Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
2976753_0001.png
Notat
Kirkeministerens samråd i Retsudvalget den 6. februar 2025 kl. 10.15-
11.45
Dato: 3. februar 2024
Akt nr. 440207
Dagsorden
REU alm. del samrådsspørgsmål J:
"Hvilke initiativer vil ministeren tage i brug for at sætte en stopper for
muslimske mæglingsråd i landets moskéer og udsatte boligområder, og mener
ministeren, at der bør være konsekvenser for Al-Hidayyah-moskeen og
foreningen bag moskeen, Islamisk Center for de Europæiske Lande, nu hvor
oplysninger viser, at moskéen fungerer som en muslimsk domstol for
aflytning: -
oktober 2024."
V2.dk den 22.
Sagsbehandler
Peter Andersen Abildskov
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Bettina Kastbjerg (DD), Peter Skaarup
(DD), Steffen Larsen (LA), Mai Mercado (KF) og Mette Thiesen (DF).
Spørgsmålet er stillet til justitsministeren, kirkeministeren og udlændinge- og
integrationsministeren. Ministrene besvarer spørgsmålet i samme rækkefølge.
Udkast til de to andre ministertaler er vedlagt til orientering. Begge ministerier
tager forbehold for ændringer frem mod samrådet.
Deltagere
Retsudvalget, Justitsministeren og Udlændinge- og integrationsministeren
Fra By- Land- og Kirkeministeriet: Kirkeministeren og kontorchef Jens-
Christian Hedegaard Holm.
Praktik
Dato: 6. februar 2025.
Tidspunkt: 10.15-11.45.
Lokale: 2-080.
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 553: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 6. februar 2025 om muslimske mæglingsråd i landets moskéer og udsatte boligområder
2976753_0002.png
Notat
Talepunkter for kirkeministeren
[DET TALTE ORD GÆLDER]
[Indledning]
Akt nr. 440207
Side: 2
Tak for lejligheden til her i Retsudvalget at drøfte nogle
af problemstillinger, vi ser i visse miljøer i Danmark.
I Danmark har vi ét retssystem, og det skal respekteres
af alle også trossamfund.
Jeg lægger vægt på, at vi i Danmark har et sundt, åbent
og frit religiøst liv. Men religiøse institutioner må aldrig
have forrang over de civile myndigheder.
Derfor er jeg også meget enig med justitsministeren i, at
vi ikke skal acceptere lovløse tilstande i Danmark.
Vi skal ikke acceptere parallelle retsopfattelser i
Danmark det underminerer de danske retsprincipper.
En af disse uacceptable parallelle retsopfattelser ser vi
fx, når det handler om den ægteskabs- og
skilsmissepraksis, der er i visse miljøer i Danmark.
Vi kan alle blive enige om, at kvinder og mænd skal have
frihed og lige muligheder for at bestemme, hvem de er
gift med. Og at det er de danske myndigheders
afgørelser, der har betydning ikke religiøse
forkynderes vilkårlige meninger om dette eller hint.
Derfor deler jeg spørgernes bekymring i forhold til
parallelle retsopfattelser, og jeg syntes, at det er
relevant, at vi i dag drøfter, hvordan vi håndterer det.
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 553: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 6. februar 2025 om muslimske mæglingsråd i landets moskéer og udsatte boligområder
2976753_0003.png
Notat
Der er ikke nogen tvivl om, at problemstillingen med
parallelle retsopfattelser kræver en bred
myndighedsindsats, og jeg vil naturligvis gerne bidrage
med, hvad der er muligt på mit område.
[Tværministeriel arbejdsgruppe og revisionen af trossamfundsloven].
Akt nr. 440207
Side: 3
Derfor glæder det mig også, at regeringen i sidste uge
sammen med spørgernes partier samt SF og Radikale
Venstre indgik en politisk aftale, som bl.a. indebærer, at
der nedsættes en hurtigarbejdende arbejdsgruppe, som
skal komme med forslag til initiativer, der kan medvirke
til at imødegå religiøs ægteskabs- og skilsmissepraksis,
der strider imod danske værdier og sædvane.
Det kunne fx være religiøse ægteskabs- og/eller
skilsmissekontrakter, som indeholder civilretlige
betingelser for at opnå en religiøs skilsmisse, og som
tillægges juridisk værdi i visse andre lande, fx i forhold
til at kunne indgå et nyt ægteskab.
Eller for at blive endnu mere konkret har vi også set
eksempler på praksisser, hvor religiøse
ægteskabskontrakter ikke ophæves, hvis blot én af
parterne ønsker det.
Vi skal stå fast på, at en kvindes ønske om at blive skilt
vægter lige så højt som en mands. Det er en helt
grundlæggende præmis, at begge parter uanset køn i
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 553: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 6. februar 2025 om muslimske mæglingsråd i landets moskéer og udsatte boligområder
2976753_0004.png
Notat
et ægteskab har frihed og mulighed for at indgå og
opløse ægteskaber.
Men det er desværre ikke det, vi ser finde sted i visse
miljøer både med og uden religiøse autoriteter og i både
anerkendte og ikke-anerkendte trossamfund.
Netop det understreger kompleksiteten i den
udfordring, vi står overfor.
Udfordringerne med problematiske ægteskabs- og
skilsmissepraksisser nødvendiggør et grundigt og
tværgående arbejde for at afdække, hvordan vi kommer
udfordringen til livs.
Akt nr. 440207
Side: 4
[Om tilsynssag med Islamisk Center for de Europæiske Lande og lovlighedskravet]
Det er dog ikke udelukkende på ægteskabsområdet, at
der er problemer i forhold til parallelle retspraksisser.
Det vidner vores samråd i dag om.
Som kirkeminister har jeg ansvaret for de anerkendte
trossamfund i Danmark.
Lad mig derfor kort redegøre for de betingelser, der er
for at være et anerkendt trossamfund i Danmark, og for
det tilsyn som By-, Land- og Kirkeministeriet fører.
Det er ikke en betingelse for at være trossamfund i
Danmark, at man er anerkendt. Men for at være
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 553: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 6. februar 2025 om muslimske mæglingsråd i landets moskéer og udsatte boligområder
2976753_0005.png
Notat
anerkendt trossamfund stiller trossamfundsloven tre
grundlæggende betingelser:
Man skal tro på noget, der er hævet over mennesker og
naturen.
Man skal være mindst 50 voksne medlemmer.
Og så det væsentlige i forhold til vores drøftelse i dag:
Trossamfundet må ikke opfordre til eller foretage sig
noget, der strider mod dansk lovgivning. Det er det
såkaldte lovlighedskrav.
Lovlighedskravet betyder, at hvis By-, Land- og
Kirkeministeriet modtager oplysninger om, at
trossamfundet eller en person med fast tilknytning
hertil, er under efterforskning, tiltalt for eller er blevet
dømt for en alvorlig lovovertrædelse, kan det medføre,
at ministeriet tilbagekalder trossamfundets
anerkendelse.
Ministeriet vil i den forbindelse vurdere, om
lovovertrædelsen relaterer sig til trossamfundet eller
gerningsmandens stilling i trossamfundet, eller om
gerningen er foretaget på vegne af trossamfundet eller
som led i trossamfundet virksomhed.
Bliver mit ministerium derfor opmærksomme på, at et
anerkendt trossamfund ikke overholder dansk
lovgivning, indleder ministeriet et tilsyn.
Akt nr. 440207
Side: 5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 553: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 6. februar 2025 om muslimske mæglingsråd i landets moskéer og udsatte boligområder
2976753_0006.png
Notat
Hvis ministeriet på baggrund af tilsynet vurderer, at et
anerkendt trossamfund ikke længere lever op til
betingelserne for anerkendelse, vil ministeriet
tilbagekalde trossamfundets anerkendelse.
Når en anerkendelse bliver tilbagekaldt, medfører det,
at trossamfundets rettigheder og forpligtelser som
anerkendt trossamfund ophører. Det betyder, at man for
eksempel mister muligheden for skattefritagelse for
donationer.
Jeg kan oplyse, at mit ministerium er i gang med at føre
et tilsyn med det anerkendte trossamfund, Islamisk
Center for de Europæiske Lande.
Jeg kan ikke udtale mig om den konkrete tilsynssag.
Men jeg vil dog understrege, at By-, Land- og
Kirkeministeriet ikke efterforsker kriminalitet. Det er
politiets opgave. Det er jeg tryg ved, for sådan må det
nødvendigvis være i et retssamfund.
Akt nr. 440207
Side: 6
[Afslutning]
Afslutningsvis vil jeg takke spørgerne for at sætte fokus
på problemet med parallelle retsopfattelser, der ikke
hører hjemme i et demokratisk og frit samfund, som
Danmark.
De sunde religiøse fællesskaber i Danmark skal have
frihed til at praktisere deres religion, men det er frihed
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 553: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 6. februar 2025 om muslimske mæglingsråd i landets moskéer og udsatte boligområder
2976753_0007.png
Notat
under ansvar dansk lovgivning skal overholdes, og det
skal vi værne om.
Hvis der er nogen anerkendte trossamfund, der ikke kan
forvalte denne frihed, og som medvirker til at
understøtte parallelsamfund med deres egne parallelle
retsopfattelser, så skal vi imødegå det.
Jeg vil meget gerne være med til at se på, om der er
lovgivningsmæssige værktøjer, som vi kan skrue på for
at gøre mere. jeg er, lige ligesom justitsministeren og
udlændinge- og integrationsministeren meget optaget af
at løse udfordringen med parallelle retsopfattelser.
Vi har et fælles ansvar for at sikre, at alle borgere i
Danmark kan leve trygge og frie liv, uanset hvilken
religiøs overbevisning man har, eller hvilke miljøer man
er en del af.
Jeg vil nu give ordet videre til udlændinge- og
integrationsministeren.
Tak for ordet.
Akt nr. 440207
Side: 7