Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
2925301_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. oktober 2024
Formueretskontoret
Frederik
Mathiias
Arentoft Torp
2024-12978
3467154
Besvarelse af spørgsmål nr. 60 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 60 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. oktober 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Peter Hummelgaard
/
Morten Schaumburg-Müller
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om ministeren vil redegøre for lovligheden i, at ansatte i et auktionshus byder med op på de genstande, som auktionshuset sætter under hammeren ved en online auktion?
Spørgsmål nr. 60 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for lovligheden i, at ansatte i et
auktionshus byder med ”op” på de genstande, som
auktionshuset sætter under hammeren ved en online auktion?
Herunder redegøre for, om der er forbud heroverfor i gældende
lovgivning, eller om et sådan forbud overvejes?”
Svar:
Justitsministeriet kan oplyse, at erhvervsdrivendes bud på genstande, som
sælges ved den erhvervsdrivendes egne onlineauktioner, ikke er eksplicit
reguleret i gældende lovgivning.
Forbrugeren, som køber genstande på onlineauktioner, er imidlertid
beskyttet af den generelle forbrugerbeskyttelseslovgivning, som bl.a.
omfatter forbrugeraftaleloven, herunder reglerne om fortrydelsesret,
aftaleloven, købeloven og markedsføringsloven.
I den generelle forbrugerbeskyttende lovgivning gælder der regler, som
sætter grænser for, hvordan en erhvervsdrivende kan agere ved bl.a.
onlineauktioner.
Forbrugerombudsmanden har eksempelvis i en konkret sag indskærpet
overfor en onlineauktionsvirksomhed, at der er tale om vildledning i strid
med markedsføringslovens §§ 5 og 6, hvis det ikke oplyses tydeligt, at
selskabets ansatte har mulighed for selv at byde med på auktionsvarerne på
virksomhedens onlineauktioner. Forbrugeren har herefter mulighed for at
fravælge disse auktioner eller tage oplysningen i betragtning ved
budgivning.
Hertil kommer, at forbrugeren ved onlineauktioner, til forskel fra ved
fysiske auktioner, har en 14-dages fortrydelsesret, eftersom
onlineauktionskøb bliver sidestillet med et hvilket som helst andet
onlinekøb. Fortryder forbrugeren sit auktionskøb, eksempelvis fordi
forbrugeren efterfølgende vurderer, at prisen blev for høj, kan forbrugeren
benytte sig af sin 14-dages fortrydelsesret og få sine penge tilbage.
Det er min opfattelse, at forbrugeren er godt sikret ved onlineauktioner. Jeg
finder derfor ikke på nuværende tidspunkt umiddelbart grundlag for at
Side 2/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om ministeren vil redegøre for lovligheden i, at ansatte i et auktionshus byder med op på de genstande, som auktionshuset sætter under hammeren ved en online auktion?
indføre et direkte forbud mod, at erhvervsdrivende, som forestår
onlineauktioner, må byde på egne onlineauktioner.
Side 3/3