Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3002402_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. april 2025
Formueretskontoret
Jonas Karlsen
2025-03276
3657538
Besvarelse af spørgsmål nr. 697 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 697 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. marts 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Schaumburg-Müller
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 697: MFU spm. om hvorvidt den nye bekendtgørelse, der giver formanden mulighed for at træffe beslutninger uden hele nævnet, forventes at få en mærkbar effekt på sagsbehandlingstiden
Spørgsmål nr. 697 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere, hvorvidt den nye bekendtgørelse,
der giver formanden mulighed for at træffe beslutninger uden
hele nævnet, forventes at få en mærkbar effekt på
sagsbehandlingstiden, og hvornår denne effekt i givet fald
forventes?”
Svar:
1.
Offererstatningsområdet har historisk været præget af ophobning af sager
og for lange sagsbehandlingstider. Justitsministeriet har derfor fokus på alle
tiltag, der kan lette og forenkle Civilstyrelsens sagsbehandling på
offererstatningsområdet med henblik på at nedbringe mængden af
verserende sager og sagsbehandlingstiden ved Erstatningsnævnet.
Civilstyrelsen har gjort Justitsministeriet opmærksom på, at det vil bidrage
til at lette sagsbehandlingen i Erstatningsnævnet, hvis der foretages en
række mindre justeringer i bekendtgørelse nr. 773 af 29. april 2021 om
Erstatningsnævnets
forretningsorden
med
senere
ændringer.
Justitsministeriet har på den baggrund udarbejdet et udkast til
bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om Erstatningsnævnets
forretningsorden, der har været sendt i offentlig høring.
Ændringsbekendtgørelsen forventes at træde i kraft den 15. april 2025.
2.
Formålet med ændringsbekendtgørelsen er at smidiggøre
sagsbehandlingen af offererstatningssager ved at udvide formandskabet og
sekretariatets kompetence til at træffe afgørelse i visse sager.
Efter
den
gældende
bekendtgørelse
om
Erstatningsnævnets
forretningsorden kan et medlem af formandskabet, det vil sige en
landsdommer, uden deltagelse af nævnets øvrige medlemmer træffe
afgørelse i visse utvivlsomme og hyppigt forekommende sager, bl.a. hvor
erstatningen ikke overstiger 1.000.000 kr. Med ændringsbekendtgørelsen
fjernes beløbsbegrænsningen, så et medlem af formandskabet kan træffe
afgørelse i den omhandlede kategori af sager uanset kravets størrelse.
Ændringsbekendtgørelsen indebærer endvidere bl.a., at et medlem af
formandskabet får kompetence til at træffe afgørelse i utvivlsomme og
hyppigt forekommende sager om, hvorvidt hændelsen, der søges erstatning
Side 2/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 697: MFU spm. om hvorvidt den nye bekendtgørelse, der giver formanden mulighed for at træffe beslutninger uden hele nævnet, forventes at få en mærkbar effekt på sagsbehandlingstiden
eller godtgørelse for, er omfattet af lov om erstatning til ofre for
forbrydelser, hvor dette er åbenbart.
Endelig hæver ændringsbekendtgørelsen den nugældende beløbsgrænse for
sager, som et medlem af formandskabet kan bemyndige Erstatningsnævnets
sekretariat til at træffe afgørelse i, fra 125.000 kr. til 500.000 kr.
3.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Civilstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Det følger af offererstatningsloven (lovbekendtgørelse nr.
1209 af 18. november 2014), at afgørelser om erstatning til ofre
for forbrydelser træffes af et nævn, der nedsættes af
justitsministeren.
Justitsministeren
fastsætter
nævnets
forretningsorden.
Justitsministeriet har den 25. februar 2025 sendt et forslag om
ændring af bekendtgørelse nr. 773 af 29. april 2021 om
forretningsorden for Erstatningsnævnet med senere ændringer i
høring.
De foreslåede ændringer om udvidelse af formandskabets og
sekretariatets kompetence i visse sager vil betyde, at sagsgangen
i sekretariatet forenkles, fordi disse sager ikke længere vil skulle
forelægges for nævnet. Det forventes navnlig at kunne få
betydning i forbindelse med en fremtidig bunkeafvikling, hvor
muligheden for at træffe afgørelse i flere sager på
formandskompetence eller sekretariatskompetence kan give en
øget produktion inden for rammerne af sekretariatets og nævnets
nuværende kapacitet.
Ændringerne af afgørelseskompetencerne for formandskabet og
sekretariatet omfatter kun en afgrænset kategori af sager.
Sammenholdt med de i forvejen høje sagsbehandlingstider og
antallet af sager i Erstatningsnævnet kan det ikke forventes, at
ændringerne af kompetencereglerne isoleret set vil få en målbar
effekt på sagsbehandlingstiden. Det bemærkes i den forbindelse,
at den gennemsnitlige målte sagsbehandlingstid stiger i takt
med, at ubehandlede sager med en lang liggetid bliver afgjort.
Den grundlæggende udfordring i Erstatningsnævnet er fortsat
først og fremmest, at der er en strukturel ubalance mellem
sagstilgangen
og
sagsbehandlingskapaciteten
i
Erstatningsnævnets sekretariat, hvor der ikke er tilstrækkelig
kapacitet til at sagsbehandle de sager, der kræver juridisk
sagsbehandling. En mærkbar fremadrettet effekt på
sagsbehandlingstiden vil således kræve, at der tages hånd om
den strukturelle ubalance.”
Side 3/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 697: MFU spm. om hvorvidt den nye bekendtgørelse, der giver formanden mulighed for at træffe beslutninger uden hele nævnet, forventes at få en mærkbar effekt på sagsbehandlingstiden
4.
Jeg ser med stor alvor på de lange sagsbehandlingstider i
Erstatningsnævnet, og derfor er Justitsministeriets departement sammen
med Civilstyrelsen i gang med at se på, hvordan vi kan finde en strukturel
og holdbar løsning på problemet, så vi kan bringe sagsbehandlingstiderne
ned på et rimeligt niveau. Der henvises i den forbindelse til min samtidige
besvarelse af spørgsmål nr. 696 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Side 4/4