Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2963401_0001.png
10. januar 2025
J.nr. 2024 - 9013
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 103 af 5. december 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DD).
Rasmus Stoklund
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om, hvor mange forgæves telefonopkald, der har været til Vurderingsstyrelsen, siden Vurderingsstyrensen i slutningen af november 2024 udsendte meddelelse til omkring 720.000 boligejere om, at de automatisk står til at få et tillægslån efter indefrysningsordningen
2963401_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor mange forgæves telefonopkald, der har været til Vurde-
ringsstyrelsen, siden Vurderingsstyrensen i slutningen af november 2024 udsendte
meddelelse til omkring 720.000 boligejere om, at de automatisk står til at få et tillægslån
efter indefrysningsordningen?
Svar
Jeg har modtaget følgende bidrag fra Vurderingsstyrelsen, som jeg kan henholde mig til:
”Antallet
af besvarede og tabte opkald på telefonerne i Vurderingsstyrelsen i uge 48-50
fremgår af tabel 1. Det kan yderligere oplyses, at i uge 46 og uge 47 var det gennemsnit-
lige antal besvarede opkald ca. 4.600 og antal tabte opkald ca. 3.450.
Tabel 1. Oversigt over antal besvarede opkald og antal tabte opkald
Antal besvarede opkald
Uge 48
Uge 49
Uge 50
8.000
7.300
7.300
Antal tabte opkald*
4.900
26.700
14.900
Note: *Antal tabte opkaldt dækker over, at borgeren ikke har kunne komme igennem til Vurderingsstyrelsen og må forsøge at ringe igen se-
nere. Den samme borger kan derfor godt have ringet flere gange.
Udsendelsen af de ca. 720.000 breve til boligejerne ultimo november/start december har
fået mange til at henvende sig, og det har skabt et stort pres på telefonerne. Det har bety-
det, at det for nogle boligejere har været svært at komme igennem på telefonerne. Hvis
den samme boligejer derfor har forsøgt at ringe igen, indtil vedkommende er kommet
igennem, tæller hvert opkald fra den samme boligejer med som endnu et tabt opkald.
På en normal uge er der i gennemsnit ca. 2.500 tabte opkald i Vurderingsstyrelsen. Til
sammenligning tabte Vurderingsstyrelsen ca. 42.000 opkald ifm. offentliggørelsen af de
foreløbige 2022-vurderinger i uge 37 i 2023, som var den travleste uge på telefonerne sid-
ste år.”
Side 2 af 2