2030 til ca. 43.000 kr. i 2025-niveau.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om at redegøre for provenuvirkningen og de fordelingsmæssige konsekvenser ved forskellige modeller for reduktion af rentefradraget
2975479_0003.png
andet at beløbsgrænserne på 50.000 kr. hhv. 75.000 kr. ikke reguleres og således udhules
realt over tid.
Der er ikke opgjort en provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd. Det skyldes, at de
økonomiske ministerier ikke aktuelt skønner konkret over de afledte adfærdsvirkninger af
en ændring af skatteværdien af negativ nettokapitalindkomst (rentefradraget). De bereg-
nede varige virkninger skal ses i lyset heraf. Der er tale om - især på sigt - væsentlige re-
duktioner af rentefradraget, der må forventes at have betydning for størrelsen af den sam-
lede opsparing, porteføljesammensætningen, ejendomspriserne etc., og som kan have væ-
sentlige afledte provenumæssige konsekvenser.
Tabel 1. Provenuvirkning ved at afskaffe fradraget for negativ nettokapitalindkomst over 50.000 kr.,
75.000 kr. og halvering af fradraget for negativ nettokapitalindkomst over 50.000 kr.
2026
Umiddelbar virkning (mia. kr. i 2025-niveau)
Afskaffe fradraget over 50.000 kr.
Afskaffe fradraget over 75.000 kr.
Halvere fradraget over 50.000 kr.
3,6
1,5
1,8
4,6
2,1
2,3
4,7
2,2
2,4
5,9
2,9
2,9
6,4
3,2
3,2
25,1
23,3
12,6
2027
2028
2029
2030
Varigt
Virkning efter tilbageløb (mia. kr. i 2025-niveau)
Afskaffe fradraget over 50.000 kr.
Afskaffe fradraget over 75.000 kr.
Halvere fradraget over 50.000 kr.
2,8
1,2
1,4
3,5
1,6
1,8
3,7
1,7
1,8
4,6
2,2
2,3
4,9
2,5
2,5
19,3
17,9
9,7
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2021 fremskrevet til 2030 opgjort i 2025-
niveau med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse (august 2024) og den mellemfristede fremskrivning i 2030- plan-
forløb
grundlag for udgiftslofter 2027 (august 2024).
Af
tabel 2
fremgår antal berørte og deres ændring i disponibel indkomst. Kvartilfordelin-
gen er ikke umiddelbart sammenlignelig med fordelingsberegningerne i
tabel 3,
da kvartil-
fordelingen alene vedrører berørte, mens
tabel 3
vedrører hele befolkningen.
Tabel 2. Ændring i disponibel indkomst ved at afskaffe fradraget for negativ nettokapitalindkomst
over hhv. 50.000 kr. og 75.000 kr. samt at halvere fradraget for negativ nettokapitalindkomst over
50.000 kr. for berørte
Afskaffe fradraget over
50.000 kr.
Antal berørte (mio.)
1. kvartil
2. kvartil
3. kvartil
4. kvartil
I alt
0,8
-6.070
-6.560
-7.690
-11.770
-8.020
Afskaffe fradraget over
75.000 kr.
0,4
-6.510
-6.290
-7.450
-12.880
-8.260
Halvere fradraget over
50.000 kr.
0,8
-2.980
-3.280
-3.840
-5.910
-4.000
Anm.: Opgørelsen er gjort på berørte og kvartilfordeling vil derfor ikke kunne sammenlignes med hhv. decil- og percentilfor-
delingen i tabel 3. Kvartilfordelingen viser gennemsnitlig ændring i disponibel indkomst pr. berørt.
Kilde: Se tabel 1.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om at redegøre for provenuvirkningen og de fordelingsmæssige konsekvenser ved forskellige modeller for reduktion af rentefradraget
2975479_0004.png
En afskaffelse af fradraget for negativ nettokapitalindkomst over en progressionsgrænse
på hhv. 50.000 kr. og 75.000 kr., samt halvering af fradraget for negativ nettokapitalind-
komst over en progressionsgrænse på 50.000 kr. skønnes at medføre en ændring i Gini-
koefficienten på hhv. -0,05 pct.-point, -0,04 pct.-point og -0,03 pct.-point,
jf. tabel 3,
der
endvidere viser virkningen fordelt på deciler og percentiler.
Tabel 3. Ændring i disponibel indkomst ved at afskaffe fradraget for negativ nettokapitalindkomst
over hhv. 50.000 kr. og 75.000 kr. samt at halvere fradraget for negativ nettokapitalindkomst over
50.000 kr.
Afskaffe fradraget over
50.000 kr.
Indkomstdecil
1. decil
2. decil
3. decil
4. decil
5. decil
6. decil
7. decil
8. decil
9. decil
10. decil
Alle
Indkomstpercentil for
den 10. decil
91. percentil
92. percentil
93. percentil
94. percentil
95. percentil
96. percentil
97. percentil
98. percentil
99. percentil
100. percentil
91.-100. percentil
Ændring i Gini-koeffi-
cient, pct. point
Kilde: Se tabel 1.
Afskaffe fradraget over
75.000 kr.
kr.
-170
-160
-170
-280
-470
-580
-750
-900
-1.150
-2.200
-680
kr.
-1.240
-1.370
-1.390
-1.490
-1.390
-2.100
-2.030
-2.160
-2.900
-5.890
-2.200
pct.
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,2
-0,3
-0,3
-0,3
-0,2
pct.
-0,3
-0,3
-0,3
-0,3
-0,3
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,3
-0,3
-0,04
Halvere fradraget over
50.000 kr.
kr.
-110
-160
-190
-330
-550
-700
-870
-990
-1.150
-1.780
-680
kr.
-1.240
-1.330
-1.310
-1.390
-1.330
-1.750
-1.760
-1.730
-2.260
-3.650
-1.780
pct.
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,3
-0,3
-0,3
-0,3
-0,3
-0,2
pct.
-0,3
-0,3
-0,3
-0,3
-0,3
-0,3
-0,3
-0,3
-0,3
-0,2
-0,3
-0,03
kr.
-260
-320
-380
-670
-1.110
-1.410
-1.740
-1.980
-2.310
-3.560
-1.370
kr.
-2.470
-2.660
-2.620
-2.780
-2.670
-3.520
-3.530
-3.460
-4.430
-7.350
-3.560
pct.
-0,2
-0,2
-0,2
-0,3
-0,4
-0,5
-0,6
-0,6
-0,6
-0,5
-0,5
pct.
-0,6
-0,6
-0,5
-0,5
-0,5
-0,6
-0,6
-0,6
-0,6
-0,4
-0,5
-0,05
Side 4 af 4