Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2966768_0001.png
17. januar 2025
J.nr. 2025 - 228
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 116 af 18. december 2024 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kristian Bøgsted (DD).
Rasmus Stoklund
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 116: MFU spm. om CO2-afgift på fiskeri der blev indført med L 183 (2023-24)
2966768_0002.png
Spørgsmål
Med L 183 (2023-24) blev der indført en CO
2
-afgift på fiskeri. Af Skatteministeriets pub-
likation ”Afgifts-
og tilskudsanalysen på energiområdet
Delanalyse 3” fra 2018 fremgår
det, at en CO
2
-afgift
på fiskeri: ”…vil også føre til landing af færre fisk i Danmark, da der
er stor sammenhæng mellem, hvor fiskere tanker, og hvor de lander deres fangst. Dette
må forventes at få erhvervsøkonomiske konsekvenser, også for andre end de, som påvir-
kes direkte. Færre landinger af fisk i Danmark vil fx alt andet lige have negative konse-
kvenser for de danske havne og de tilknyttede industrier mv.” Vil ministeren redegøre
for, hvorledes dette forhold påvirker provenuet efter adfærd og tilbageløb fra en CO
2
-af-
gift på fiskeri, samt hvorledes forholdet indgår i beregningen af de erhvervsøkonomiske
konsekvenser af en CO
2
-afgift på fiskeri?
Svar
Det er korrekt, at det er vurderet, at en CO
2
-afgift på fiskeriets udledninger alt andet lige
kan medføre færre landinger af fisk i danske havne, hvilket vil have afledte konsekvenser
for følgeerhvervene. Der blev ikke i forbindelse med
Ekspertgruppen for en grøn skattereforms
første afrapportering eller ved
Aftale om en grøn skattereform for industri mv.
opgjort særskilte
erhvervsøkonomiske konsekvenser for fiskeriets følgeerhverv.
Disse effekter vil dog særligt finde sted ved et fravær af kompenserende foranstaltninger.
Der blev med
Aftale om en grøn skattereform for industri mv.
indført flere tiltag for at stille er-
hvervet, herunder fiskerierhvervet, bedre ved en ny CO
2
-afgift.
For ikke-kvoteomfattede virksomheder, herunder erhvervsfiskeriet som ikke tidligere har
været pålagt afgift på brændstof til brug for fiskerfartøjer, er der aftalt en gradvis indfas-
ning frem mod 2030. Der vil være tale om en afgift på 350 kr. pr. ton CO
2
i 2025, der sti-
ger med 80 kr. pr. ton CO
2
årligt til 750 kr. pr. ton CO
2
i 2030 (2022-priser), hvor den er
fuldt indfaset.
Foruden en gradvis indfasning af afgiften er det også besluttet at afsætte en pulje målret-
tet støtte til fiskerierhvervet på 100 mio. kr. i 2025 og 2026 samt 50 mio. kr. årligt i perio-
den 2027-2029 (2022-priser). Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri er ansvarlig
for udmøntning af disse midler.
Mit klare ønske er at sikre langsigtede og stabile rammer for fiskerierhvervet og dets
grønne omstilling. Fiskeriet og følgeerhvervene står over for en svær periode og har
endnu begrænsede omstillingsmuligheder. Det er afgørende, at fiskerierhvervet i Dan-
mark står stærkt, men det kræver tid og hjælp at udvikle og omstille sig til nye grønne tek-
nologiske alternativer. Derfor er regeringen ved at undersøge mulighederne for at yderli-
gere understøtte fiskerierhvervet for de udgifter, der er forbundet med CO
2
-afgiften. Re-
geringen vil snart præsentere et oplæg hertil.
Side 2 af 2