Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2970670_0001.png
28. januar 2025
J.nr. 2025 - 258
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 134 af 8. januar 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Steffen W. Frølund (LA).
Rasmus Stoklund
/ Rikke Kure Wendel
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om, hvordan det sikres, at Skattestyrelsen rent faktisk løfter sin bevisbyrde i hvert enkelt tilfælde, så der ikke sker beskatning af ikke-eksisterende gaver, og at skatteyderne ikke i praksis pålægges en omvendt bevisbyrde
2970670_0002.png
Spørgsmål
Skattestyrelsen har udsendt udkast til styresignal vedrørende konsekvenserne af Højeste-
rets dom i SKM 2024.344.HR. I sagen tog Skatteministeriet bekræftende til genmæle ved-
rørende kursfastsættelsen af udskudt skat ved skattemæssig succession. I udkastet til sty-
resignal lægger Skattestyrelsen op til, at man har fri ret til at tilsidesætte parternes kursfast-
sættelse og gennemføre gavebeskatning, hvis ”nutidsværdien” af skatteforpligtelsen
ikke
anses at være opgjort med en ”realistisk udskydelseshorisont”, eller hvis den konkrete for-
deling af kursnedskrivningen af skatteforpligtelsen ikke kan anses som udslag af en for-
handling mellem parterne. Skattestyrelsen forbigår i udkastet, at der kun kan ske gavebe-
skatning, hvis en given kursfastsættelse konkret kan anses som en gave, og at dette, også
efter Højesterets dom, må forudsætte, at parternes kursfastsættelse afviger åbenbart fra
den kursfastsættelse, som uafhængige parter må antages at ville have aftalt. Vil skattemini-
steren bekræfte, at det i hver enkelt sag påhviler Skattestyrelsen at godtgøre, at en aftalt
kursfastsættelse er udtryk for en gave, og at parterne således ikke kan pålægges en om-
vendt bevisbyrde?
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Skattestyrelsen:
”Når en erhvervsvirksomhed overdrages med succession, kan Skattestyrelsen foretage en
prøvelse af værdierne i overdragelsen, herunder værdien af udskudt skat. Hvis Skattesty-
relsen efter en konkret vurdering finder, at værdiansættelsen ikke svarer til handelsvær-
dien, kan styrelsen ændre værdiansættelsen og beregne gaveafgift/indkomstskat.
Det følger af forvaltningsloven, at Skattestyrelsen skal begrunde sine afgørelser, heri lig-
ger også et krav om at angive, hvilke retsregler og hvilke faktiske omstændigheder en af-
gørelses resultat støttes på.
En erhvervsvirksomhed kan overdrages med succession til bl.a. børn, således at modtage-
ren overtager sælgers skatteforpligtelse. Ved overdragelsen af erhvervsvirksomheden kan
handelsprisen nedsættes med kursværdien af den udskudte skat. Efter den tidligere prak-
sis kunne der alene ske et nedslag i købesummen
uden at der forelå en gave
– med ”nu-
tidsværdien” af skatteforpligtelsen. Nutidsværdien opgøres under hensyntagen
til, at skat-
teforpligtelsen først vil være aktuel på et senere tidspunkt. Den opgøres derfor på bag-
grund af køberens udskydelseshorisont og finansieringsrente.
Hvis parterne anvendte en anden kursværdi af skatteforpligtelsen, end en realistisk op-
gjort nutidsværdi, blev det efter praksis anset for en formuefordel i form af en gaveaf-
giftspligtig gave, når parterne var omfattet af gaveafgiftskredsen. Hvis parterne var uden
for denne kreds, var der i stedet tale om en indkomstskattepligtig gave.
I udkastet til styresignal beskrives en ændring af praksis om kursfastsættelse af udskudt
skat ved overdragelse med succession, hvorefter successionsfordelen (rentefordelen ved
skatteudskydelsen) kan fordeles mellem overdrager og modtager på markedsvilkår. Bag-
grunden for ændringen af praksis er SKM2024.344.HR, hvor Skatteministeriet tog
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om, hvordan det sikres, at Skattestyrelsen rent faktisk løfter sin bevisbyrde i hvert enkelt tilfælde, så der ikke sker beskatning af ikke-eksisterende gaver, og at skatteyderne ikke i praksis pålægges en omvendt bevisbyrde
2970670_0003.png
bekræftende til genmæle, og Højesteret derfor gav skatteyderne medhold i deres kursfast-
sættelse af den udskudte skat. Skatteministeriet har udsendt en kommentar til dommen i
SKM2024.345.DEP. Der havde under sagens behandling i Højesteret været afholdt syn
og skøn.
I skønsrapporten fremgår det, at kursen på skatteforpligtelsen fastsættes med udgangs-
punkt i en estimeret nutidsværdi. Dette opsummeres i skønsrapporten i svaret på spørgs-
mål 4 således:
”Som det fremgår af besvarelsen af de foregående spørgsmål, er parternes fastlæggelse af
kursen på skatteforpligtelsen et resultat af såvel en estimeret nutidsværdi af skatteforpligtelsen som forde-
lingen af successionsfordelen.”
Det fremgår af skønsrapporten, at der ved overdragelse mellem uafhængige parter ikke
gælder en almindelig regel (kutyme) for opgørelsen af nutidsværdien af skatteforpligtelsen.
Dette er blandt andet begrundet med, at uafhængige parter hver især vil estimere en nu-
tidsværdi af skatteforpligtelsen. I forlængelse af svaret om, at der ikke gælder en kutyme,
fremgår det af skønsrapporten, at der derfor skal ske en individuel opgørelse af nutids-
værdien ved hver enkelt virksomhedsoverdragelse. Der skal således opgøres en nutids-
værdi, uanset at der ikke eksisterer en kutyme herfor.
Udkastet til styresignal ændrer ikke ved den hidtidige praksis for opgørelse af nutidsvær-
dien af skatteforpligtelsen. Praksis for opgørelse af nutidsværdien er beskrevet i styresig-
nalet, da den nye praksis fortsat baserer sig på en opgørelse af nutidsværdien, og det
fremhæves, at det fortsat er vigtigt, at nutidsværdien opgøres på et realistisk grundlag.
Det kommende styresignal ændrer ikke ved Skattestyrelsens mulighed for at foretage en
prøvelse af værdiansættelsen eller Skattestyrelsens pligt til at begrunde sine afgørelser.
Skattestyrelsen vil således fortsat kunne ændre værdiansættelsen af udskudt skat, såfremt
den efter en konkret vurdering ikke kan anses for at svare til handelsværdien.”
Side 3 af 3