Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2929366_0001.png
1. november 2024
J.nr. 2024 - 7463
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 11 af 9. oktober 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Carl Andersen (LA).
Rasmus Stoklund
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 11: MFU spm. om at oplyse provenueffekten (før og efter tilbageløb og adfærd), samt GINI og BNP effekten, af at ophæve loftet over fradragsberettigede gaver og bidrag til velgørende foreninger
2929366_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenueffekten (før og efter tilbageløb og adfærd), samt GINI og
BNP effekten, af at ophæve loftet over fradragsberettigede gaver og bidrag til velgørende
foreninger? Ministeren bedes ligeledes:
a) oplyse, hvor mange borgere der i dag benytter fradraget helt og delvist
b) skønne, hvor meget borgerne samlet vil øge deres donationer som følge af en ophæ-
velse af loftet med inspiration fra L85 (2006-07)
c) estimere de administrative lempelser for borgere, virksomheder og det offentlige som
følge af forslaget, som bl.a. vil medføre en ophævelse af Ligningslovens § 12.
d) oplyse effekterne, hvis fradragsværdien hæves til 35 pct.
e) oplyse effekterne, hvis fradragsværdien er 100% på de første 1000 kr., 75 pct. op til
10.000 kr., 50 pct. op til 20.000 kr. og 25 pct. på resterende.
Svar
Personer og virksomheder kan efter ligningslovens § 8 A årligt fradrage gaver på op til
19.000 kr. (i 2025), der er givet til foreninger, stiftelser, institutioner mv., hvis midler bru-
ges i almenvelgørende eller på anden måde med almennyttigt formål, og foreningen mv.
er godkendt af Skattestyrelsen.
Herudover kan personer og virksomheder efter ligningslovens § 12 i et vist omfang fra-
drage udgifter til ensidigt påtagne løbende ydelser til foreninger, stiftelser, institutioner
mv., som er almenvelgørende eller almennyttige og er godkendt af Skattestyrelsen. Fra-
draget kan ikke overstige 15 pct. af yderens personlige indkomst med tillæg af positiv ka-
pitalindkomst. For selskaber og andre skattepligtige institutioner udgør fradragsloftet 15
pct. af yderens skattepligtige indkomst. Årlige ydelser, der ikke overstiger 15.000 kr. kan
dog fradrages uden begrænsning.
Skatteministeriet har ikke oplysninger om, hvorvidt virksomheder og personers donatio-
ner overstiger begrænsningen fastsat i § 12. For beregningerne vedrørende ophævelse af
beløbsgrænsen (dvs. t.o.m. punkt b) tages der derfor kun udgangspunkt i ligningslovens §
8 A. Det antages for både virksomheder og personer, at de donationer, der ligger tæt på
beløbsgrænsen, vil overstige denne, såfremt beløbsgrænsen ophæves, men at mængden af
donationer efterfølgende vil være aftagende. Det er i denne forbindelse ikke muligt at op-
gøre det umiddelbare mindreprovenu, da Skatteministeriet ikke har oplysninger om, hvor
mange donationer, der med gældende regler overstiger beløbsgrænsen.
En ophævelse af beløbsgrænsen for ligningslovens § 8 A skønnes med usikkerhed at
medføre et mindreprovenu på ca. 90 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd i 2025 (2025-ni-
veau). Da dette ikke antages at medføre en ændring i arbejdsudbuddet, skønnes der ikke
at være en afledt effekt på BNP heraf. Det er hertil ikke muligt at opgøre effekten målt på
Gini-koefficienten. Der er for personer anvendt en tilbageløbssats på 23 pct. og for virk-
somheder, er der anvendt en tilbageløbssats på 15 pct.
Det skønnes, at ca. 11.000 personer fuldt ud benytter fradraget givet efter § 8 A, samt at
ca. 775.000 personer delvist benytter fradrag givet efter § 8 A. Det skønnes med betydelig
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 11: MFU spm. om at oplyse provenueffekten (før og efter tilbageløb og adfærd), samt GINI og BNP effekten, af at ophæve loftet over fradragsberettigede gaver og bidrag til velgørende foreninger
2929366_0003.png
usikkerhed, at en ophævelse af beløbsgrænsen for § 8 A, vil medføre at personer vil få fra-
drag for donationer af yderligere ca. 160 mio. kr. Der er ikke foretaget et skøn for de ad-
ministrative konsekvenser for borgere, virksomheder og det offentlige som følge af for-
slaget på § 12.
Såfremt fradragsværdien hæves fra 25,7 pct. til 35 pct., samt at beløbsgrænsen ophæves,
skønnes det at medføre et mindreprovenu på ca. 300 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd i
2025 (2025-niveau). Hvis der indføres den foreslåede fradragsmodel med trin, jf. pkt. e,
samt at beløbsgrænsen ophæves, skønnes det med betydelig usikkerhed at medføre et
mindreprovenu på ca. 1 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd i 2025 (2025-niveau).
Side 3 af 3