Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
2980683_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. februar 2025
Strafferetskontoret
Mikkel
August
Buchwald
2025-01113
3595439
von
Besvarelse af spørgsmål nr. 462 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 462 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. januar 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 462: Spm. om ministeren vil kommentere på det forhold, at et mindreårigt vidne afbrød sin forklaring i en bandesag i retten efter, at bandemedlemmer fra Comanches dukkede op som tilhørere?
Spørgsmål nr. 462 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere på det forhold, at et mindreårigt
vidne afbrød sin forklaring i en bandesag i retten efter, at
bandemedlemmer fra Comanches dukkede op som tilhørere?
Vil ministeren redegøre for, om det er et problem for
retssamfundet, at bandemedlemmer og andre kriminelle møder
frem som tilhørere i retten, hvor kriminelle rivaler er tiltalt, og
kan ministeren eller Folketinget give domstolene flere
beføjelser til at udelukke tilhørere fra retsmøder, hvis deres
tilstedeværelse kan påvirke sagen? Der henvises til live-bloggen
"16-årig svensk dreng på anklagebænken: Ville dræbe rockere”,
dr.dk, den 22. januar 2025, hvoraf det fremgår, at rockere fra
Comanches mødte frem som tilhørere, hvorefter den tiltalte
afbrød sin forklaring.”
Svar:
Jeg er af principielle grunde meget tilbageholdende med at udtale mig om
konkrete sager, der er eller kan komme under behandling hos myndigheder
på Justitsministeriets område.
Justitsministeriet kan imidlertid generelt oplyse, at retsmøder er offentlige,
medmindre andet er bestemt ved lov eller i medfør af lov, jf. retsplejelovens
§ 28 a.
Det følger af retsplejelovens § 28 b, stk. 3, at rettens formand skal nægte
adgang til et offentligt retsmøde for bestemte personer eller grupper af
personer, hvis det skønnes nødvendigt for at opnå en sandfærdig forklaring
af et vidne eller en part. Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, at
den navnlig forventes anvendt i straffesager relateret til bandemiljøet eller
anden organiseret kriminalitet, jf. Folketingstidende 2017-18, tillæg A, L
158 som fremsat, side 5.
Om nødvendigt kan retten endvidere bestemme, at et retsmøde skal holdes
for lukkede døre, hvis f.eks. hensynet til ro og orden i retslokalet kræver det,
jf. retsplejelovens § 29, stk. 1, nr. 1, eller når sagens behandling i et
offentligt retsmøde må antages at bringe nogens sikkerhed i fare, jf.
retsplejelovens § 29, stk. 3, nr. 3. Afgørelsen om dørlukning træffes af retten
efter anmodning eller af egen drift, jf. retsplejelovens § 29 b, stk. 1.
Forhandlingen under en retssag ledes af retsformanden, jf. retsplejelovens §
150, og efter § 151, stk. 1, våger retsformanden over, at forhandlingen
Side 2/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 462: Spm. om ministeren vil kommentere på det forhold, at et mindreårigt vidne afbrød sin forklaring i en bandesag i retten efter, at bandemedlemmer fra Comanches dukkede op som tilhørere?
foregår med den tilbørlige orden og værdighed. Retsformanden er berettiget
til i dette øjemed at afbryde og tilrettevise parter, vidner eller andre, når de
tillader sig upassende udtalelser eller utilbørlige personlige angreb.
Vedbliver en part hermed trods tilrettevisning, kan ordet fratages ham.
Personer, der ved støjende eller anden utilbørlig adfærd forstyrrer
forhandlingerne eller tilsidesætter den agtelse, som skyldes retten, kan
udvises af retssalen.
Vurderingen af, om retten eller retsformanden i forbindelse med et retsmøde
bør gribe ind eller ej, afhænger af en konkret vurdering, som retten eller
retsformanden foretager i hvert enkelt tilfælde.
Retsplejeloven indeholder desuden en række forskellige regler, der
varetager hensyn til vidner, herunder ofre, i mødet med retssystemet.
Bl.a. indeholder retsplejelovens § 747, stk. 2, en mulighed for anticiperet
bevisførelse. Efter § 747, stk. 2, afholdes der efter anmodning retsmøde, når
det er påkrævet for at sikre bevis, som det ellers må befrygtes vil gå tabt,
ikke uden væsentlig ulempe eller forsinkelse vil kunne føres for den
dømmende ret eller må antages at være af betydning for efterforskningen
eller af hensyn til en offentlig interesse. Bestemmelsen giver dermed bl.a.
mulighed for at foretage indenretlige afhøringer forud for
hovedforhandlingen – det vil sige afhøringer, som foretages i retten forud
for straffesagens hovedforhandling – når det er påkrævet for at sikre bevis,
f.eks. når det frygtes, at beviset ellers ville gå tabt. Formålet med den
indenretlige afhøring er således at foretage bevissikring.
Retsplejelovens § 747, stk. 2, anvendes bl.a. med henblik på at sikre
forurettedes eller andre vidners forklaring i sager, hvor der er grund til at
frygte for repressalier eller trusler mod vedkommende, jf. eksempelvis Østre
Landsrets kendelse af 12. november 2020 i sag nr. S-2898-20, offentliggjort
i Tidsskrift for Kriminalret 2021, side 185, hvor retten fandt, at der pga.
risiko for afstraffelse og trusler mod forurettede var mulighed for, at han
ikke ville være i stand til eller have ønske om under sagens videre
forfølgning at afgive en troværdig forklaring.
Ved lov nr. 665 af 11. juni 2024 om ændring af straffeloven, retsplejeloven
og forskellige andre love (Gennemførelse af dele af bandepakke IV) blev
retsplejelovens § 871, stk. 2, nr. 3, ændret, så det er muligt at dokumentere
indenretlige afhøringer af vidner under hovedforhandlingen i straffesager,
Side 3/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 462: Spm. om ministeren vil kommentere på det forhold, at et mindreårigt vidne afbrød sin forklaring i en bandesag i retten efter, at bandemedlemmer fra Comanches dukkede op som tilhørere?
når det vurderes, at afhøring af vidnet under hovedforhandlingen vil udsætte
vidnet for unødigt ubehag. Afhøringen af vidnet under hovedforhandlingen
indledes herefter med en dokumentation af vidnets indenretlige forklaring,
hvorefter den resterende afhøring fokuseres på supplerende spørgsmål.
For så vidt angår mulighederne i tilfælde, hvor et vidnes forklaring ændres
eller trækkes tilbage, henvises der til besvarelse af 4. marts 2024 af
spørgsmål nr. 663 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Herudover er der et særligt strafferetligt værn mod trusler i anledning af
vidneforklaring til politiet eller retten.
Efter straffelovens § 123, stk. 1, straffes således den, som med trussel om
vold forulemper, eller som med vold, ulovlig tvang efter § 260, trusler efter
§ 266 eller på anden måde begår en strafbar handling mod et vidne, dennes
nærmeste eller andre med tilknytning til vidnet i anledning af personens
forventede eller allerede afgivne forklaring til politiet eller retten, med bøde
eller fængsel indtil 8 år. Ved fastsættelse af straffen skal der ifølge
bestemmelsens stk. 2 lægges vægt på den betydning, som lovovertrædelsen
kan have for muligheden for at retsforfølge strafbare handlinger.
Side 4/4