Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
2933424_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. oktober 2024
Strafferetskontoret
Camilla Ørskov
Christiansen
2024-12984
3467258
Besvarelse af spørgsmål nr. 65 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 65 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. oktober 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD) og ikkemedlem
af udvalget (MFU) Karina Adsbøl (DD).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om kommentar til kronikken Forskere: Herhjemme er tvangsægteskaber kun forbudt i teorien – ikke i praksis, og mange kan ikke slippe fri af deres ægteskab fra berlingske.dk den 14. februar 2024
Spørgsmål nr. 65 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere kronikken ”Forskere: Herhjemme
er tvangsægteskaber kun forbudt i teorien – ikke i praksis, og
mange kan ikke slippe fri af deres ægteskab” fra berlingske.dk
den 14. februar 2024, herunder kritikken af, at tvangsægteskaber
i Danmark kun er forbudt i ”teori” men ikke i ”praksis”, og vil
ministeren desuden redegøre for, om kritikken giver anledning
til overvejelser om ændringer i straffeloven?”
Svar:
Jeg vil indledningsvis slå fast, at det er helt uacceptabelt, at der findes
parallelsamfund, hvor kvinder fastholdes i religiøse ægteskaber mod deres
vilje. Det kan vi ikke acceptere finder sted i Danmark. Jeg er derfor også
meget optaget af at komme det til livs. Det er for mig altafgørende, at det
enkelte individ har selvbestemmelsesret til at beslutte, hvem denne ønsker
at leve sit liv sammen med.
Efter straffelovens § 260, stk. 1, straffes for ulovlig tvang den, som ved vold
eller ved trussel om vold, om betydelig skade på gods, om frihedsberøvelse
eller om at fremsætte usand sigtelse for strafbart eller ærerørigt forhold eller
at åbenbare privatlivet tilhørende forhold tvinger nogen til at gøre, tåle eller
undlade noget. Det samme gælder den, som ved trussel om at anmelde eller
åbenbare et strafbart forhold eller om at fremsætte sande ærerørige
beskyldninger tvinger nogen til at gøre, tåle eller undlade noget, for så vidt
fremtvingelsen ikke kan anses tilbørlig begrundet ved det forhold, som
truslen angår.
Det fremgår af straffelovens § 260, stk. 2, at straffen for ulovlig tvang efter
stk. 1 kan stige til fængsel indtil 4 år, hvis nogen tvinges til at indgå
ægteskab eller til en religiøs vielse uden borgerlig gyldighed eller til at indgå
i et andet ægteskabslignende forhold, eller nogen fastholdes ved tvang i et
sådant ægteskab eller forhold.
Det følger af forarbejderne til bestemmelsen, at der ved strafudmålingen i
sager, som er omfattet af § 260, stk. 2, skal ske en væsentlig forhøjelse af
den straf, der kunne forventes udmålt efter den gældende strafferamme i §
260, stk. 1. Der henvises til Folketingstidende 2007-08 (2. samling), tillæg
A, L 68 som fremsat, side 2667.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om kommentar til kronikken Forskere: Herhjemme er tvangsægteskaber kun forbudt i teorien – ikke i praksis, og mange kan ikke slippe fri af deres ægteskab fra berlingske.dk den 14. februar 2024
Der er således med indførelsen af denne bestemmelse taget det klare
standpunkt, at Danmark hverken tolererer tvangsægteskaber eller
fastholdelse i ægteskaber ved tvang.
Det fremgår af den kronik, der er nævnt i spørgsmålet, at straffelovens §
260, stk. 2, ikke finder anvendelse, når blot der foreligger et samtykke til
indgåelsen af tvangsægteskabet, selv om et sådant samtykke er fremkommet
ved tvang. Straffelovens § 260 finder imidlertid også anvendelse, når
samtykket til at indgå eller forblive i ægteskabet mv. fremtvinges med ét
eller flere af tvangsmidlerne nævnt i § 260, stk. 1.
Hertil kommer, at ”religiøs tvingende kontrol”, der ikke består af ét eller
flere af de tvangsmidler, der fremgår af straffelovens § 260, stk. 1, efter
omstændighederne vil kunne straffes efter straffelovens § 243 om psykisk
vold, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.
Det fremgår af straffelovens § 243, at den, som tilhører eller er nært knyttet
til en andens husstand eller tidligere har haft en sådan tilknytning til
husstanden, og som gentagne gange over en periode udsætter den anden for
groft nedværdigende, forulempende eller krænkende adfærd, der er egnet til
utilbørligt at styre den anden, herunder ved udøvelse af negativ social
kontrol, straffes for psykisk vold med bøde eller fængsel indtil 3 år.
Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, at anvendelse af ægteskabs-
og/eller skilsmissekontrakter efter omstændighederne kan udgøre psykisk
vold. Det kan f.eks. være tilfældet, når kontrakterne fastholder en person i
et ægteskab eller lignende med henvisning til forestillinger om ærbarhed
og/eller familiens generelle status, eller når kontrakterne på anden vis har til
formål at presse en person til bestemte livsbeslutninger. Kontraktens
indhold og omstændighederne omkring dens indgåelse vil have betydning
for vurderingen. Der henvises til Folketingstidende 2020-21, tillæg A, L 126
som fremsat, side 36.
Der henvises herudover til min besvarelse af 24. oktober 2024 af spørgsmål
nr. 1519 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg. Som det bl.a. fremgår heraf,
vil regeringen se på, hvordan vi yderligere kan styrke indsatsen mod negativ
social kontrol, og jeg er generelt åben over for alle forslag til, hvordan
indsatsen kan forbedres. Jeg kan forstå, at Udlændinge- og
Integrationsministeriet som led i sit generelle arbejde med indsatsen mod
negativ social kontrol sammen med andre ministerier fagligt vurderer nye
Side 3/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om kommentar til kronikken Forskere: Herhjemme er tvangsægteskaber kun forbudt i teorien – ikke i praksis, og mange kan ikke slippe fri af deres ægteskab fra berlingske.dk den 14. februar 2024
forslag til at modvirke negativ social kontrol. Det gælder både forslag fra
forskere, civilsamfundsorganisationer og andre aktører.
Side 4/4