Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3002253_0001.png
Dato:
Sagsnr.:
Dok.:
3. april 2025
2025-04081
3680676
UDKAST TIL TALE
til brug for lukket spørgetime i Folketingets Retsud-
valg den 3. april 2025 om sammentænkning af straf-
fesagskæden
1
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 901: Spm. om talepapir fra det lukkede møde d. 3/4 om straffesagskæden
[Indledning]
Tak for ordet og for invitationen til dagens spørgetime.
Straffesagskæden har over de seneste år været præget af
en række grundlæggende udfordringer: lange sagsbe-
handlingstider, kapacitetsudfordringer og mangel på be-
manding.
Med den seneste flerårsaftale for politiet og anklagemyn-
digheden er der sket en styrkelse af politiets lokale syn-
lighed og tilstedeværelse i hele Danmark samtidig med,
at der blev afsat midler til et markant løft af straffesags-
behandlingen i politiet og anklagemyndigheden.
Der er desuden skabt et stærkt fundament for en genop-
retning af kriminalforsorgen med en forøgelse af kapaci-
teten og målrettede indsatser for at fastholde og rekrut-
tere fængselsbetjente.
Senest har vi med domstolenes flerårsaftale sikret et mar-
kant løft af domstolenes økonomi, der bl.a. skal medvirke
til at vende udviklingen i sagsbehandlingstiderne ved ret-
terne.
2
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 901: Spm. om talepapir fra det lukkede møde d. 3/4 om straffesagskæden
Men der er behov for et vedvarende fokus på at løse ud-
fordringerne i straffesagskæden – for vi er ikke i mål
endnu.
Alle borgere har ret til at få deres sag behandlet inden for
rimelig tid. Og det er afgørende for borgernes retsfølelse
og retssikkerhed, at straffesagskæden fungerer effektivt
og med den nødvendige hurtighed.
[Om analysen af muligheder for at øge sammentænk-
ningen af straffesagskæden]
Som led i domstolenes flerårsaftale blev vi derfor også
enige om, at det i aftaleperioden skulle analyseres, hvor-
dan der kan ske en øget sammentænkning af straf-
fesagskæden og flerårsaftalerne på Justitsministeriets
område.
Analysen peger på en vigtig problemstilling: straf-
fesagskæden består af gensidigt afhængige myndigheder,
hvor tilførslen af ressourcer til ét led i kæden kan have
negative konsekvenser hos de øvrige led, hvis der ikke
tages tilstrækkelig højde for de afledte effekter af politi-
ske initiativer i aftaleøkonomien.
Det har vi senest set på anklagemyndighedens område,
hvor sagsbunkerne nu vokser – bl.a. som konsekvens af
3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 901: Spm. om talepapir fra det lukkede møde d. 3/4 om straffesagskæden
styrkelse af domstolene. Konsekvensen kan blive, at
sagsbehandlingstiden for straffesager i anklagemyndig-
heden vil stige yderligere.
Det har vi et politisk ansvar for at løse – og det er mit
klare mål at få bragt straffesagskæden i balance.
Betyder det så, at tidligere indsatser for at nedbringe
sagsbeholdningen og sagsbehandlingstiderne i politiet og
anklagemyndigheden og hos de øvrige led i kæden har
været forgæves? Nej, det gør det ikke. Vi har gjort meget
og er nået langt.
Men det understreger behovet for at sikre helhedstænk-
ning i ressourceplanlægningen på tværs af myndighe-
derne.
Det er eksempelvis en forudsætning for bl.a. kortere
sagsbehandlingstider, at der er effektive sagsgange i
myndighederne, tværgående systemunderstøttelse – sær-
ligt på it-området – tilstrækkelige ressourcer samt at
myndighederne samarbejder på tværs af straffesagskæ-
den.
4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 901: Spm. om talepapir fra det lukkede møde d. 3/4 om straffesagskæden
[Om kommende forhandlinger og aftaler på Justits-
ministeriets område i 2025]
Jeg ved, at flere af jer længe har ønsket en øget grad af
sammentænkningen på tværs af straffesagskæden. Det er
en ambition, jeg deler.
Vi ser ind i et år, hvor store dele af straffesagskædens
fremtidige økonomiske rammer skal fastlægges.
Senere i år vil regeringen præsentere sit udspil til en
strafreform. Med strafreformen fastlægger vi også de
økonomiske rammer for kriminalforsorgen i de kom-
mende år.
2025 bliver også året, hvor der skal forhandles om en ny
flerårsaftale for politiet og anklagemyndigheden.
Den sikkerhedspolitiske situation i Europa og et hastigt
forandrende kriminalitetsbillede presser politiets res-
sourcer – samtidig med at stigende krav og forventninger
til politiet udfordrer varetagelsen af kerneopgaven.
Det er vi nødt til at tage fat om – men vi skal samtidig
være opmærksomme på sammenhængene gennem straf-
fesagskæden.
5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 901: Spm. om talepapir fra det lukkede møde d. 3/4 om straffesagskæden
[Afslutning]
Som sagt deler jeg ambitionen om, at vi i højere grad tæn-
ker på tværs af myndighederne i straffesagskæden, når de
økonomiske rammer fastlægges.
Det vil også være et fokus, når vi senere i år skal for-
handle strafreformen og en ny flerårsaftale for politiet og
anklagemyndigheden.
Når domstolenes aftale udløber ved udgangen af 2027,
kan det være relevant at overveje, om aftalen skal forlæn-
ges for at skabe muligheden for derefter at tænke de øko-
nomiske rammer på tværs af hele straffesagskæden sam-
men.
Tak for ordet.
6