Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2973720_0001.png
3. februar 2025
J.nr. 2025 - 561
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 131 af 7. januar 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF).
Rasmus Stoklund
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om, hvor stor en andel af den godtgjorte elafgift for processtrøm, som ministeren vurderer, er kommet forbrugerne til gode
2973720_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren angive hvor stor en andel af den godtgjorte elafgift for processtrøm, som
ministeren vurderer, er kommet forbrugerne til gode?
Svar
Refusionsordningen for elafgift på opladning af elbiler og plug-in hybridbiler blev indført
i 2012. Med denne særordning kan ladeoperatører på visse betingelser få godtgjort elafgif-
ten bortset fra 0,4 øre pr. kWh af elektricitet forbrugt til opladning af registrerede elbiler,
hvis ladestanderen drives for virksomhedens risiko og regning, og virksomheden er invol-
veret i driften heraf. Det er en betingelse for at opnå godtgørelse, at det kan dokumente-
res, at den afgiftspligtige elektricitet er forbrugt til opladning af en elbil via ladestanderen,
og at afgiften faktisk er betalt. Særordningen kan udnyttes i forbindelse med et abonne-
ment, hvor en husstand med elbil køber opladningsydelse hos en ladeoperatør, hvilket gi-
ver en afgiftsfordel, da husstandens elforbrug i udgangspunkt er pålagt almindelig elafgift.
Særordningen er midlertidig og udløber ved udgangen af 2030.
Da videregivelsen af refusionen er et anliggende mellem ladeoperatørerne og deres kun-
der, har Skatteministeriet ikke umiddelbart mulighed for at konkret vurdere, hvor stor en
andel af den godtgjorte afgift, der er kommet forbrugerne til gode.
Jeg vil dog henvise til Konkurrencerådets analyse af
Konkurrencen på markedet for opladning af
elbiler
af december 2023. Rapporten konkluderer bl.a., at omkostningen ved en serviceaf-
tale hos en ladeoperatør i gennemsnit udgør 30-40 pct. af den refunderede afgift.
Samtidig har jeg noteret mig, at refusionsordningen indebærer en række uhensigtsmæssig-
heder, jf. blandt andet også min besvarelse af spørgsmål S 180. Det er derfor relevant at
overveje, om elafgiften i forbindelse med opladning af elbiler vil kunne indrettes på en
mere hensigtsmæssige måde.
Side 2 af 2