Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2966773_0001.png
17. januar 2025
J.nr. 2025 - 315
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 146 af 10. januar 2025 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget (MFU) Morten Messerschmidt (DF).
Rasmus Stoklund
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 146: MFU spm. om spørgsmål til artiklen Om at sætte sig selv på aktier, bdo.dk, den 11. sep. 2024
2966773_0002.png
Spørgsmål
Det er stærkt problematisk, at personer kan ende med at betale mere i skat, end de reelt
tjener, når de forsøger at fakturere deres arbejdsgiver gennem et anpartsselskab uden at
opfylde betingelserne for selvstændig erhvervsvirksomhed. Vil ministeren besvare føl-
gende spørgsmål, idet der henvises til artiklen ”Om at sætte sig selv på aktier”, bdo.dk,
den 11. sep. 2024:
-
Er ministeren opmærksom på, at personer, der fakturerer deres arbejdsgiver gen-
nem et anpartsselskab uden at opfylde betingelserne for selvstændig erhvervs-
virksomhed, kan ende med en samlet skattebetaling, der overstiger deres faktiske
indkomst?
Hvilke initiativer vil ministeren tage for at sikre, at personer i sådanne situationer
ikke pålægges en samlet skattebyrde, der overstiger deres indtjening?
Overvejer ministeren at ændre de nuværende skatteregler for at forhindre, at per-
soner kan blive beskattet af samme indkomst flere gange, hvilket kan føre til en
samlet skattebetaling på over 100 pct.?
Hvordan vil ministeren sikre, at der er klare retningslinjer for, hvornår en person
betragtes som selvstændig erhvervsdrivende kontra lønmodtager, for at undgå
misforståelser og urimelige skattemæssige konsekvenser?
Er der planer om at indføre mulighed for omgørelse eller andre retsmidler for
personer, der uforvarende er havnet i denne skattemæssige klemme, så de kan
undgå en urimelig skattebyrde?
-
-
-
-
Svar
Jeg er opmærksom på, at der i visse situationer kan være tale om en hård beskatning, hvis
en person uden at opfylde betingelserne sætter sig selv på aktier. En beskatning som kan
overstige 100 pct.
Som beskrevet i den artikel, der henvises til i spørgsmålet, kan den hårde beskatning op-
stå i en situation, hvor personen har stiftet et selskab og udfører arbejde i selskabets navn,
men hvor skattemyndighederne vurderer, at personen reelt er lønmodtager.
Hvis en person reelt er lønmodtager, skal personen beskattes efter reglerne for lønmodta-
gere. Det er således ikke muligt vilkårligt at bede en arbejdsgiver om, at ens løn skal udbe-
tales til et selskab og ad den vej opnå en lavere beskatning.
Der kan forekomme situationer, hvor en person oprigtigt er i den tro, at det arbejde, per-
sonen udfører, sker i regi af personens selskab, men hvor skattemyndighederne konkret
vurderer, at personen reelt er lønmodtager. På den anden side er der også situationer,
hvor personen ikke nødvendigvis er i god tro, men alligevel foretager dispositionen for at
nedbringe beskatningen.
I de situationer, hvor man uretmæssigt sætter sig selv på aktier, kan beskatningen samlet
løbe op i over 100 pct. Det skyldes, at både personen og selskabet bliver beskattet som
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 146: MFU spm. om spørgsmål til artiklen Om at sætte sig selv på aktier, bdo.dk, den 11. sep. 2024
2966773_0003.png
modtager af indtægten, og hvis selskabet efterfølgende udlodder udbytte, beskattes ind-
tægten en tredje gang.
Overordnet kan man sige, at selvstændig erhvervsvirksomhed er kendetegnet ved, at der
for egen regning og risiko udøves en virksomhed af økonomisk karakter med det formål
at opnås et overskud. En lønmodtager er derimod en person, der modtager et vederlag
for personligt arbejde i et tjenesteforhold. Den konkrete vurdering baserer sig på en
række kriterier, som skal afvejes i forhold til hinanden. Der er en righoldig praksis på om-
rådet, som bl.a. fremgår af Den juridiske vejledning.
Jeg har forståelse for, at der kan være et ønske om klare retningslinjer for afgrænsningen
mellem selvstændigt erhvervsdrivende og lønmodtagere. I de fleste tilfælde er der ikke
tvivl om, hvorvidt en person er lønmodtager eller selvstændigt erhvervsdrivende, men der
kan naturligvis være tale om situationer, hvor der er behov for en meget konkret afvej-
ning af omstændighederne. I disse tilfælde er der mulighed for at anmode Skattestyrelsen
om et bindende svar.
Problemstillingen vedrørende den såkaldte tripelbeskatning er kompleks. På den bag-
grund anmodede den daværende skatteminister i 2021 Skattelovrådet om at undersøge
mulighederne for at gennemføre tiltag, der kan afbøde de hårde konsekvenser for løn-
modtagere m.fl., der utilsigtet kommer til at angive forkert, samtidig med, at der ikke til-
skyndes til, at der spekuleres i at undgå lønmodtagerbeskatning.
Som jeg er orienteret, er Skattelovrådet kommet meget langt i sit arbejde. Det er derfor
min forhåbning, at Skattelovrådet vil kunne aflevere sin rapport medio 2025. En vurde-
ring af, hvorvidt der som opfølgning på Skattelovrådets arbejde er behov for lovgivnings-
mæssige tiltag, bør afvente den endelige rapport fra Skattelovrådet.
Side 3 af 3