Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
2976537_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af samrådsspørgsmål J (alm.
del) REU
Hvornår:
6. februar 2025 kl. 10.15-11.45
DET TALTE ORD GÆLDER
6. februar 2024
Tekst:
Hvilke initiativer vil ministeren tage i brug for at sætte en
stopper for muslimske mæglingsråd i landets moskéer og
udsatte boligområder, og mener ministeren, at der bør
være konsekvenser for Al-Hidayyah-moskeen og forenin-
gen bag moskeen, Islamisk Center for de Europæiske
Lande, nu hvor oplysninger viser, at moskéen fungerer
som en muslimsk domstol for bandemedlemmer? Der
henvises til artiklen ”Bandemedlemmer afsløret i aflyt-
ning: - Imamen har fastsat et beløb, der skal rense os” fra
TV2.dk den 22. oktober 2024.
Sags nr.
Akt-id
2024 - 16730
2864761
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 553: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 6. februar 2025 om muslimske mæglingsråd i landets moskéer og udsatte boligområder
2976537_0002.png
2
Svar:
Jeg vil [også] gerne takke for spørgsmålet og takke udval-
get for invitationen til at komme her i dag.
100 kameler. Det er åbenbart prisen for at slå et andet
menneske ihjel ved en fejltagelse. For det står i de hellige
skrifter, siger imamen.
Sagen er dybt alvorlig. Men samtidig er der jo også noget
dybt latterligt over det. Man ser det for sig: En stor gruppe
voksne mænd, der sidder der på gulvtæppet i moskeen
med lunken te og strømpesokker. Stemningen er trykket
og alle ved, at baggrunden er et brutalt drab. Hvordan und-
går vi en total eskalering af konflikten, spørges der. Og så
sidder man gudhjælpemig og bliver enige med hinanden
om, at svaret på det hele er 100 kameler.
At der regnes i kameler siger meget. Dels siger det noget
om, hvor afskåret det muslimske parallelsamfund egentlig
er fra resten af Danmark. Det har lukket sig så meget om
sig selv, at det efterhånden er absurd.
Og dels siger det noget om, at vi har med en kultur at gøre,
der har sin oprindelse et andet sted. For man finder ikke
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 553: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 6. februar 2025 om muslimske mæglingsråd i landets moskéer og udsatte boligområder
3
mange kameler i Danmark. Og slet ikke ude i den frie na-
tur. Når der regnes i kameler bliver vi bevidste om, at vi
har med mennesker at gøre, der har en baggrund, som ikke
er dansk. Geografisk. Og værdimæssigt.
Og det er derfor, at vi først og fremmest skal have styr på
tilstrømningen. For der er før kommet for mange hertil,
som grundlæggende ikke deler vores værdier. Det er ikke
en fejl, vi må begå igen.
Og hvad gør vi så med dem, der allerede er her? Hvad gør
vi med dem, der finder det mere naturligt at tænke på pro-
feten end politiet, når man har fået kendskab til et drab?
Hvis vi skal til bunds i problemet - og jeg skal være den
første til at sige, at vi ikke er i mål endnu – så kræver det
nok en bredspektret indsats.
Derfor er jeg også glad for, at der allerede er taget vigtige
skridt, som mine ministerkolleger har været inde på.
Jeg er fuldstændig enig i betragtningerne fra kirkeministe-
ren og justitsministeren. Og jeg synes, at det er nogle for-
nuftige tiltag, som er igangsat på baggrund af de alt for
mange historier, som man har kunnet læse. Jeg synes på
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 553: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 6. februar 2025 om muslimske mæglingsråd i landets moskéer og udsatte boligområder
4
ingen måde, at det er urimeligt, at vi stiller krav til de tros-
samfund, som vi anerkender fra statens side. Og ingen
trossamfund – anerkendte eller ej – skal understøtte nega-
tiv social kontrol eller parallelsamfund.
Som bekendt har regeringen for nyligt offentliggjort 22
initiativer til en styrket indsats mod negativ social kontrol
og parallelsamfund. Det indebærer bl.a. en styrket indsats
mod parallelle retspraksisser. Fordi i Danmark gælder
dansk lov. Uanset hvad ens kultur eller religion ellers
måtte sige.
Vi vil blandt andet igangsætte en undersøgelse af mæg-
lingsråd. For vi er nødt til at få mere viden om fænomenet.
Det har justitsministeren også nævnt tidligere.
Herudover vil vi også afsøge muligheden for at øge viden
om politisk islam. Vi vil gerne se på, hvordan vi kan blive
klogere på, hvordan nogle grupper forsøger at påvirke el-
ler omforme hele eller dele af samfundet, kulturen og sta-
ten efter normer, som er i klar modstrid til retsstaten, de-
mokrati og menneskerettigheder. Og vi vil gerne se, om vi
kan gøre dette i samarbejde med andre nordiske lande.
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 553: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 6. februar 2025 om muslimske mæglingsråd i landets moskéer og udsatte boligområder
5
Regeringen ønsker også at få undersøgt og målrettet ind-
satsen mod negativ social kontrol og ekstremisme i ud-
satte boligområder. Der vil blive etableret et nyt rådgiv-
ningstilbud til kommuner, der oplever bekymring for ne-
gativ social kontrol i udsatte boligområder. Det vil blive
etableret af Nationalt Center mod Æresrelaterede Konflik-
ter og Center for Dokumentation og Indsats mod Ekstre-
misme.
Herudover er der allerede iværksat en række initiativer,
som jeg er meget tilfreds med.
Som jeg sagde til besvarelsen af samrådsspørgsmål AZ,
der danner baggrund for dette samråd, så forvalter Udlæn-
dingestyrelsen den nationale sanktionsliste for religiøse
forkyndere. Det er et element i en række af initiativer rettet
mod religiøse forkyndere, der søger at undergrave danske
love og værdier og understøtte parallelle retsopfattelser.
Herudover bidrager Udlændingestyrelsen til forvaltningen
af lov om forbud mod modtagelse af donationer fra visse
fysiske og juridiske personer. Loven har til formål at mod-
virke, at fysiske og juridiske personer kan modarbejde el-
ler underminere demokrati og grundlæggende friheds- og
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 553: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 6. februar 2025 om muslimske mæglingsråd i landets moskéer og udsatte boligområder
6
menneskerettigheder ved at give donationer til personer
og organisationer i Danmark.
Men der er altid grund til at overveje, om gældende regler
er gode nok, og om nettet er tilstrækkeligt finmasket. Jeg
har derfor bedt mit ministerium om at undersøge, om lo-
ven kan ændres, eller der kan indføres andre tiltag, som
styrker værnet mod antidemokratisk påvirkning gennem
donationer.
Der ligger også et arbejde i Styrelsen for International Re-
kruttering og Integration – også kendt som SIRI. Det er
SIRI´s helt klare anbefaling til kommuner og øvrige sam-
arbejdspartnere, at myndighederne aldrig bør inddrage re-
ligiøse autoriteter i forbindelse med rådgivning af borgere
udsat for æresrelaterede konflikter og negativ social kon-
trol. Det er styrelsens vurdering, at rådgivning udeluk-
kende skal ske i regi af danske myndigheder, eventuelt
suppleret med inddragelse af NGO’er, som arbejder pro-
fessionelt med området.
Hertil kommer, at SIRI og Udlændingestyrelsen løbende
tilbyder kommunerne støtte til systematisk at afdække res-
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 553: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 6. februar 2025 om muslimske mæglingsråd i landets moskéer og udsatte boligområder
7
sourcer og udfordringer i lokalområder for derved at imø-
degå udfordringer med negativ social kontrol, ekstre-
misme og lignende.
Men jeg bilder mig ikke ind, at vi er færdige med dét. Det
her bliver et langt og sejt træk, men det er også mit ind-
tryk, at alle rundt om dette bord er indforstået med det.
Og det er selvfølgelig også værd at nævne, at der i sidste
uge landede en vigtig rapport fra Kommissionen for den
glemte kvindekamp. Nu er vi i gang med at se nærmere på
anbefalingerne som retter sig mod den helt brede indsats
mod æreskultur og negativ social kontrol.
Det er vigtigt at alle gode forslag tages alvorligt.
Jeg ser derfor også frem til at høre jeres gode ideer, som
vi kan tage med i det videre arbejde.
Tak for ordet.
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 553: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 6. februar 2025 om muslimske mæglingsråd i landets moskéer og udsatte boligområder
8