Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2973725_0001.png
3. februar 2025
J.nr. 2025 - 141
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 132 af 7. januar 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Frederik Bloch Münster (KF).
Rasmus Stoklund
/ Rikke Kure Wendel
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om, hvad provenueffekten vil være, såfremt Folketinget følger anbefalingen fra arbejdsgruppen om vurdering af erhvervsgrunde om at fjerne skaleringsfaktoren for butik og kontor
2973725_0002.png
Spørgsmål
Hvad forventer ministeren, at provenueffekten vil være, såfremt Folketinget følger anbe-
falingen fra arbejdsgruppen om vurdering af erhvervsgrunde om at fjerne skaleringsfakto-
ren for butik og kontor?
Svar
Arbejdsgruppen om erhvervsvurderinger anbefaler bl.a., at nedskaleringen af butik og
kontor fjernes. Dette vil medføre, at grundvurderingerne for de omfattede ejendomme
forhøjes, hvilket igen vil resultere i et merprovenu fra grundskyld og dækningsafgift. Med
henblik på at neutralisere dette merprovenu foreslår arbejdsgruppen, at merprovenuet an-
vendes til at nedsætte de kommunale grundskylds- og dækningsafgiftspromiller.
Regeringen nærlæser aktuelt rapporten og vil drøfte anbefalingerne med forligskredsen på
ejendomsområdet. Der er således ikke taget stilling til, om anbefalingerne anbefales gen-
nemført.
Gennemførelse af arbejdsgruppens anbefaling om at fjerne skaleringsfaktoren for butik
og kontor vil som beskrevet indebære en stramning af beskatningen, hvilket ikke kan gen-
nemføres med tilbagevirkende kraft. En afskaffelse af skaleringen kan derfor tidligst gen-
nemføres med virkning for 2027-vurderingerne, der udgør beskatningsgrundlag fra 2028.
Såvel grundskylden som dækningsafgiften for de berørte ejendomme er omfattet af stig-
ningsbegrænsninger, hvorfor den skattemæssige virkning indfases over en årrække.
Forhøjelsen af vurderingerne skønnes isoleret at medføre et merprovenu for grundskyld
og erhvervsdækningsafgift før stigningsbegrænsning på hhv. 1,7 og 1,2 mia. kr. (2025-ni-
veau) i 2028. Stigningsbegrænsningerne for grundskyld og dækningsafgift skønnes at re-
ducere provenuvirkningen med hhv. 1,6 og 1,0 mia. kr. i 2028, hvorfor den samlede
umiddelbare virkning skønnes at udgøre 0,3 mia. kr. i 2028. I takt med at stigningerne
indfases, skønnes det umiddelbare merprovenu at stige til 2,9 mia. kr. i 2060,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Umiddelbar provenuvirkning ved afskaffelse af skaleringsfaktoren for butik og kontor
Mia. kr. (2025-niveau)
Grundskyld
Erhvervsdækningsafgift
Stigningsbegrænsning, grundskyld
Stigningsbegrænsning, dækningsafgift
Samlet umiddelbar virkning
Kilde: Skatteministeriet
2028 2029 2030 2040 2060 Varig
1,7
1,7
1,7
1,7
1,7
1,6
1,2
1,2
1,2
1,2
1,2
1,2
-1,6 -1,4 -1,3 -0,4 -0,0 -0,1
-1,0 -0,7 -0,4
-
- -0,0
0,3
0,8
1,1
2,4
2,9
2,6
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om, hvad provenueffekten vil være, såfremt Folketinget følger anbefalingen fra arbejdsgruppen om vurdering af erhvervsgrunde om at fjerne skaleringsfaktoren for butik og kontor
2973725_0003.png
Efter tilbageløb skønnes provenuvirkningerne reduceret til ca. halvdelen,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Provenuvirkninger efter tilbageløb ved afskaffelse af skaleringsfaktoren for butik og kontor
Mia. kr. (2025-niveau)
Grundskyld
Erhvervsdækningsafgift
Stigningsbegrænsning, grundskyld
Stigningsbegrænsning, erhvervsdæk.afgift
Samlet virkning efter tilbageløb
2028 2029 2030
0,9
0,9
0,9
0,6
0,6
0,6
-0,9 -0,7 -0,7
-0,5 -0,3 -0,2
0,2
0,4
0,6
2040 2060 Varig
0,9
0,9
0,9
0,6
0,6
0,6
-0,2 -0,0 -0,1
-
- -0,0
1,2
1,5
1,4
Anm.: Skatteministeriet beregner alene det automatiske tilbageløb for ændringer i grundskyld og erhvervsdækningsafgiften.
Der tages således ikke højde for adfærdsvirkninger i form af kapitaliseringseffekter mv.
Kilde: Skatteministeriet
Nedsættes grundskylds- og dækningsafgiftspromillerne med henblik på at neutralisere
provenuvirkningen af at afskaffe skaleringsfaktoren for butik og kontor vil merprovenuet
blive tilbageført. En neutralisering, hvor grundskylds- og dækningsafgiftspromillerne ned-
sættes, så det umiddelbare provenu fastholdes uændret, skønnes at indebære en nedsæt-
telse af den gennemsnitlige grundskyldspromille fra 7,6 promille til ca. 7,2 promille og en
nedsættelse den gennemsnitlige dækningsafgiftssats fra 9,1 promille til ca. 6,6 promille.
En sådan nedsættelse indebærer, at ejerne af butik/kontor i et vist omfang kompenseres
for forhøjelsen af vurderingerne.
Side 3 af 3