Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2971863_0001.png
30. januar 2025
J.nr. 2025 - 561
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 129 af 7. januar 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF).
Rasmus Stoklund
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om, hvor mange penge der er brugt årligt i perioden 2018-2024 på godtgørelse af elafgift for processtrøm for elbiler
2971863_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre, hvor mange penge der er brugt årligt i perioden 2018-2024 på
godtgørelse af elafgift for processtrøm for elbiler?
Svar
Refusionsordningen for elafgift på opladning af elbiler og plug-in hybridbiler blev indført
i 2012. Med denne særordning kan ladeoperatører på visse betingelser få godtgjort elafgif-
ten bortset fra 0,4 øre pr. kWh af elektricitet forbrugt til opladning af registrerede elbiler,
hvis ladestanderen drives for virksomhedens risiko og regning, og virksomheden er invol-
veret i driften heraf. Det er en betingelse for at opnå godtgørelse, at det kan dokumente-
res, at den afgiftspligtige elektricitet er forbrugt til opladning af en elbil via ladestanderen,
og at afgiften faktisk er betalt. Særordningen kan udnyttes i forbindelse med et abonne-
ment, hvor en husstand med elbil køber opladningsydelse hos en ladeoperatør, hvilket gi-
ver en afgiftsfordel, da husstandens elforbrug i udgangspunkt er pålagt almindelig elafgift.
Særordningen er midlertidig og udløber ved udgangen af 2030.
Af
tabel 1
fremgår den skønnede årlige skatteudgift vedrørende refusionsordningen for
perioden 2018-2024. Skatteudgiften svarer til den umiddelbare provenuvirkning ved at af-
skaffe særordningen, og der er således ikke indregnet tilbageløb og adfærd herved. Skøn-
nene er behæftet med betydelig usikkerhed.
Tabel 1. Skatteudgift vedr. lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning af eldrevne køretøjer
Årets priser
Skatteudgift, mio. kr.
2018
20
2019
30
2020
60
2021
140
2022
220
2023
150
2024
570
Anm.: Skatteudgiften er angivet i årets priser og afrundet til nærmeste 10 mio. kr. Skatteudgiften opgøres som forskellen
mellem den lave afgiftssats og den fulde afgiftssats ganget med et skønnet kWh-forbrug til opladning. Det gennemsnitlige
kWh-forbrug per bil er beregnet på baggrund af data for el- og plug-in hybridbilers effektivitet fra Klima, Energi- og Forsy-
ningsministeriet, samt en gennemsnitlig årskørsel på ca. 13.600 km jf. Skatteministeriets Bilmodel. Andelen af den samlede
bestand af el- og plug-in hybridbiler, hvis opladning sker som erhvervsmæssig opladning (dvs. via ladeoperatører), er på
baggrund af Konkurrencerådets spørgeskemaundersøgelse ifm. deres analyse af
Konkurrencen på markedet for opladning
af elbiler
af december 2023 forudsat at være omtrent 80 pct. Ikke-erhvervsmæssig opladning foretages fx af husstande
med solcelleanlæg og/eller elvarme.
Kilde: Skatteministeriet.
Der er i perioden sket en kraftig stigning i skatteudgiften på grund af større udbredelse af
el- og plug-in hybridbiler. Skatteudgiften faldt dog midlertidigt i 2023, hvor elafgiften i det
første halvår var midlertidigt nedsat
til EU’s minimumssats.
Det bemærkes, at skatteudgiften er skønnet, da der umiddelbart ikke foreligger en direkte
opgørelse af godtgørelsen i medfør af ordningen. Det afspejler, at virksomheder i praksis
får afgiftsgodtgørelse i forbindelse med momsangivelsen, hvor der ikke skelnes mellem
godtgørelsesberettiget el til erhvervsmæssig opladning og godtgørelsesberettiget el til an-
dre formål.
Side 2 af 2