Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
2995085_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. marts 2025
Proces-
og
Insolvensretskontoret
Sofia Ravnsborg
2025-02721
3641218
Besvarelse af spørgsmål nr. 651 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 651 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. februar 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Carl Andersen (LA).
Peter Hummelgaard
/
Troels Sten Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 653: MFU spm. om, hvilke ændringer af arveloven der kan foretages for i højere grad end i dag at afhjælpe situationer, hvor mindreårige ender med at arve halvdelen af huset, som den tilbagelevende forælder så skal forsøge at frikøbe
Spørgsmål nr. 651 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for konsekvenserne, både juridisk og
økonomisk, for den enkelte og staten, hvis man ændrer
standardbegunstigelsesreglerne i arveloven, således at
samlevende med hjemmeboende børn i udgangspunktet er
hinandens begunstigede, hvad angår fast ejendom, idet
intentionen er at reducere antallet af sager, hvor mindreårige
ender med at arve halvdelen af huset, som den tilbagelevende
forælder så skal forsøge at frikøbe, der ofte resulterer i et frasalg
af barndomshjemmet, hvilket sjældent er til gavn for nogen af
parterne?”
Svar:
Justitsministeriet kan indledningsvist oplyse, at det følger af arvelovens § 9,
stk. 1, at arveladerens ægtefælle arver halvdelen af arveladerens ejendele,
når denne efterlader sig livsarvinger. En arveladers nærmeste livsarvinger
er dennes børn, jf. arvelovens § 1, stk. 1. Den længstlevende ægtefælle kan
dog overtage ægtefællernes delingsformue til uskiftet bo med deres fælles
livsarvinger, jf. arvelovens § 17.
Ugifte samlevende har efter gældende ret ikke legal arveret, og arver således
kun hinanden, hvis de har oprettet testamente. Som ugifte samlevende med
børn vil arven efter den ene samlever dermed gå til børnene, der arver lige,
jf. arvelovens § 1, stk. 1.
Ugifte samlevende har dog nogle rettigheder i medfør af lovgivningen. Den
længstlevende samlever har eksempelvis under nærmere bestemte
betingelser ret til at overtage den hidtidige fælles bolig og sædvanligt indbo
mod at betale vurderingsbeløbet kontant til boet, jf. dødsboskiftelovens §
111 a.
Samlevende kan desuden ved et udvidet samlevertestamente bestemme, at
de helt eller delvis vil arve hinanden og arves, som var de ægtefæller, jf.
arvelovens § 87, stk. 1. Dette betyder, at samlevende kan opnå samme
retsstilling som ægtefæller, der har rent, fuldstændigt særeje.
Det kan i et udvidet samlevertestamente f.eks. bestemmes, at længstlevende
samlever kan arve efter arvelovens § 9, det vil sige halvdelen af de efterladte
midler, hvis arveladeren efterlader sig livsarvinger, jf. § 9, stk. 1. Det kan
også bestemmes, at længstlevende skal arve mest muligt, hvorved
Side 2/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 653: MFU spm. om, hvilke ændringer af arveloven der kan foretages for i højere grad end i dag at afhjælpe situationer, hvor mindreårige ender med at arve halvdelen af huset, som den tilbagelevende forælder så skal forsøge at frikøbe
arveladerens livsarvingers arv begrænses til tvangsarven. Konsekvensen er,
at den efterlevende samlever sikres 7/8 af formuen. Arveladeren kan
desuden begrænse arvelodden til hvert af sine børn til en værdi af 1.000.000
kr., jf. arvelovens § 5, stk. 2.
I 2000 nedsatte Justitsministeriet et udvalg til revision af arveloven og lov
om skifte af fællesboer, og i 2006 offentliggjorde udvalget sit arbejde i
betænkning nr. 1473. I forbindelse med udvalgets arbejde blev det grundigt
overvejet, hvordan man kan forbedre den arveretlige stilling for ugifte
samlevende.
Udvalget foreslog bl.a. indførelsen af en legal arveret for visse grupper af
ugifte samlevende. Som det fremgår af pkt. 15.3.1 i forslag nr. L 100 til
arvelov, jf. Folketingstidende 2006-07, tillæg A, side 3357f var det efter
Justitsministeriets opfattelse væsentligt at fastholde, at der er en principiel
forskel på et ægteskab og et ugift samliv, og der ville med indførelsen af en
legal arveret for ugifte samlevende være tale om en principiel nydannelse i
arveretten. Efter Justitsministeriets opfattelse var der er meget, der talte for,
at det valg, som samlevende par træffer ved ikke at gifte sig, naturligt må
have som konsekvens, at de ikke – hverken helt eller delvis – omfattes af
regler om legal arv på samme måde som for ægtefæller. Det indgik desuden
i Justitsministeriets overvejelser, at udvalgets forslag om en legal arveret for
ugifte samlevende vil kunne føre til bevismæssige tvister om, hvorvidt
samlivsforholdet har været ægteskabslignende, eller om de tidsmæssige
krav til samlivet er opfyldt. Efter Justitsministeriets opfattelse var det
væsentligt, at arvelovens legale regler bliver så klare og enkle som muligt.
Efter en samlet vurdering af en række komplicerede – og til dels indbyrdes
modstridende – hensyn, fandt Justitsministeriet ikke grundlag for at foreslå
regler om legal arveret for ugifte samlevende.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at de ovenstående hensyn fortsat gør sig
gældende.
Justitsministeriet bemærker med forbehold for, at den konkrete økonomiske
konsekvens for den enkelte afhænger af de konkrete forhold, herunder
særligt afdødes formuesammensætning og arvinger, at den økonomiske
konsekvens for den enkelte arving af at indføre en begrænset legal arveret
for samlevende i tilfælde, hvor der arves i henhold til den legale arveret, i
første række vil være, at livsarvingerne vil modtage en mindre arv
umiddelbart efter dødsfaldet. På sigt vil livsarvinger efter den længstlevende
Side 3/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 653: MFU spm. om, hvilke ændringer af arveloven der kan foretages for i højere grad end i dag at afhjælpe situationer, hvor mindreårige ender med at arve halvdelen af huset, som den tilbagelevende forælder så skal forsøge at frikøbe
samlever også modtage arven efter denne, men alt andet lige vil denne være
mindre i det omfang, der betales boafgift ved arven fra den førstafdøde
samlever til den længstlevende samlever.
De pågældende livsarvinger vil derudover i henhold til den nugældende
legale arveret samlet modtage en mindre arv, hvis de enten er den
førstafdøde samlevers særbarn, og dermed i udgangspunktet ikke arver efter
længstlevende samlever, eller, hvor der er tale om fællesbørn, hvis den
længstlevende samlever har særbørn. For den længstlevende samlever vil
det betyde, at den pågældende modtager en arv, den pågældende ikke i dag
ville modtage.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Skatteministeriet, der har oplyst følgende:
”De provenumæssige konsekvenser for boafgiften afhænger af
den mere præcise udformning af betingelserne for begunstigelse
for samlevende med hjemmeboende børn. I det omfang der
betales boafgift ved arven fra den førstafdøde forælder til den
længstlevende forælder, vil der på kort sigt i udgangspunktet
ikke være nogle provenumæssige konsekvenser, da boafgiften
af arven fra den afdøde er den samme for afdødes børn og
afdødes samlever, der har børn sammen med afdøde.
På sigt kan der i så fald forekomme et merprovenu, når den
længstlevende forælder dør, idet der dermed også beregnes
boafgift af arv fra den længstlevende forælder til dennes
arvinger. Det er dog ikke umiddelbart muligt at kvantificere
eller periodisere de provenumæssige konsekvenser.”
Side 4/4