Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2973723_0001.png
3. februar 2025
J.nr. 2025 - 141
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 133 af 7. januar 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Frederik Bloch Münster (KF).
Rasmus Stoklund
/ Rikke Kure Wendel
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om, hvor meget kan det generelle forsigtighedsnedslag i vurderingen af erhvervsejendomme hæves (fra de nuværende 20 pct.), såfremt merprovenuet fra at fjerne skaleringsfaktoren for butik og kontor anvendes isoleret hertil
2973723_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse heraf: Hvor meget kan det generelle ”forsigtighedsnedslag” i vurderingen af
erhvervsejendomme hæves (fra de nuværende 20 pct.), såfremt merprovenuet fra at fjerne
skaleringsfaktoren for butik og kontor anvendes isoleret hertil?
Svar
Som det oplyses i besvarelsen af SAU alm. del - spm. 132, skønnes afskaffelsen af skale-
ringsfaktoren for butik og kontor at indebære et varigt merprovenu på 1,4 mia. kr. (2025-
niveau) efter tilbageløb.
Der ligges i nærværende svar til grund, at det varige mindreprovenu ved en forøgelse af
forsigtighedsnedslaget i beskatningsgrundlaget for erhvervsejendomme fra 2028 skal
modsvare det varige merprovenu af afskaffelsen af skaleringsfaktoren.
Skatteministeriet skønner, at for at dette skal gælde, skal forsigtighedsprincippet for er-
hvervsejendomme umiddelbart hæves til ca. 31 pct.
En reduktion af forsigtighedsprincippet for alle erhvervsejendomme vil indebære en re-
duktion af den effektive grundskyldspromille for erhvervsejendommene. Det vil give et
skattemæssigt incitament til at benytte jord til erhvervsmæssige formål frem for boligfor-
mål, hvilket indebærer et samfundsøkonomisk tab.
Arbejdsgruppen om vurdering af erhvervsgrunde foreslår at nedsætte de kommunespeci-
fikke grundskylds- og dækningsafgiftspromiller, så ophævelsen af skaleringsfaktoren for
butik og kontor ikke får provenumæssige konsekvenser.
Side 2 af 2