Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
2940076_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. november 2024
Sikkerhedskontoret
Anders Larsen Petersen
2024-13839
3489297
Besvarelse af spørgsmål nr. 85 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 85 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. oktober 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Camilla Hellesø Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om hensyntagen til den i Grundloven hjemlede religionsfrihed, jf. artiklen Politikere kræver moské lukket efter nye oplysninger om Iran-forbindelse, Berlingske, den 20. oktober 2024
Spørgsmål nr. 85 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for påvirkningsvirksomhed, herunder
i hvilke tilfælde vi kan gøre noget ved det under hensyntagen til
den i Grundloven hjemlede religionsfrihed, jf. artiklen
”Politikere kræver moské lukket efter nye oplysninger om Iran-
forbindelse”, Berlingske, den 20. oktober 2024?”
Svar:
1.
Efter straffelovens § 108, stk. 1, straffes den, som, uden at forholdet falder
ind under § 107 om spionage, i øvrigt foretager noget, hvorved fremmed
efterretningstjeneste sættes i stand til eller hjælpes til umiddelbart eller
middelbart at virke inden for den danske stats område, herunder samarbejde
om at udøve påvirkningsvirksomhed med henblik på at påvirke
beslutningstagning eller den almene meningsdannelse.
Strafferammen for overtrædelse af § 108, stk. 1, er fængsel indtil 6 år, men
straffen for påvirkningsvirksomhed kan i medfør af straffelovens § 108, stk.
2, stige indtil fængsel i 12 år, hvis påvirkningsvirksomheden udøves i
forbindelse med valg og stemmeafgivninger til Folketinget, Færøernes
lagting eller til kommunale eller andre offentlige råd eller myndigheder.
Følgende fremgår af bemærkningerne til straffelovens § 108, stk. 1, jf.
Folketingstidende 2018-2019 (1. samling), tillæg A, L 95 som fremsat den
14. november 2018, side 12:
”Påvirkningsvirksomhed skal efter forslaget forstås som
virksomhed, der har til formål at få nogen til at mene noget bestemt
eller foretage en bestemt handling. Denne påvirkning skal efter
forslaget enten være rettet mod beslutningstagning eller den
almene meningsdannelse for at være strafbar, og den kan være
rettet mod beslutningstagning eller den almene meningsdannelse
både i Danmark og i udlandet.
Påvirkning af beslutningstagning omfatter efter forslaget alle typer
beslutninger, der træffes i både den private og den offentlige sektor.
Der foreslås ingen bagatelgrænse for, hvilke beslutninger, der kan
være tale om, men det må forventes, at en fremmed
efterretningstjeneste ikke vil have interesse i at påvirke
beslutningstagning, som ikke har en vis betydning for
efterretningstjenesten.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om hensyntagen til den i Grundloven hjemlede religionsfrihed, jf. artiklen Politikere kræver moské lukket efter nye oplysninger om Iran-forbindelse, Berlingske, den 20. oktober 2024
Efter forslaget skal påvirkning af den almene meningsdannelse
forstås som den øvrige påvirkning, som ikke er rettet mod bestemte
personer eller en bestemt beslutningstagning, men som mere
generelt går ud på f.eks. at påvirke den offentlige debat. Denne
påvirkning vil bl.a. kunne ske på internettet, f.eks. på de sociale
medier og andre digitale platforme, samt i pressen, herunder på tv,
radio og aviser og øvrige trykte skrifter af enhver art. Det
forudsættes, at påvirkningsvirksomhed, der udøves gennem disse
kanaler, som udgangspunkt vil ske med henblik på at påvirke den
almene meningsdannelse og dermed være omfattet af
bestemmelsen. Derimod vil påvirkning af meningsdannelsen hos
en snævrere og nærmere bestemt personkreds, f.eks. under private
sammenkomster eller på lukkede internetfora med ganske få
brugere, ikke være omfattet.”
2.
Grundlovens § 67, der beskytter religionsfriheden, har følgende ordlyd:
”Borgerne har ret til at forene sig i samfund for at dyrke Gud på
den måde, der stemmer med deres overbevisning, dog at intet
læres eller foretages, som strider mod sædeligheden eller den
offentlige orden.”
Religionsfriheden efter grundlovens § 67 er ikke ubegrænset, idet
lovgivningsmagten er indrømmet en adgang til at fastsætte de rammer for
religionsfriheden, som hensynet til sædeligheden eller den offentlige orden
tilsiger, jf. § 67, 2. led. Bestemmelsen fastsætter dermed ikke i sig selv
rammerne for religionsfriheden, men lader det være op til
lovgivningsmagten nærmere at fastsætte, hvad der skal forstås ved
sædeligheden eller den offentlige orden. Der henvises til Jens Peter
Christensen m.fl., Grundloven med Kommentarer, 1. udgave (2015), side
408 f.
Grundlovens § 67 sætter samlet set den grænse for statsmagten, at den er
afskåret fra at gribe ind over for borgernes gudsdyrkelse i tilslutning til
religiøse samfund, hvis denne indgriben – alene – er begrundet i en
afstandtagen
fra
den
pågældende
trosretning
som
sådan.
Lovgivningsmagten er derimod ikke afskåret fra at gennemføre lovgivning,
der berører gudsdyrkelse, når lovgivningen ikke har til hensigt at modvirke
den berørte gudsdyrkelse, men er begrundet i varetagelsen af andre hensyn
(til beskyttelse af sædeligheden eller den offentlige orden), jf. Jens Peter
Christensen m.fl., a.st., side 408 f.
Efter Justitsministeriets opfattelse rejser straffelovens § 108 om
påvirkningsvirksomhed ikke spørgsmål i relation til grundlovens § 67. For
Side 3/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om hensyntagen til den i Grundloven hjemlede religionsfrihed, jf. artiklen Politikere kræver moské lukket efter nye oplysninger om Iran-forbindelse, Berlingske, den 20. oktober 2024
nærmere om forholdet til grundloven og Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention henvises til de almindelige bemærkninger
til straffelovens § 108, afsnit 4, jf. Folketingstidende 2018-2019 (1.
samling), tillæg A, L 95 som fremsat den 14. november 2018, side 9-10.
Side 4/4