Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
2991891_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. marts 2025
Formueretskontoret
Lærke Bjørka Fosgaard
2025-02374
3628389
Besvarelse af spørgsmål nr. 623 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 623 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. februar 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mai Mercado (KF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Schaumburg-Müller
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 623: Spm. om kommuner må anbringe midler i akkumulerende UCITS ETF’er, idet det vil gøre det muligt at investere i fonde, som investerer i forsvarsvirksomheder, der alene findes som akkumulerende fonde
Spørgsmål nr. 623 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, om kommuner må anbringe midler i
akkumulerende UCITS ETF’er, idet det vil gøre det muligt at
investere i fonde, som investerer i forsvarsvirksomheder, der
alene findes som akkumulerende fonde, jf. BEK nr. 1525 af
28/10/2020 § 8?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet, der har oplyst følgende:
”Kommunernes muligheder for at anbringe midler er
udtømmende reguleret i lov om kommunernes styrelse
(kommunestyrelsesloven), der henhører under Indenrigs- og
Sundhedsministeriets område. Det er således fastsat i lovens §
44, stk. 1, at midler, som ikke af hensyn til de daglige
forretninger skal foreligge kontant, skal indsættes i pengeinstitut
eller på postgirokonto eller anbringes i sådanne obligationer
eller investeringsbeviser, i hvilke fondes midler kan anbringes.
Det er desuden fastsat i lovens § 44, stk. 2, at der ikke kan
anbringes midler i alternative investeringsfonde.
Formålet med kommunestyrelseslovens § 44 er at sikre en
betryggende forvaltning af kommunens midler. Bestemmelsen
er således båret af hensynet til, at kommunale aktiver ikke må
anvendes til spekulation med risiko for formuetab.
Bestemmelsen indeholder en efter ordlyden udtømmende
angivelse af, hvorledes en kommunes midler kan anbringes. For
at en kommune skal kunne anbringe sine midler i en obligation
eller et investeringsbevis, skal en fond kunne anbringe sine
midler i en obligation eller et investeringsbevis af den
pågældende art.
Reglerne om anbringelse af fondes midler i obligationer og
investeringsbeviser
er
fastsat
i
Justitsministeriets
bekendtgørelse nr. 1525 af 28. oktober 2020 om anbringelse og
bestyrelse af fondes midler.
Tilsynet
med
kommunernes
overholdelse
af
kommunestyrelseslovens § 44, stk. 1, er omfattet af det
almindelige kommunale tilsyn, der varetages af Ankestyrelsen,
jf. kommunestyrelseslovens § 47, stk. 1.”
Endvidere har Justitsministeriet til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Civilstyrelsen, der har oplyst følgende:
Side 2/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 623: Spm. om kommuner må anbringe midler i akkumulerende UCITS ETF’er, idet det vil gøre det muligt at investere i fonde, som investerer i forsvarsvirksomheder, der alene findes som akkumulerende fonde
”Civilstyrelsen kan oplyse, at bekendtgørelse nr. 1525 af 28.
oktober 2020 om anbringelse og bestyrelse af fondes midler
(anbringelsesbekendtgørelsen) er udstedt i medfør af
lovbekendtgørelse nr. 938 af 20. september 2012, som ændret
ved lov nr. 734 af 25. juni 2014 (fondsloven).
Anbringelsesbekendtgørelsen finder anvendelse på fonde
omfattet af fondsloven og omhandler fondenes anbringelse af
midler. Det ligger uden for Civilstyrelsens ansvarsområde som
fondsmyndighed at føre tilsyn med kommunernes anbringelse
af midler.
Der er ikke hjemmel i anbringelsesbekendtgørelsen til, at fonde
kan anbringe deres midler i akkumulerende UCITS, idet
anbringelse alene kan ske i udloddende UCITS.
Formålet med afgrænsningen er at sikre, at de værdipapirer, som
fonde investerer i, giver løbende udbetaling af et likvidt afkast,
der kan bruges til opfyldelse af fondenes formål gennem
uddelinger.”
Side 3/3