Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
2929026_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
31. oktober 2024
Politikontoret
Malthe Krusell Krarup
2024-12681
3460673
Besvarelse af spørgsmål nr. 9 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 9 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. oktober 2024. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, hvorfor politiet skal efterlade tyvekoster, herunder hvorfor bevisbyrden ikke kan løftes, og vil ministeren ligeledes redegøre for, om man ikke kan anvende "Al Capone"-princippet, hvor man kan konfiskere værdier, man ikke kan gøre rede for, jf. at vedkommende her havde værktøj for titusinder af kroner liggende, jf. artiklen Ekspert: Skuret er fyldt med stjålet værktøj – men størstedelen bliver liggende, når politiet går igen fra tv2kosmopol.dk den 25. september 2024?
Spørgsmål nr. 9 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvorfor politiet skal efterlade
tyvekoster, herunder hvorfor bevisbyrden ikke kan løftes, og vil
ministeren ligeledes redegøre for, om man ikke kan anvende "Al
Capone"-princippet, hvor man kan konfiskere værdier, man ikke
kan gøre rede for, jf. at vedkommende her havde værktøj for
titusinder af kroner liggende, jf. artiklen ”Ekspert: Skuret er
fyldt med stjålet værktøj – men størstedelen bliver liggende, når
politiet går igen” fra tv2kosmopol.dk den 25. september 2024?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Københavns Vestegns Politi.
Københavns Vestegns Politi har oplyst, at politiet den 17.
september 2024 var til stede på en adresse i Taastrup efter
anmeldelse om fund af en stjålen genstand. Genstanden kunne
knyttes til et konkret tyveri og blev derfor medtaget. Politiet
medtog ligeledes en række andre genstande på konkret mistanke
om, at der var tale om stjålne genstande.
Københavns Vestegns Politi har endvidere oplyst, at politiet
jævnligt kommer i kontakt med forskellige genstande i sit
arbejde, f.eks. ved tilfældighedsfund eller på baggrund af
konkrete anmeldelser. Politiet foretager en konkret,
politimæssig vurdering i den givne situation af, om en eller flere
genstande vil kunne sættes i forbindelse med et strafbart forhold,
f.eks. et tyveri, og dermed vil kunne beslaglægges.”
2.
Justitsministeriet kan oplyse, at politiet kan beslaglægge genstande, som
en mistænkt har rådighed over, såfremt betingelserne i retsplejelovens §
802, stk. 1, er opfyldt. Efter bestemmelsen er det en betingelse, at den
pågældende med rimelig grund er mistænkt for en lovovertrædelse, der er
undergivet offentlig påtale, og at der er grund til at antage, at genstanden
kan tjene som bevis eller bør konfiskeres, eller ved lovovertrædelsen er
fravendt nogen, som kan kræve den tilbage. Hvorvidt betingelserne er
opfyldt beror på en konkret vurdering i den enkelte sag.
Justitsministeriet kan desuden oplyse, at de almindelige regler om
konfiskation findes i straffeloven. Det fremgår bl.a. af straffelovens § 75,
Side 2/5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, hvorfor politiet skal efterlade tyvekoster, herunder hvorfor bevisbyrden ikke kan løftes, og vil ministeren ligeledes redegøre for, om man ikke kan anvende "Al Capone"-princippet, hvor man kan konfiskere værdier, man ikke kan gøre rede for, jf. at vedkommende her havde værktøj for titusinder af kroner liggende, jf. artiklen Ekspert: Skuret er fyldt med stjålet værktøj – men størstedelen bliver liggende, når politiet går igen fra tv2kosmopol.dk den 25. september 2024?
stk. 1, at udbyttet ved en strafbar handling eller et hertil svarende beløb helt
eller delvis kan konfiskeres. Bestemmelsen indebærer, at
anklagemyndigheden skal bevise, at de formueaktiver, som skal
konfiskeres, stammer fra kriminalitet, og at anklagemyndigheden i den
forbindelse – i hvert fald i et vist omfang – skal konkretisere den strafbare
handling, jf. Folketingstidende 1996-97, tillæg A, side 2503.
Efter straffelovens § 76 a, stk. 1, kan der foretages hel eller delvis
konfiskation af formueaktiver, der tilhører en person, som findes skyldig i
en strafbar handling, når handlingen er af en sådan karakter, at den kan give
betydeligt udbytte, og den efter loven kan straffes med fængsel i 6 år eller
derover eller er en overtrædelse af lovgivningen om euforiserende stoffer.
Konfiskation efter stk. 1 kan ikke ske, hvis den pågældende sandsynliggør,
at et formueaktiv er erhvervet på lovlig måde eller for lovligt erhvervede
midler, jf. § 76 a, stk. 4.
Bestemmelsen udgør en udvidet adgang til konfiskation af udbytte fra
kriminalitet. Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, jf.
Folketingstidende 1996-97, tillæg A, side 2503, at det kan forekomme
urimeligt, at anklagemyndigheden har den fulde bevisbyrde for, at der er
tale om udbytte fra kriminalitet. Der bør derfor være adgang til at konfiskere
udbytte af ikke-identificeret kriminalitet, og det bør pålægges den dømte at
sandsynliggøre, at dennes formueaktiver ikke stammer fra kriminalitet,
således at der kan foretages konfiskation, hvis den pågældende ikke kan give
oplysninger, der giver en fornuftig forklaring på, hvordan formuen er
tilvejebragt.
Det fremgår endvidere af forarbejderne til bestemmelsen, jf.
Folketingstidende 1996-97, tillæg A, side 2503, at af hensyn til den enkelte
borgers retssikkerhed bør det være den almindelige regel, at myndighederne
ikke kan forlange, at borgeren redegør for den lovlige oprindelse af sin
formue. Inden for et forholdsvis snævert område, hvor det på sædvanlig
måde bevises, at en person har begået alvorlig kriminalitet af en type, som
erfaringsmæssigt kan give betydeligt udbytte, og hvor der på baggrund af
denne kriminalitet og de store formueværdier, den pågældende ejer, er en
velbegrundet mistanke om, at den opklarede kriminalitet kun er er en del af
den kriminalitet, som tiltalte har begået, findes det imidlertid rimeligt og
velbegrundet at stille et krav om, at tiltalte redegør for, at formuen er lovligt
erhvervet.
Side 3/5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, hvorfor politiet skal efterlade tyvekoster, herunder hvorfor bevisbyrden ikke kan løftes, og vil ministeren ligeledes redegøre for, om man ikke kan anvende "Al Capone"-princippet, hvor man kan konfiskere værdier, man ikke kan gøre rede for, jf. at vedkommende her havde værktøj for titusinder af kroner liggende, jf. artiklen Ekspert: Skuret er fyldt med stjålet værktøj – men størstedelen bliver liggende, når politiet går igen fra tv2kosmopol.dk den 25. september 2024?
Justitsministeriet kan endvidere oplyse, at tyveri som udgangspunkt straffes
med fængsel indtil 1 år og 6 måneder, jf. straffelovens § 285, stk. 1, jf. §
276. Det fremgår af § 286, stk. 1, at straffen kan stige til fængsel indtil 6 år,
når forholdet er af særligt grov beskaffenhed navnlig på grund af
udførelsesmåden, eller fordi forbrydelsen er udført af flere i forening eller
under medtagelse af våben eller andet farligt redskab eller middel, eller på
grund af de stjålne genstandes betydelige værdi eller de forhold, under
hvilke de befandt sig, eller fordi der er tale om tyveri begået som led i
organiseret indbrudskriminalitet, eller fordi der er tale om systematisk eller
organiseret afpresning, eller når et større antal forbrydelser er begået.
Justitsministeriet kan supplerende oplyse, at hæleri som udgangspunkt
straffes med fængsel indtil 1 år og 6 måneder, jf. straffelovens § 290, stk. 1.
Det fremgår af bestemmelsens stk. 2, at straffen kan stige til fængsel i 6 år,
når hæleriet er af særligt grov beskaffenhed navnlig på grund af
forbrydelsens erhvervsmæssige eller professionelle karakter eller som følge
af den opnåede eller tilsigtede vinding, eller når et større antal forbrydelser
er begået.
Straffelovens § 76 a kan således ikke anvendes ved tyveri, der straffes efter
straffelovens § 285, stk. 1, eller hæleri, der straffes efter § 290, stk. 1, men
bestemmelsen kan bl.a. anvendes, hvis der er tale om tyveri af særligt grov
beskaffenhed, som straffes efter straffelovens § 286 eller hæleri som straffes
efter § 290, stk. 2.
Det kan bemærkes, at straffelovens § 76 a senest er ændret ved lov nr. 665
af 11. juni 2024, der gennemførte dele af bandepakke IV. Ved denne
ændring blev muligheden for konfiskation efter straffelovens § 76 a udvidet
ved at ophæve den forudsatte værdigrænse og ved at udvide personkredsen
omfattet af straffelovens § 76 a.
Justitsministeriet har ikke aktuelt planer om yderligere at udvide
anvendelsesområdet for straffelovens § 76 a.
Når det er sagt, vil jeg gerne understrege, at vi fra regeringens side ser med
stor alvor på tyveri og hæleri. Jeg har forståelse for frustrationen hos de ofre,
der har fået frarøvet deres værdier, for det er helt uacceptabelt, at man ikke
kan have sine ting i fred.
Side 4/5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, hvorfor politiet skal efterlade tyvekoster, herunder hvorfor bevisbyrden ikke kan løftes, og vil ministeren ligeledes redegøre for, om man ikke kan anvende "Al Capone"-princippet, hvor man kan konfiskere værdier, man ikke kan gøre rede for, jf. at vedkommende her havde værktøj for titusinder af kroner liggende, jf. artiklen Ekspert: Skuret er fyldt med stjålet værktøj – men størstedelen bliver liggende, når politiet går igen fra tv2kosmopol.dk den 25. september 2024?
Mine embedsfolk samarbejder i øjeblikket med bl.a. forsikringsbranchen og
politiet om udviklingen af et digitalt register over stjålne genstande, der skal
gøre det sværere for tyvene at afsætte deres koster.
Desuden fremsætter regeringen i indeværende folketingssamling et
lovforslag, der bl.a. skal gøre det muligt at sætte unge i alderen 18-25 år
under økonomisk kontrol, hvis de får en betinget dom for indbrudstyveri
eller hæleri. Med lovforslaget lægges der bl.a. også op til at hæve straffen
for tyveri og hæleri, så bøden altid overstiger værdien af det stjålne.
Side 5/5