Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2921834_0001.png
10. oktober 2024
J.nr. 2024 - 6692
Kontor:
Person, Ejendom og Pension
[PEP]
Initialer:
Mero
Samrådsspørgsmål A, B og C (SAU alm. del)
Tale til besvarelse af spørgsmål A, B og C (SAU alm. del) den
10. oktober 2024.
Spørgsmål A
Vil ministeren redegøre for, hvorfor Vurderingsstyrelsen af
egen drift har kontaktet Odense Kommune og meddelt, at
kommunen ikke havde lovhjemmel til at hjælpe med opdeling
og opkrævning af ejendomsskatten for Guldrankevej 54 i
Odense? Der henvises til artiklerne ”Minister lovede at hjælpe
i Gitta-sag: I stedet får hun nu en ny kæmperegning for 13 na-
boer” og ”Dokumenter afslører: Chef i Vurderingsstyrelsen
spillede nøglerolle, da Gitta Ravn fik ny kæmperegning”,
Dr.dk,
den 17. september 2024.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 10. oktober 2024 om ejendomsskat ved udstykning, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål A, B og C
2921834_0002.png
Spørgsmål B
Vil ministeren redegøre for, hvorfor det skal være borgerens
problem, at kommunen har begået en fejl, fordi der ifølge Vur-
deringsstyrelsen ikke var lovhjemmel til at hjælpe med opdeling
og opkrævning af ejendomsskatten for Guldrankevej 54, med
det resultat at borgeren kan blive nødt til at sælge sit hus? Der
henvises til artiklerne ”Minister lovede at hjælpe i Gitta-sag:
I
stedet får hun nu en ny kæmperegning for 13 naboer” og ”Do-
kumenter afslører: Chef i Vurderingsstyrelsen spillede nøgle-
rolle, da Gitta Ravn fik ny kæmperegning”, Dr.dk, den 17. sep-
tember 2024.
Spørgsmål C
Vil ministeren redegøre for, om ikke Vurderingsstyrelsen kan
sætte opkrævningen af ejendomsskatter i bero for den konkrete
ejendom i Odense og lignende tilfælde, indtil ny lovgivning er
på plads og i forlængelse heraf oplyse, hvornår borgere som
Gitta Ravn kan regne med, at den lovede løsning kommer? Der
Side 2 af 14
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 10. oktober 2024 om ejendomsskat ved udstykning, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål A, B og C
2921834_0003.png
henvises til artiklerne ”Minister lovede at hjælpe i Gitta-sag:
I
stedet får hun nu en ny kæmperegning for 13 naboer”
og ”Do-
kumenter afslører: Chef i Vurderingsstyrelsen spillede nøgle-
rolle, da Gitta Ravn fik ny kæmperegning”, Dr.dk, den 17. sep-
tember 2024.
Indledning
Tak for invitationen.
Jeg vil starte med at sige, at jeg ikke kan gå ind i personsager,
enkeltsager eller konkrete sager. Men derfor kan jeg godt for-
holde mig helt overordnet og principielt til det, vi står overfor.
Jeg kan også starte med at sige, at jeg sagtens kan forstå, at man
som boligejer kan føle sig urimeligt behandlet i den situation,
som dette samråd handler om.
Det er også derfor, at vi i forligskredsen på ejendomsområdet
blev enige om, at vi hurtigst muligt skal have lavet reglerne om.
Side 3 af 14
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 10. oktober 2024 om ejendomsskat ved udstykning, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål A, B og C
2921834_0004.png
Både af hensyn til de boligejere, som på nuværende tidspunkt
står med problemet, og af hensyn til de boligejere, der risikerer
at komme i klemme fremover.
I forhold til en bagudrettet løsning for 2024 vil jeg derfor inden
2. behandlingen af L 24 [lovforslag om stigningsbegrænsning
for dækningsafgift mv.] fremsætte et ændringsforslag.
Ændringsforslaget medfører, at en boligejer, der har købt en
udstykket grund i 2023, og som uberettiget ender med at betale
hele grundskyldsregningen for den grund, hvor boligejerens na-
boer nu også bor, kan få sine penge igen for 2024. Eller få be-
løbet eftergivet
hvis boligejeren ikke har betalt regningen.
Hvis ændringsforslaget vedtages, vil det træde i kraft den 2. de-
cember. Jeg vil herefter bede Skatteforvaltningen om hurtigst
muligt at prioritere at få sagerne behandlet.
Side 4 af 14
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 10. oktober 2024 om ejendomsskat ved udstykning, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål A, B og C
2921834_0005.png
Derudover er vi i forligskredsen også enige om en fremadrettet
løsning fra 2026. Løsningen indebærer, at skattepligten i ud-
stykningsåret og i året herefter flyttes fra køber til sælger. Det
vil typisk sige fra en almindelig boligejer til en professionel ak-
tør som for eksempel en entreprenør eller ejendomsudvikler.
Først når vurdering og beskatning igen følges ad
altså når
boligejeren kun er skattepligtig af den del af grunden, som ved-
kommende rent faktisk ejer
overgår skattepligten igen til bo-
ligejeren.
Jeg forventer, at vi kan sende et lovforslag om den fremadret-
tede løsning i høring inden juleferien med henblik på fremsæt-
telse i Folketinget i 1. kvartal 2025.
Det er samtidigt også det, der er årsagen til, at vi ikke kan lave
en bagudrettet løsning, som gælder i 2025, og som dermed vil
gælde kontrakter, der endnu ikke er indgået. Fordi det vil med-
føre en risiko for spekulation. Vi kan heller ikke give den
Side 5 af 14
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 10. oktober 2024 om ejendomsskat ved udstykning, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål A, B og C
2921834_0006.png
fremadrettede løsning virkning i 2025
bl.a. af hensyn til de
kontrakter, som allerede er indgået, og hvor skatteforholdene i
så fald ville ændre sig.
Men jeg forventer, at det lys, som denne sag har kastet på om-
rådet, vil bidrage til at sikre, at branchen er meget opmærk-
somme på at få aftalt klare og rimelige vilkår i forbindelse med
kommende handler i 2025 og indtil de nye regler er trådt i kraft.
Og nu til de tre konkrete samrådsspørgsmål.
Svar på samrådsspørgsmål A
Ved første spørgsmål
spørgsmål A
skal jeg svare på, om jeg
vil redegøre for, hvorfor Vurderingsstyrelsen af egen drift har
kontaktet Odense Kommune og meddelt, at kommunen ikke
havde lovhjemmel til at hjælpe med opdeling og opkrævning af
ejendomsskatten på en konkret ejendom i Odense.
Side 6 af 14
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 10. oktober 2024 om ejendomsskat ved udstykning, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål A, B og C
2921834_0007.png
Selvom jeg fuldt ud anerkender, at de regler, der gælder i dag på
det her område, ikke er hensigtsmæssige, så lad mig for en god
ordens skyld begynde med at opsummere sagens kerne.
Gældende ret tilsiger, at i det år, hvor en udstykning gennem-
føres, samt i det efterfølgende år, vil det være ejeren af den ma-
trikel, der viderefører den oprindelige ejendoms ejendomsnum-
mer, der er skattepligtig for grundskylden for hele den udstyk-
kede grund. Det oprindelige ejendomsnummer kan i visse til-
fælde havne på en nyudstykket ejerbolig. Ejeren af denne ejer-
bolig vil derfor være skattepligtig for grundskylden for hele den
oprindelige grund i udstykningsåret og i året herefter
det vil
sige også den del af grunden, som vedkommendes naboer bor
på.
En ejendom, der blev udstykket den 1. juni 2023, bliver altså
vurderet pr. den 1. januar 2024. Og denne vurdering vil først
danne grundlag for grundskylden i 2025.
Side 7 af 14
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 10. oktober 2024 om ejendomsskat ved udstykning, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål A, B og C
2921834_0008.png
Reglerne har været gældende i mange år, men pr. 1. januar 2024
overtog Skatteforvaltningen reglerne fra kommunerne. I måne-
derne herefter så vi en håndfuld eksempler på ejendomsejere af
nyudstykkede grunde, som var kommet i klemme i reglerne.
Noget af det første, som min forgænger gjorde, da denne sag
blev kendt i offentligheden, var at bede Skatteministeriet om at
igangsætte et arbejde med kommunerne med det formål i videst
muligt omfang at sikre, at borgere ikke fremover havnede i lig-
nende situationer. Det fremgår også af det samråd, som blev
afholdt om sagen den 2. maj 2024.
At der således fra Skatteministeriets og Vurderingsstyrelsens
side var interesse for kommunernes praksis på dette område, er
ikke underligt
tværtimod. Det er helt naturligt. Og det er også
et udtryk for rettidig omhu.
Side 8 af 14
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 10. oktober 2024 om ejendomsskat ved udstykning, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål A, B og C
2921834_0009.png
I dialogen med kommunerne
som fortrinsvis gik igennem
Kommunernes Landsforening
fik Skatteministeriet oplyst, at
kommunerne ofte arbejder på at sikre, at entreprenører og an-
dre, der ansøger om tilladelse til udstykning, er opmærksomme
på, at ejeren af den ejendom, der viderefører den oprindelige
ejendoms ejendomsnummer, hæfter for hele den oprindelige
ejendoms grundskyld i en overgangsperiode efter udstyknin-
gen. Kommunerne opfordrer i sådanne situationer typisk til, at
køberne i forbindelse med udstykningen gøres opmærksomme
på forholdet. Og at spørgsmålet om den privatretlige fordeling
af grundskylden i overgangsperioden håndteres i for eksempel
købsaftalerne.
Vurderingsstyrelsen blev dog herefter i en konkret henvendelse
om praksis fra Odense Kommune gjort opmærksom på, at
Odense Kommune i et enkelt tilfælde havde håndteret betalin-
gen af grundskylden for 2023 ved at sende grundskyldopkræv-
ninger ud til de øvrige ejendomsejere. Det vil sige til de ejere,
Side 9 af 14
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 10. oktober 2024 om ejendomsskat ved udstykning, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål A, B og C
2921834_0010.png
hvis ejendom lå på den nyudstykkede grund, men som på dette
tidspunkt ikke var skattepligtige. Kommunen havde med andre
ord udsendt en skatteopkrævning uden lovhjemmel. Det følger
af grundlovens § 43, at skatter kun kan pålægges ved lov.
Det er på den baggrund naturligt, at Vurderingsstyrelsen vælger
at gå i dialog med Odense Kommune i sagen.
I dialogen fremgår det dog også, at det er muligt
og inden for
lovens rammer
at parterne indbyrdes og på privatretligt
grundlag aftaler, at for eksempel entreprenøren betaler grund-
skylden for hele ejendommen. Dette vil i så fald typisk være
reguleret i købsaftalen. Og det er min forståelse, at det netop er
på den måde, at langt de fleste af de her sager er blevet håndte-
ret i praksis.
Side 10 af 14
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 10. oktober 2024 om ejendomsskat ved udstykning, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål A, B og C
2921834_0011.png
Svar på samrådsspørgsmål B
Og nu til næste samrådsspørgsmål
spørgsmål B
hvor jeg
skal redegøre for, hvorfor det skal være borgerens problem, at
kommunen har begået en fejl, fordi der ifølge Vurderingsstyrel-
sen ikke var lovhjemmel til at hjælpe med opdeling og opkræv-
ning af ejendomsskatten for en konkret ejendom, med det re-
sultat at borgeren kan blive nødt til at sælge sit hus.
Her bliver jeg nødt til endnu engang at understrege, at jeg ikke
kan gå ind i den konkrete sag. Men jeg kan godt forstå, at man
som boligejer kan sidde en smule rundtosset tilbage, når for-
skellige myndighederne siger forskellige ting.
Jeg må dog for så vidt angår dette spørgsmål henholde mig til
det, jeg tidligere har sagt:
Side 11 af 14
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 10. oktober 2024 om ejendomsskat ved udstykning, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål A, B og C
2921834_0012.png
- For det første, at vi for 2024 forventer at vedtage en bagud-
rettet løsning, som gør, at de boligejere, der er kommet i
klemme, kan få deres penge tilbage.
- For det andet, at vi fra 2026 forventer at have en fremad-
rettet løsning på plads, så de her sager ikke opstår igen.
- For det tredje, at det vil blive understreget over for bran-
chen, at der er behov for, de tager et ekstra medansvar i
2025, hvor vi ikke har lovgivning, der træder i kraft endnu.
- For det fjerde, at det ikke var lovligt at opkræve grundskyld
hos ejendomsejere, der ikke var skattepligtige.
- For det femte, at det var naturligt, at Vurderingsstyrelsen i
sådan en sag gør kommunen opmærksom herpå.
- Og sidst, men ikke mindst
at langt de fleste af disse sager
i praksis er blevet håndteret via købsaftalerne imellem de
involverede parter
og altså ikke af skattemyndighederne.
Side 12 af 14
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 10. oktober 2024 om ejendomsskat ved udstykning, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål A, B og C
2921834_0013.png
Svar på samrådsspørgsmål C
Og nu det sidste samrådsspørgsmål
spørgsmål C. Her bliver
jeg bedt om at redegøre for, om ikke Vurderingsstyrelsen kan
sætte opkrævningen af ejendomsskatter i bero for den konkrete
ejendom i Odense og lignende tilfælde, indtil ny lovgivning er
på plads. Og i forlængelse heraf bliver jeg også bedt om at op-
lyse, hvornår man kan regne med, at den lovede løsning kom-
mer.
Her vil jeg gerne slå fast, at jeg sagtens kan forstå, at man som
boligejer, der er kommet i klemme i de her regler, og som nu
hører, at der er en løsning på vej, bliver utålmodig.
Men uanset, at vi har lavet en politisk aftale, så bliver Skattefor-
valtningen nødt til at agere inden for gældende lovgivning, ind-
til ny lovgivning er vedtaget.
Side 13 af 14
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 10. oktober 2024 om ejendomsskat ved udstykning, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål A, B og C
2921834_0014.png
Og her bliver det en lidt teknisk. Når grundskylden er under
opkrævning hos Skattestyrelsen, er der ikke hjemmel til at
stoppe opkrævningen og rykkerbreve.
Hvis man som skatteyder fortsat ikke betaler, bliver grundskyl-
den sendt til inddrivelse hos Gældsstyrelsen. Som skatteyder
kan man under visse betingelser anmode Gældstyrelsen om
henstand med sin skattebetaling. Derfor vil jeg også opfordre
til, at hvis man er en af de boligejere, der er kommet i klemme
i de her regler, så skal man tage kontakt til Skatteforvaltningen
og høre, hvad ens muligheder er.
Og så vil jeg være optaget af, at lovgivning om en bagudrettet
løsning for 2024 kommer på plads hurtigst muligt. Som sagt
forventes det at blive den 2. december 2024. Straks herefter vil
Skatteforvaltningen gå i gang med hurtigst muligt behandle de
omhandlede sager. Så de borgere, der er kommet i klemme, kan
få en hurtig afgørelse. Tak for ordet.
Side 14 af 14