Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
2932342_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. november 2024
Formueretskontoret
Helene Fussing Clausen
2024-12934
3466130
Besvarelse af spørgsmål nr. 53 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 53 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. oktober 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Anni
Matthiesen (V).
Peter Hummelgaard
/
Helene Bendtsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 53: MFU spm. om der er planer om at ændre kravene til ferieopholdet, så det f.eks. forøges til 40 år og minimum af varigheden af ferieophold i antal uger til f.eks. 4 uger
Spørgsmål nr. 53 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren med baggrund i svar på REU alm. del - 1352,
hvor det oplyses, at 25 års ferieophold i Danmark af mindst en
uges varighed giver en stærk tilknytning til Danmark, redegøre
for, om der er planer om at ændre kravene til ferieopholdet, så
det f.eks. forøges til 40 år og minimum af varigheden af
ferieophold i antal uger til f.eks. 4 uger?”
Svar:
Som det fremgår af min samtidige besvarelse af udvalgets spørgsmål nr. 50,
skal personer, der ikke opfylder erhvervelseslovens bopælsbetingelse, altid
søge Civilstyrelsens tilladelse til køb af sommerhus mv. i Danmark.
Når Danmark – uanset EU-rettens bestemmelser om fri bevægelighed – også
over for statsborgere fra EU-lande kan opretholde erhvervelseslovens krav
om tilladelse til køb af sommerhus mv., skyldes det den såkaldte
sommerhusprotokol, som udgør en undtagelse til EU’s traktatgrundlag.
Sommerhusprotokollen er en dansk særordning, der giver mulighed for, at
Danmark kan opretholde den lovgivning om erhvervelse af ejendomme, der
ikke er helårsboliger, som var gældende den 1. november 1993, hvor
Maastrichttraktaten trådte i kraft. ”Gældende lovgivning” må antages ikke
alene at omfatte love og administrative forskrifter udstedt i medfør heraf,
men også retningslinjer mv. for den konkrete forvaltning af lovgivningen,
da det ellers på denne måde ville være muligt at indføre en tilsvarende
skærpelse af retstilstanden som ved en lovændring.
Det har løbende været undersøgt, hvilke muligheder der er for – inden for
rammerne af sommerhusprotokollen – at ændre erhvervelsesreglerne. Der
kan i den forbindelse henvises til min bevarelse af 7. september 2023 af
spørgsmål nr. 1155 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg. På den baggrund
er der ikke planer om at justere praksis i forhold til tilknytningsvurderingen.
Side 2/2