Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
2925305_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. oktober 2024
Formueretskontoret
Frederik
Mathiias
Arentoft Torp
2024-12877
3464840
Besvarelse af spørgsmål nr. 43 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 43 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. oktober 2024. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Peter Hummelgaard
/
Morten Schaumburg-Müller
Side 1/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om de kommende ændringer af lov om offentlig auktion og pantelånervirksomhed indfører et klart og tydeligt forbud mod, at auktionshuse byder på sine auktioner
Spørgsmål nr. 43 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af teknisk gennemgang på mødet
i Retsudvalget den 8. oktober 2024 redegøre for, om de
kommende ændringer af lov om offentlig auktion og
pantelånervirksomhed indfører et klart og tydeligt forbud mod,
at auktionshuse byder på sine auktioner, og hvis svaret er
benægtende om regeringen vil assistere med at udarbejde et
ændringsforslag til loven, der indfører et sådant forbud?”
Svar:
1.
Justitsministeriet kan indledningsvist oplyse, at forslag til lov om
offentlig auktion ved auktionsledere (auktionslederloven) (L 55) vil finde
anvendelse på frivillig offentlig auktion over tjenesteydelser og løsøre samt
tvangsauktion over løsøre efter henvisning fra fogedretten, jf. lovforslagets
§ 1, stk. 1. Offentlige auktioner omfattet af loven, jf. § 1, forestås af en
auktionsleder, der er beskikket af justitsministeren, jf. lovforslagets § 3.
En offentlig auktion er defineret i lovforslagets § 2, som en salgsmetode,
hvor der gennem en gennemsigtig, konkurrencebaseret budprocedure
tilbydes løsøre eller tjenesteydelser til personer, som selv er eller har
mulighed for at være til stede under auktionen. Dette indebærer, at
lovforslaget alene finder anvendelse på fysiske auktioner. Auktioner, hvor
det er muligt at være personligt til stede, men også muligt at fremsætte bud
via internettet, er dog omfattet af definitionen.
2.
Det fremgår af lovforslagets § 24, at auktionsledere eller andre, der
medvirker ved auktionens afholdelse, ikke selv eller ved en anden må sælge
egne genstande eller købe eller byde på auktionen. I lovbemærkningerne er
det anført, at bestemmelsen har til formål at sikre, at auktionskøbere
beskyttes imod, at budsummen drives i vejret gennem ukontrolleret opråb
fra auktionslederens side. Herudover er det anført, at andre, der medvirker
ved auktionen, og som også har forbud mod at byde på auktionen, f.eks. kan
være auktionsholderen.
Lovforslaget indeholder således et forbud mod, at auktionsledere og
auktionsholdere kan byde på egne auktioner.
3.
Onlineauktioner foreslås reguleret med forslag til lov om handel med
brugte genstande samt pantelånervirksomhed (L 54). Dette lovforslag
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 2/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om de kommende ændringer af lov om offentlig auktion og pantelånervirksomhed indfører et klart og tydeligt forbud mod, at auktionshuse byder på sine auktioner
indeholder ikke et forbud mod, at erhvervsdrivende, som afholder
onlineauktioner, må byde på deres egne onlineauktioner.
Begge lovforslag er udarbejdet på baggrund af udvalgsbetænkning
1580/2022 om revision af auktionslederloven og lov om handel med brugte
genstande samt pantelånervirksomhed.
I betænkningen overvejede udvalget, hvorvidt auktionslederloven og/eller
lov om handel med brugte genstande samt pantelånervirksomhed helt eller
delvist bør omfatte onlineauktioner og onlineauktionsvirksomhed. Efter
udvalgets opfattelse har onlineauktioner flere fællestræk med almindelig
internethandel (med brugte genstande) end med traditionelle fysiske
auktioner. Udvalget anførte i den forbindelse, at en forbruger, der indgår
aftale på denne måde, er stillet på samme måde som ved andre internetkøb,
og at den gældende forbrugerbeskyttelseslovgivning efter udvalgets
opfattelse yder forbrugerne relevant og hensigtsmæssig beskyttelse, også
når de handler på internetauktioner.
Herudover bemærkede udvalget, at de opgaver, som påhviler
auktionslederen efter auktionslederloven, i praksis vil være vanskelige at
udføre, bl.a. i forhold til undersøgelsespligt, tilstedeværelse under
auktionen, tvistløsning mv., når der ikke afholdes en fysisk auktion,
hvorunder auktionslederen er fysisk til stede.
Udvalget anbefalede på den baggrund ikke at lade onlineauktioner være
omfattet af auktionslederloven, men at onlineauktioner og internethandel
med brugte genstande i stedet bør omfattes af reglerne i lov om handel med
brugte genstande samt pantelånervirksomhed.
Der henvises til betænkningens side 25-26 og 209-213.
4.
Justitsministeriet kan i tilknytning hertil oplyse, at forbrugere der køber
genstande på onlineauktioner, er imidlertid beskyttet af den generelle
forbrugerbeskyttelseslovgivning, som bl.a. omfatter forbrugeraftaleloven,
herunder reglerne om fortrydelsesret, aftaleloven, købeloven og
markedsføringsloven.
I den generelle forbrugerbeskyttende lovgivning gælder der regler, som
sætter grænser for, hvordan en erhvervsdrivende kan agere ved bl.a.
onlineauktioner.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om de kommende ændringer af lov om offentlig auktion og pantelånervirksomhed indfører et klart og tydeligt forbud mod, at auktionshuse byder på sine auktioner
Forbrugerombudsmanden har eksempelvis i en konkret sag indskærpet
overfor en onlineauktionsvirksomhed, at der er tale om vildledning i strid
med markedsføringslovens §§ 5 og 6, hvis det ikke oplyses tydeligt, at
selskabets ansatte har mulighed for selv at byde med på auktionsvarerne på
virksomhedens onlineauktioner. Forbrugeren har herefter mulighed for at
fravælge disse auktioner eller tage oplysningen i betragtning ved
budgivning.
Hertil kommer, at forbrugeren ved onlineauktioner, til forskel fra ved
fysiske auktioner, har en 14-dages fortrydelsesret, eftersom
onlineauktionskøb bliver sidestillet med et hvilket som helst andet
onlinekøb. Fortryder forbrugeren sit auktionskøb, eksempelvis fordi
forbrugeren efterfølgende vurderer, at prisen blev for høj, kan forbrugeren
benytte sig af sin 14-dages fortrydelsesret og få sine penge tilbage.
5.
Det er min opfattelse, at forbrugeren fremover vil være godt sikret ved
både fysiske offentlige auktioner og ved onlineauktioner. Skulle spørgeren
– uanset det ovenfor anførte – fortsat ønske det, bistår Justitsministeriet
naturligvis med udarbejdelse af et ændringsforslag, som beskrevet i
spørgsmålet.
Side 4/4