Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
2977759_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. februar 2025
Formueretskontoret
Jonas Karlsen
2025-00825
3587071
Besvarelse af spørgsmål nr. 446 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 446 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. januar 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Schaumburg-Müller
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 446: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvad han vil gøre for at beskytte mennesker med kognitive udfordringer, herunder redegøre for hvad der er af fordele og ulemper ved Tænks forslag om godkendelse med MitID ved indgåelse af køb, jf. artiklen Demensramte er nemme ofre for telefonsælgere fra jyllands-posten.dk den 15. januar 2025?
Spørgsmål nr. 446 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvad han vil gøre for at beskytte
mennesker med kognitive udfordringer, herunder redegøre for
hvad der er af fordele og ulemper ved Tænks forslag om
godkendelse med MitID ved indgåelse af køb, jf. artiklen
”Demensramte er nemme ofre for telefonsælgere” fra jyllands-
posten.dk den 15. januar 2025?”
Svar:
1.
Det er helt uacceptabelt, hvis der er virksomheder, som forsøger at
udnytte andre mennesker til at indgå aftaler om køb af varer eller
tjenesteydelser, som de ikke har noget ønske om at købe. Det gælder,
uanset hvem der indgås aftale med, og uanset om aftalen bliver indgået
telefonisk eller på anden vis, men det er klart, at der er et særligt behov
for at beskytte og værne om f.eks. demensramte og andre personer
med kognitive funktionsnedsættelser.
2.
Der stilles i dansk ret som udgangspunkt ikke formkrav til aftaler,
hvilket indebærer bl.a., at både mundtlige og skriftlige aftaler er
bindende. Hvis der er tale om en mundtlig aftale, f.eks. en aftale
indgået telefonisk, vil bevisbyrden for, at der er indgået en bindende
aftale ligge hos den part, der gør aftalen gældende.
Aftaleloven indeholder en række ugyldighedsgrunde, hvorfor
aftalefriheden ikke er ubegrænset. Det følger heraf bl.a., at en aftale
vil være at anse for ugyldig, hvis der foreligger eksempelvis svig eller
udnyttelse af en andens betydelige økonomiske eller personlige
vanskeligheder. En aftale kan ligeledes ændres eller tilsidesættes helt
eller delvis, såfremt det vil være urimeligt eller i strid med redelig
handlemåde at gøre den gældende.
Hertil kommer, at det fremgår af reglerne i værgemålsloven, at en
aftale ikke er bindende, hvis det må antages, at den er indgået af en
person, der på grund af sindssygdom, herunder svær demens, hæmmet
psykisk udvikling, forbigående sindsforvirring eller en lignende
tilstand, manglede evnen til at handle fornuftmæssigt.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at det følger af forbrugeraftaleloven, at
erhvervsdrivende som udgangspunkt ikke må rette telefonisk
henvendelse til en forbruger med henblik på indgåelse af en aftale,
Side 2/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 446: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvad han vil gøre for at beskytte mennesker med kognitive udfordringer, herunder redegøre for hvad der er af fordele og ulemper ved Tænks forslag om godkendelse med MitID ved indgåelse af køb, jf. artiklen Demensramte er nemme ofre for telefonsælgere fra jyllands-posten.dk den 15. januar 2025?
medmindre forbrugeren har anmodet herom. Der gælder kun få
undtagelser hertil. F.eks. gælder forbuddet ikke telefoniske
henvendelser med henblik på bestilling af bøger, tegning af
abonnement om redningstjeneste eller sygetransport eller salg af
forsikring. Forbuddet mod uanmodede henvendelser er begrundet dels
i hensynet til privatlivets fred, dels i et forbrugerbeskyttelseshensyn.
En aftale vil ikke være bindende for forbrugeren, forudsat at den er
indgået ved en erhvervsdrivendes henvendelse i strid med forbuddet.
Endelig kan det nævnes, at forbrugeren – som supplement til
ovenstående – har mulighed for at blive registreret på den såkaldte
”Robinsonliste”, som bl.a. indebærer, at man frabeder sig al uanmodet
telefonsalg, herunder også de opkald, som er tilladt efter
forbrugeraftaleloven. Fremgår en person på Robinsonlisten, er det
ulovligt for en erhvervsdrivende at ringe op til pågældende, uanset
hvad den erhvervsdrivende sælger. Den erhvervsdrivende har en pligt
til at undersøge, om forbrugeren er registreret på Robinsonlisten,
inden den erhvervsdrivende henvender sig.
Registrering på Robinsonlisten gælder fremtidige henvendelser. Hvis
forbrugeren allerede har givet samtykke til, at en erhvervsdrivende må
kontakte dem, tilbagekaldes samtykket ikke automatisk ved
registrering på Robinsonlisten. I disse tilfælde skal forbrugeren
kontakte den erhvervsdrivende direkte og tilbagekalde samtykket.
3.
Det er et grundlæggende princip i dansk ret, at der er aftalefrihed,
og det mener jeg er fornuftigt. Samtidig er det min opfattelse, at den
nuværende regulering samlet set bidrager til en god beskyttelse mod,
at bl.a. personer med kognitive udfordringer kontaktes uanmodet eller
udnyttes til at indgå aftaler telefonisk.
Jeg er derfor betænkelig i forhold til at indføre et generelt krav om
MitID-godkendelse ved aftaler indgået over telefonen. Jeg er i øvrigt
ikke overbevist om, at et sådant krav vil være en mere effektiv
foranstaltning. Jeg synes dog, at Forbrugerrådet Tænk er med til at
sætte fokus på en relevant problemstilling, og jeg vil opfordre til, at
man retter henvendelse til Forbrugerombudsmanden ved uanmodede
henvendelser i strid med forbuddet i forbrugeraftaleloven eller
markedsføringsloven. Endvidere er det væsentligt at være
Side 3/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 446: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvad han vil gøre for at beskytte mennesker med kognitive udfordringer, herunder redegøre for hvad der er af fordele og ulemper ved Tænks forslag om godkendelse med MitID ved indgåelse af køb, jf. artiklen Demensramte er nemme ofre for telefonsælgere fra jyllands-posten.dk den 15. januar 2025?
opmærksom på, at den omstændighed, at en aftale gøres gældende,
ikke er ensbetydende med, at der også er indgået en bindende aftale.
Side 4/4