Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
2981796_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. februar 2025
Strafferetskontoret
Mie Hedengran Helander
2025-01197
3598498
Besvarelse af spørgsmål nr. 474 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 474 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. januar 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 474: Spm. om kommentar til artiklen "Sagen fra Randers skaber problemer for regeringens kamp mod overgreb på børn", den 19. januar 2025, Jyllands-Posten
Spørgsmål nr. 474 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere på artiklen "Sagen fra Randers
skaber problemer for regeringens kamp mod overgreb på børn",
den 19. januar 2025, Jyllands-Posten, herunder redegøre for, om
det er korrekt, at der skal bruges ægte fotos af børneporno for at
fremstille "kunstigt" materiale og redegøre for, hvad
lovgrundlaget er i den forbindelse?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK).
NSK har oplyst, at der er flere måder, hvorpå politiet vil kunne
fremstille uægte materiale vedrørende seksuelt misbrug af børn,
hvis der tilvejebringes et lovgrundlag herfor. Det vil
eksempelvis kunne ske ved hjælp af dukker kombineret med
anvendelse af billedredigeringssoftware eller ved brug af
kunstig intelligens.
Ved brug af kunstig intelligens vil det formentlig ikke være
nødvendigt at anvende ægte misbrugsmateriale for at fremstille
uægte materiale. Politiet vil som udgangspunkt anvende
værktøjer og algoritmer, der er offentligt tilgængelige, eller som
er udviklet af private virksomheder eller politimyndigheder i
andre lande. Politiet vil ikke være bekendt med, hvilket konkret
materiale disse værktøjer og algoritmer er trænet på, herunder
om der indgår ægte personer i materialet. Forud for anvendelse
af værktøjer og algoritmer, som er offentlig tilgængelige eller
udviklet af private virksomheder, vil politiet imidlertid så vidt
muligt sikre, at disse ikke er trænet på ægte misbrugsmateriale.
Det bemærkes i den forbindelse, at NSK ikke er bekendt med,
at privatpersoner eller private virksomheder lovligt kan være i
besiddelse af misbrugsmateriale med henblik på udvikling af
værktøjer og algoritmer.
Justitsministeriet har den 10. februar 2025 sendt et udkast til lovforslag i
offentlig høring, hvori det bl.a. foreslås at give politiet adgang til at
fremstille og dele uægte seksuelt materiale, der forestiller personer under 18
år, som led i agentvirksomhed.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 474: Spm. om kommentar til artiklen "Sagen fra Randers skaber problemer for regeringens kamp mod overgreb på børn", den 19. januar 2025, Jyllands-Posten
Jeg er helt bevidst om, at dette giver anledning til svære etiske overvejelser.
Det, der vægter tungest for mig, er dog, at politiet vurderer, at værktøjet vil
styrke politiets muligheder for effektivt at kunne efterforske og identificere
gerningsmændene i sager om bl.a. seksuelt misbrug af virkelige børn og
være med til at standse igangværende overgreb, herunder tilfælde hvor der
begås seksuelle overgreb mod et barn på bestilling.
Som det fremgår af udtalelsen ovenfor, vil politiet som udgangspunkt
anvende værktøjer og algoritmer, som er offentligt tilgængelige, eller som
er udviklet af private virksomheder eller politimyndigheder i andre lande.
Hvis værktøjerne og algoritmerne er offentligt tilgængelige eller udviklet af
private virksomheder, vil politiet forud for anvendelse heraf så vidt muligt
sikre sig, at disse ikke er trænet på ægte misbrugsmateriale. Hvis der senere
måtte vise sig behov for, at politiet anvender ægte misbrugsmateriale til at
fremstille det uægte materiale, vil politiet sikre sig, at fremstilling af
materialet, herunder træning af algoritmerne, sker i et lukket miljø, som ikke
kan tilgås af andre end relevante medarbejdere i politiet.
Jeg mener ikke, at vi generelt skal afskære politiet muligheden herfor, hvis
det er det, der i det konkrete tilfælde skal til for f.eks. at identificere
gerningsmanden i en sag om igangværende seksuelt misbrug af et virkeligt
barn. For mig vægter det i sidste ende tungest, at politiet får de rette
værktøjer, så vi bedst muligt kan beskytte virkelige børn mod seksuelle
overgreb og stille flere gerningsmænd til ansvar.
Side 3/3