Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
2976081_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. februar 2025
Straffuldbyrdelseskontoret
Signe Rikke Øster
2025-00385
3575990
Besvarelse af spørgsmål nr. 421 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 421 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. januar 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Thomas Jørn Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 421: Spm. om, hvorfor der ikke i lovgivningen om udslusning fra Kriminalforsorgen skelnes, mellem danske statsborgere, som skal udsluses her i landet og udenlandske borgere, der skal udvises
Spørgsmål nr. 421 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvorfor der ikke i lovgivningen om
udslusning fra Kriminalforsorgen skelnes, mellem danske
statsborgere, som skal udsluses her i landet og udenlandske
borgere, der skal udvises, jf. at reglerne siger, at der også skal
forberedes udslusning for udlændinge, hvilket ikke giver
mening al den stund, at de ikke skal blive i Danmark efter
afsoningen, vil ministeren redegøre for, hvad han vil gøre for at
rette op på den uhensigtsmæssighed, og vil ministeren ligeledes
forklare, hvorfor reglerne tilsiger, at der skal behandles udgang
for udviste på trods af, at disse aldrig får udgang, set i lyset af at
disse sagsgange belaster fængselsbetjentene unødigt og lægger
beslag på ressourcer, der kan bruges bedre?”
Svar:
1.
Adgangen til udstationering til kriminalforsorgens udslusningsfængsler
eller til eget hjem med fodlænke er et normalt led i afsoningen for dømte
med en tidsbestemt fængselsstraf på mere end 6 måneder.
Det fremgår af straffuldbyrdelseslovens § 50 a, stk. 1, at kriminalforsorgen
bestemmer, om indsatte, der er idømt tidsbestemt fængselsstraf i mere end
6 måneder, kan udstationeres til egen bopæl under intensiv overvågning og
kontrol (såkaldt ”back door”-fodlænke) eller til udslusningsfængsel, når en
tredjedel af straffen er udstået, der ikke skønnes at være risiko for misbrug
af udstationeringen, og hensynet til retshåndhævelsen ikke i øvrigt taler
imod udstationering.
Det fremgår af forarbejderne, at der med bestemmelsen i
straffuldbyrdelseslovens § 50 a, stk. 1, indførtes en pligt for
kriminalforsorgen til af egen drift at behandle spørgsmålet om
udstationering i
alle
relevante sager, hvor de tidsmæssige betingelser er
opfyldt, jf. Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 180 som fremsat, side
125.
Indsatte, der er dømt for seksualforbrydelser i medfør af straffelovens § 216
eller § 225, jf. § 216, kan imidlertid ikke udstationeres i medfør af
straffuldbyrdelseslovens § 50 a. Ligeledes gælder det, at indsatte – som af
politiet skønnes at have tilknytning til en gruppe af personer, som er aktivt
involveret i en verserende voldelig konflikt med en anden gruppe af
personer, og hvor politiet oplyser, at der inden for den gruppe, som den
Side 2/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 421: Spm. om, hvorfor der ikke i lovgivningen om udslusning fra Kriminalforsorgen skelnes, mellem danske statsborgere, som skal udsluses her i landet og udenlandske borgere, der skal udvises
dømte skønnes at have tilknytning til, som led i konflikten er anvendt
skydevåben, knive eller blankvåben mv. eller eksplosivstoffer, som på
grund af deres særdeles farlige karakter er egnet til at forvolde betydelig
skade, eller er begået brandstiftelse omfattet af straffelovens § 180 – heller
ikke kan udstationeres efter straffuldbyrdelseslovens § 50 a. Dette følger af
§ 50 a, stk. 5 og 6.
Det betyder, at kriminalforsorgen for alle andre indsatte end dem, der er
nævnt ovenfor, er forpligtet til af egen drift at behandle spørgsmålet om
udstationering i alle sager, hvor de tidsmæssige betingelser er opfyldt,
herunder også for så vidt angår indsatte, som er udvist af landet ved dom.
Nogle udvisningsdømte vil blive prøveløsladt efter straffelovens § 38, stk.
1 eller 2, hvis det vurderes, at prøveløsladelsen ikke er utilrådelig, og at den
pågældende udvisning umiddelbart kan gennemføres. Udvisningsdømte vil
i disse tilfælde opfylde den tidsmæssige betingelse om, at udstationering
tidligst kan ske otte måneder før forventet prøveløsladelse, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 50 a, stk. 2.
Udvisningsdømte vil dog i langt de fleste tilfælde få afslag på
udstationering. I hovedparten af sagerne begrundes afslaget med, at der er
risiko for misbrug af udstationeringen på grund af en undvigelsesrisiko. Af
samme grund vil udvisningsdømte, der undtagelsesvist får tilladelse til
udgang, typisk alene få tilladelse til ledsaget udgang. Udvisningsdømte vil
som udgangspunkt også afsone i lukket fængsel under hele afsoningen netop
på grund af undvigelsesrisikoen.
2.
Sagsbehandlingen i forbindelse med en udstationering indebærer typisk,
at der i fængslerne bestilles tolk mv. for at forberede sagen, som den indsatte
opfordres til at deltage i oplysningen af. Sagsbehandlingen kan give de
indsatte en forventning om udstationering, hvilket kan medføre et forhøjet
konfliktniveau i fængslerne, idet de pågældende indsatte eventuelt reagerer
med frustration over at have skullet medvirke til en sagsbehandling, som
oftest kan opfattes som udsigtsløs på forhånd.
Hovedformålet med udstationering efter straffuldbyrdelseslovens § 50 a er,
at den indsatte skal resocialiseres i det danske samfund efter afsoning og
derved få mulighed for at opretholde kontakt og bygge bro til det omgivende
samfund, som den indsatte skal fungere i efter endt afsoning. Indsatte, der
er udvist af landet ved dom, befinder sig ikke i en sammenlignelig situation
Side 3/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 421: Spm. om, hvorfor der ikke i lovgivningen om udslusning fra Kriminalforsorgen skelnes, mellem danske statsborgere, som skal udsluses her i landet og udenlandske borgere, der skal udvises
med øvrige indsatte, idet de ikke har samme behov for resocialisering i det
danske samfund.
3.
Jeg har den 24. januar 2025 sendt et udkast til lovforslag om ændring af
bl.a. straffuldbyrdelseslovens § 50 a i offentlig høring med henblik på
fremsættelse i Folketinget i løbet af foråret. Med lovforslaget foreslås det,
at straffuldbyrdelseslovens § 50 a ændres således, at sager vedrørende
udstationering af indsatte, der er udvist af landet ved dom, alene skal
behandles efter ansøgning.
Det forudsættes i den forbindelse, at kriminalforsorgens personale vejleder
de indsatte om, hvilke konkrete omstændigheder der skal være til stede, for
at de pågældende opfylder betingelserne for udstationering efter
straffuldbyrdelseslovens § 50 a. Vejledningen kan give den indsatte de
fornødne forudsætninger for at overveje, om den pågældende vil indgive
ansøgning om udstationering.
Lovforslaget har ikke til hensigt at afskære udvisningsdømte indsattes ret til
at få prøvet, om betingelserne for udstationering i det konkrete tilfælde er
opfyldt, men alene at sagsbehandlingsproceduren herfor ændres, således at
kriminalforsorgen ikke længere af egen drift skal behandle spørgsmålet om
udstationering i disse sager, selvom de tidsmæssige betingelser herfor er
opfyldt.
Side 4/4