Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
2980054_0001.png
Folketingets Retsudvalg
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. februar 2025
Strafferetskontoret
Mie Hedengran Helander
2025-01027
3593244
Besvarelse af spørgsmål nr. 455 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 455 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. januar 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 455: Spm. om hvordan ministeren ser på at ændre ordningen for Retslægerådet, så medlemmer af rådet kan indkaldes i retten og kan udspørges om deres indstilling
Spørgsmål nr. 455 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan han ser på at ændre
ordningen for Retslægerådet, så medlemmer af rådet kan
indkaldes i retten og kan udspørges om deres indstilling?”
Svar:
Retslægerådet er et råd, der fungerer uafhængigt, og som har til opgave at
afgive lægevidenskabelige og farmaceutiske skøn til offentlige
myndigheder i sager om enkeltpersoners retsforhold, jf. § 1 i lov om
Retslægerådet.
Det fremgår af § 4 i lov om Retslægerådet, at justitsministeren fastsætter
regler om rådets virksomhed. I medfør heraf er bekendtgørelse nr. 1068 af
17. december 2001 om forretningsorden for Retslægerådet med senere
ændring udstedt.
Ifølge bekendtgørelsen skal Rådets erklæringer være ledsaget af en
begrundelse. Begrundelsen skal om fornødent indeholde en kort redegørelse
for de oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigheder, som er
tillagt væsentlig betydning for erklæringen. I det omfang erklæringen beror
på et skøn, skal begrundelsen angive de hovedhensyn, der har været
bestemmende for skønsudøvelsen. Hvis bedømmelsen af forhold, der er af
væsentlig betydning for rådets erklæring, giver anledning til tvivl, skal der i
begrundelsen redegøres nærmere herfor. Hvis der ikke er enighed om
besvarelsen af de stillede spørgsmål, skal dette fremgå af rådets svar. Der
henvises til § 8, stk. 1-4.
Bekendtgørelsens § 8, stk. 5, indeholder regler om proceduren, når der skal
afgives forklaring i retten. Det fremgår heraf, at hvis det findes nødvendigt,
at en repræsentant for Retslægerådet afgiver forklaring under en retssag,
afgør rådets formandskab, hvem af de voterende repræsentanter fra
Retslægerådet der skal anmodes om at afgive forklaring. Hvis der er afgivet
dissens, møder rådet i retten både ved en repræsentant for flertallet og en for
mindretallet.
Det bemærkes, at det følger af betænkning nr. 1196/1990 om Retslægerådet,
side 94, at det efter retspraksis ikke er almindeligt, at rådsmedlemmer møder
i retten for at uddybe en erklæring, ligesom det i langt de fleste tilfælde må
anses for overflødigt, idet en ønsket uddybning af et svar fra Retslægerådet
Side 2/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 455: Spm. om hvordan ministeren ser på at ændre ordningen for Retslægerådet, så medlemmer af rådet kan indkaldes i retten og kan udspørges om deres indstilling
som udgangspunkt bør søges fremskaffet ved at stille supplerende
spørgsmål til rådet, når dette har afgivet sin erklæring.
Der er således allerede mulighed for, at medlemmer og sagkyndige i
Retslægerådet kan afgive forklaring i retten, hvis det findes nødvendigt.
Side 3/3