Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2973749_0001.png
3. februar 2025
J.nr. 2025 - 340
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 148 af 10. januar 2025 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Rasmus Stoklund
/ Rikke Kure Wendel
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om at redegøre for provenuvirkningen og de fordelingsmæssige konsekvenser ved at indføre ekstra progressionstrin i ejendomsværdiskatten, herunder forskellige modeller
2973749_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for provenuvirkningen og de fordelingsmæssige konsekvenser
ved at indføre ekstra progressionstrin i ejendomsværdiskatten, herunder forskellige mo-
deller:
a) ekstra trin med en progressionsgrænse på 6,25 mio.kr. med en sats på 1 pct.
b) ekstra trin med en progressionsgrænse på 6,25 mio.kr. med en sats på 1 pct. og hvor
satsen hæves fra 1,4 pct. til 2 pct. for progressionsgrænsen over 11,5 mio.kr.
c) ekstra trin med en progressionsgrænse på 7,5 mio.kr. med en sats på 1 pct. og hvor sat-
sen hæves fra 1,4 pct. til 2 pct. for progressionsgrænsen over 11,5 mio.kr.
d) ekstra trin med en progressionsgrænse på 7,5 mio.kr. med en sats på 1 pct. og hvor sat-
sen hæves fra 1,4 pct. til 2 pct. for progressionsgrænsen over 11,5 mio.kr. samt hvor der
indføres et ekstra progressionstrin for ejendomsværdi over 20 mio.kr., hvor satsen er 4
pct.
Provenuvirkningen herved bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter
tilbageløb og adfærd. Provenuet bedes opgjort for hvert af årene 2026-2030 og i varig
virkning. Der bedes anvendt 2025-priser. Ministeren bedes redegøre for hvor mange bo-
ligejere, der vil blive berørt i de forskellige modeller, og hvor meget ekstra ejendoms-vær-
diskat disse vil betale ekstra fordelt på kvartiler af de berørte. Dertil bedes redegjort for
ændringerne i gini-koefficienten og ændringer i den disponible indkomst i kroner og øre
fordelt på deciler af alle skattepligtige, og for den 10. decil ønskes opgørelsen fordelt på
percentiler.
Svar
Indledningsvist bemærkes, at det i besvarelsen beregningsteknisk er lagt til grund, at de
foreslåede modeller gælder fra 2026. Der er ikke taget stilling til, hvorvidt dette er muligt
administrativt. Det antages, at de nye progressionsgrænser følger samme indeksering som
den nuværende progressionsgrænse.
Den foreslåede
model a
skønnes at indebære et umiddelbart merprovenu på ca. 1 mia. kr.
(2025-niveau) i varig virkning. Dette øges til knap 1,4 mia. kr. med
model b,
hvilket skyldes
en stigning i den høje ejendomsværdiskattesats fra 1,4 til 2,0 pct. Ved
model c
skønnes det
umiddelbare merprovenu at udgøre ca. 0,9 mia. kr. i varig virkning. Reduktionen sam-
menlignet med model a og b skyldes forøgelsen af den lave progressionsgrænse fra 5 til 6
mio. kr. (2025-niveau). Ved
model d
skønnes den varige virkning at omfatte et merprovenu
på 1,1 mia. kr. Merprovenuet sammenlignet med model c kan henføres til den yderligere
progression,
jf. tabel 2.
Det bemærkes, at den progressive ejendomsværdiskattesats omtrent svarer til skattevær-
dien af rentefradraget og således omtrent neutraliserer rentebeskatningens og rentefradra-
gets indvirkning på brugerpriser på ejerbolig.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om at redegøre for provenuvirkningen og de fordelingsmæssige konsekvenser ved at indføre ekstra progressionstrin i ejendomsværdiskatten, herunder forskellige modeller
2973749_0003.png
Tabel 1. Umiddelbare provenumæssige konsekvenser v. model a-d (mio. kr., 2025-niveau)
Modeller
Model a)
Model b)
Model c)
Model d)
2026
950
1.300
900
1.125
2027
1.050
1.425
1.000
1.250
2028
950
1.300
900
1.125
2029
1.025
1.375
950
1.200
2030
950
1.275
875
1.100
Varigt
1.025
1.350
900
1.100
Anm.: Beløbene er afrundet til nærmeste 25 mio. kr. (2025-niveau). Udsvingene mellem de lige og de ulige år skyldes den
toårige vurderingskadence.
Kilde: Skatteministeriet
Efter tilbageløb skønnes modellerne at indebære merprovenuer med varige virkninger på
hhv. 0,8, 1,0, 0,7 og 0,9 mia. kr. (2025-niveau) efter tilbageløb,
jf. tabel 3.
Tabel 2. Provenumæssige konsekvenser efter tilbageløb v. model a-d (mio. kr., 2025-niveau)
Modeller
Model a)
Model b)
Model c)
Model d)
2026
725
1.000
700
875
2027
800
1.100
775
975
2028
750
1.000
700
875
2029
775
1.075
725
925
2030
725
975
675
850
Varigt
800
1.050
700
850
Anm.: Beløbene er afrundet til nærmeste 25 mio. kr. (2025-niveau). Beregningerne omfatter af beregningstekniske årsager
ikke fx kapitalisering og adfærdsvirkninger.
Kilde: Skatteministeriet
Antallet af boligejere, der bliver berørt af modellerne, afhænger først og fremmest af ni-
veauet for den laveste progressionsgrænse. Jo højere denne er, jo færre boligejere bliver
berørt. Modellerne skønnes at berøre mellem 112.000 og 180.000 boligejere,
jf. tabel 4.
Tabel 3. Antal berørte boligejere i 2026
Modeller
Model a)
Model b)
Model c)
Model d)
Samlet
180.000
180.000
112.000
112.000
Anm.: Antallet er afrundet til nærmeste 1.000 personer. Beregningerne er foretaget på fuldt skattepligtige personer, som er
bosat i Danmark ved udgangen af dataåret.
Kilde: Skatteministeriet
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om at redegøre for provenuvirkningen og de fordelingsmæssige konsekvenser ved at indføre ekstra progressionstrin i ejendomsværdiskatten, herunder forskellige modeller
2973749_0004.png
Virkningen af modellerne på de disponible indkomster skønnes ved alle fire modeller at
være størst i 4. kvartil,
jf. tabel 5.
Tabel 4. Virkning på disponibel indkomst i 2026 fordelt på virkningskvartiler (mio. kr., 2025-niveau)
Virkningskvartil
1. kvartil
2. kvartil
3. kvartil
4. kvartil
Model a)
-25
-100
-250
-550
Model b)
-25
-100
-250
-875
Model c)
0
-75
-175
-600
Model d)
0
-75
-175
-825
Anm.: Beløbene er afrundet til nærmeste 25 mio. kr. (2025-niveau) og er ikke ækvivaleret. Virkningskvartilerne er udregnet
ud fra den individuelle models virkning på ejendomsværdiskatten for de berørte boligejere. Beregningerne er foretaget på
fuldt skattepligtige personer, som er bosat i Danmark ved udgangen af dataåret, hvilket reducerer virkningerne ift. de virk-
ninger der fremgår af tabel 1.
Kilde: Skatteministeriet
Det skønnes, at modellerne vil reducere Gini-koefficienten med 0,03-0,04 pct.-point,
jf.
tabel 6.
Tabel 5. Ændring i Gini-koefficient ved model a-d
Modeller
Model a)
Model b)
Model c)
Model d)
Ændring i Gini-koefficient, pct.-point
-0,03
-0,04
-0,03
-0,03
Anm.: Der er taget udgangspunkt i virkningen i 2026. Virkning er afrundet til 2 decimaler. Beregningerne er foretaget på
fuldt skattepligtige personer, som er bosat i Danmark ved udgangen af dataåret.
Kilde: Skatteministeriet
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om at redegøre for provenuvirkningen og de fordelingsmæssige konsekvenser ved at indføre ekstra progressionstrin i ejendomsværdiskatten, herunder forskellige modeller
2973749_0005.png
Virkningen på de disponible indkomster skønnes at være størst i 10. decil og i 100. per-
centil af de disponible indkomster,
jf. tabel 7.
Tabel 6 Fordelingsvirkning på disponibel indkomst i 2026 (kr., 2025-niveau)
Model a)
Indkomstdecil
1. decil
2. decil
3. decil
4. decil
5. decil
6. decil
7. decil
8. decil
9. decil
10. decil
Alle
Indkomstpercentil
91. percentil
92. percentil
93. percentil
94. percentil
95. percentil
96. percentil
97. percentil
98. percentil
99. percentil
100. percentil
91.-100. percentil
-410
-440
-480
-570
-660
-760
-900
-1.210
-1.750
-3.410
-1.060
-510
-520
-590
-690
-810
-960
-1.130
-1.590
-2.410
-6.220
-1.530
-330
-330
-370
-450
-530
-630
-750
-1.090
-1.740
-5.090
-1.120
-370
-350
-420
-490
-580
-730
-860
-1.240
-2.010
-7.720
-1.460
-80
-40
-30
-40
-60
-80
-110
-170
-290
-1.060
-200
-120
-50
-40
-50
-70
-90
-130
-200
-340
-1.530
-270
-90
-30
-30
-30
-40
-50
-80
-120
-200
-1.120
-180
-130
-30
-30
-30
-40
-60
-90
-130
-220
-1.460
-230
Model b)
Model c)
Model d)
Anm.: Beløbene er afrundet til nærmeste 10 kr. (2025-niveau) og er ikke-ækvivaleret. Beregningerne er betinget på perso-
ner, der er fuldt skattepligtige, bosat i Danmark ved udgangen af dataåret og voksne, der ikke er hjemmeboende samt
hjemmeboende over 24 år.
Kilde: Skatteministeriet
Side 5 af 5