Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
2983814_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. februar 2025
Strafferetskontoret
Mostafa Mohammadi
2025-01427
3603750
Besvarelse af spørgsmål nr. 497 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 497 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. januar 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 497: Spm. om ministeren vil undersøge, om besøgs- og brevkontrol kan minimeres, da det i dag udstrækkes over meget lang tid og gives i hver anden sag?
Spørgsmål nr. 497 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om han vil undersøge, om besøgs-
og brevkontrol kan minimeres, da det i dag udstrækkes over
meget lang tid og gives i hver anden sag?”
Svar:
Reglerne om besøgs- og brevkontrol fremgår af retsplejelovens §§ 771-772,
der suppleres af en række regler i bl.a. varetægtsbekendtgørelsen.
Besøgskontrol kan bl.a. anvendes, hvis det vurderes, at det er nødvendigt af
hensyn til varetægtsfængslingens øjemed, f.eks. hvis der foreligger
påvirkningsrisiko, eller for at forebygge undvigelse, jf. retsplejelovens §
771, stk. 1 og 2. Derudover kan besøgskontrol efter omstændighederne
anvendes, hvis varetægtsarrestanten skønnes at have tilknytning til en
gruppe af personer, som er aktivt involveret i en verserende voldelig konflikt
med en anden gruppe af personer, jf. stk. 3, eller hvis varetægtsarrestanten
skønnes at indtage en ledende eller koordinerede rolle i en gruppe af
personer, som tilsammen står bag omfattende og alvorlig kriminalitet, jf.
stk. 4. Varetægtsarrestanten kan kræve, at besøgskontrol forelægges retten
til afgørelse.
Politiet kan gennemse breve, inden varetægtsarrestanten modtager eller
afsender disse, jf. retsplejelovens § 772, stk. 1, 2. pkt. Politiet kan
tilbageholde et brev, hvis indholdet vil kunne være til skade for
efterforskningen eller opretholdelse af orden og sikkerhed i
varetægtsfængslet, eller hvis varetægtsarrestantens forhold gør det
nødvendigt for at forebygge undvigelse, jf. 3. pkt. Tilbageholdes et brev,
skal spørgsmålet, om tilbageholdelsen bør opretholdes, straks forelægges
retten til afgørelse, jf. 4. pkt.
Der er ikke nogen tvivl om, at besøgs- og brevkontrol er indgribende over
for varetægtsarrestanten, hvilket også er baggrunden for reglerne om
indbringelse for retten. Samtidig er der en række tungtvejende hensyn bag
reglerne om og brugen af besøgs- og brevkontrol, som bl.a. handler om at
sikre, at formålet med varetægtsfængslingen kan opnås.
Jeg har ikke for nuværende planer om at ændre reglerne om besøgs- og
brevkontrol. Som en del af arbejdet med strafreformen drøfter vi i
Side 2/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 497: Spm. om ministeren vil undersøge, om besøgs- og brevkontrol kan minimeres, da det i dag udstrækkes over meget lang tid og gives i hver anden sag?
regeringen imidlertid brugen af varetægtsfængsling. Det er vigtigt, at vi
bruger varetægtsfængsling på den rigtige måde.
Side 3/3