Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
2932203_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. november 2024
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Emma Thorup Bech
2024-12996
3467608
Besvarelse af spørgsmål nr. 59 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 59 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. oktober 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Peter Hummelgaard
/
Marie Mølsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om at fremlægge de retningslinjer, hvorefter politiets indstilling om bandekriminelle behandles mv.
Spørgsmål nr. 59 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen fra Berlingske Tidende
den 10. oktober 2024 om bl.a. en rockers exitforløb og det
beskrevne handlingsforløb, specifik ønskes ministerens
redegørelse for, om det er normalt, at man som politi- og
kommunal medarbejder udtrykker sig skriftligt uden at vide,
hvad den pågældende skriftlige erklæring skal bruges til, at man
udtrykker sig på blankt papir og uden journalnummer, samt at
man ikke holder sig til faktiske forhold, men derimod indskriver
personlige følelsesmæssige vurderinger. Vil ministeren
samtidig tilkendegive, om han – samtlige sagens aspekter taget
i betragtning – vil lade politi eller anden myndighed gennemgå
sagen?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at der mellem
Rigspolitiet,
Kommunernes
Landsforening
og
kriminalforsorgen er udarbejdet en national rammemodel for
exitforløb til personer med tilknytning til rocker- og
bandemiljøet.
Det fremgår af den nationale rammemodel, at der i alle landets
politikredse er etableret en exitenhed, der er sammensat af
repræsentanter fra politiet, kriminalforsorgen og kommunerne.
Enhederne varetager det lokale arbejde med koordinering og
opfølgning på exitforløb i forhold til de personer, der ønsker at
forlade rocker- og bandemiljøet. Enhederne kan inddrage andre
myndigheder, eksterne organisationer eller interessenter til at
bistå enheden enten på ad hoc-basis i forbindelse med det
enkelte exitforløb, eller hvor det konkret skønnes relevant.
Rigspolitiet kan ikke inden for rammerne af en
folketingsbesvarelse videregive oplysninger om konkrete
exitaftaler. Baggrunden for dette er, at det må anses for helt
centralt for udbredelsen af exitprogrammer, at exitkandidater
kan forvente, at alle oplysninger om deres exitforløb holdes
inden for en så snæver kreds som muligt. Dette skal også ses i
lyset af, at oplysninger om personer, der ønsker at udtræde af
rocker- eller bandegrupperinger, herunder oplysninger i exit-
aftalers indhold, ofte er meget sensitive, og at det kan være
forbundet med alvorlig fare for de pågældende, hvis de forkerte
personer får kendskab til oplysningerne.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om at fremlægge de retningslinjer, hvorefter politiets indstilling om bandekriminelle behandles mv.
Rigspolitiet kan derfor hverken be- eller afkræfte, om omtalen i
pressen har givet anledning til opfølgning i politiet.
Rigspolitiet har herudover til brug for besvarelsen indhentet en
udtalelse fra Østjyllands Politi.
Østjyllands Politi har oplyst, at et typisk exitforløb indeholder
flere faser, herunder visitation, hvor exitkandidatens egnethed
og motivation vurderes, fastlæggelse af det nærmere indhold af
det konkrete exitforløb, indgåelse af en endelig exitaftale,
iværksættelse af foranstaltninger, opfølgning på aftalte
foranstaltninger mv. Forud for indgåelse af en endelig aftale om
exitforløb foretages en konkret vurdering af, hvilke tiltag under
et exitforløb der er relevante for en given exitkandidat. I den
forbindelse er der en række tiltag, som typisk er relevante at
overveje, herunder behov for ny bopæl, beskæftigelse,
uddannelse, misbrugsbehandling, bistand fra relevante
myndigheder, herunder skattemyndighederne mv. Det er
Østjyllands Politis generelle erfaring, at varigheden af de
forskellige faser varierer og afhænger af det konkrete forløb.
Østjyllands Politi har endvidere oplyst, at politikredsen ikke har
en fast praksis for, hvornår en exitkandidat i løbet af et
exitforløb efter anmodning kan modtage et notat om status på
sit exitforløb fra exitenheden til brug for eksempelvis
kandidatens ansøgning til Gældsstyrelsen om eftergivelse af
gæld.
Politikredsen har endvidere oplyst, at udarbejdelse af notater om
status beror på en konkret vurdering, og et eventuelt notat i alle
tilfælde vil blive udarbejdet på baggrund af exitenhedens
oplysninger om og kendskab til den konkrete exitkandidat,
herunder også exitenhedens kendskab til kandidaten på
baggrund af en eventuel længerevarende visitationsfase forud
for indgåelsen af en exitaftale. Det bemærkes i forlængelse
heraf, at politikredsen ikke har fastsat indholdsmæssige krav til
notater om status på exitforløb, men at sådanne notater skal være
objektive og baseret på faktuelle oplysninger. Udtalelser,
notater mv. skal endvidere udarbejdes på officielle
dokumentskabeloner med angivelse af politikredsens
kontaktoplysninger og med henvisning til det relevante
journalnummer.”
Side 3/3