Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
2975498_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. februar 2025
Stats-
og
Menneskeretskontoret
Josefine Dyrberg
2025-00348
3574745
Besvarelse af spørgsmål nr. 420 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 420 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. januar 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om kompensationer for uretmæssige sanktioner til privat og offentligt ansatte samt delt og omvendt bevisbyrde vil være overenskomststof, som ministeren gav udtryk for under samrådet
Spørgsmål nr. 420 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren som opfølgning på samråd om offentligt
ansattes ytringsfrihed forklare, om kompensationer for
uretmæssige sanktioner til privat og offentligt ansatte samt delt
og omvendt bevisbyrde vil være overenskomststof, som
ministeren gav udtryk for under samrådet?”
Svar:
1.
I Danmark har offentligt ansatte en udstrakt ytringsfrihed. Det skal vi
være stolte af. Det er dog en grundlæggende forudsætning for, at offentligt
ansatte kan gøre brug af deres ytringsfrihed, at både de ansatte selv og deres
ledere også kender og forstår omfanget af ytringsfriheden.
Det er netop baggrunden for, at regeringen har sendt et lovforslag, som skal
lovfæste reglerne om offentligt ansattes ytringsfrihed, i høring. Med
lovforslaget ønsker regeringen at skabe klarhed og overblik over reglerne
samt at sende et stærkt signal om, at man som offentligt ansat kan blande
sig i den offentlige debat uden at frygte for negative ansættelsesretlige
reaktioner. For det er vigtigt for et åbent demokrati som det danske, at
offentligt ansatte bringer deres viden og deres synspunkter i spil og dermed
bidrager til at kvalificere den offentlige debat.
2.
For så vidt angår bevisbyrderegler og godtgørelseskrav i sager om
offentligt ansattes ytringsfrihed er der – som jeg også gav udtryk for under
samrådet i Folketingets Retsudvalg den 9. januar 2025, som der henvises til
i spørgsmålet – tale om komplicerede spørgsmål, som kræver grundige
overvejelser og inddragelse af arbejdsmarkedets parter, herunder
arbejdsgiversiden.
Som jeg også fremhævede i den forbindelse, vurderede et enigt udvalg om
offentligt ansattes ytringsfrihed og whistleblowerordninger i 2016, at den
type af omvendt bevisbyrde, som følger af ligebehandlingslovens regler om
graviditet og barselsorlov, ikke i praksis er egnede i sager om offentligt
ansattes ytringsfrihed. Årsagen er, at den tidsmæssige afgrænsning af en
offentlig ytring ikke er lige så konstaterbart som tilfældet er, når en
afskedigelse har fundet sted under den ansattes graviditet eller barsel.
Graviditet og barsel er forhold, som gør sig gældende i et klart afgrænset
tidsrum.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om kompensationer for uretmæssige sanktioner til privat og offentligt ansatte samt delt og omvendt bevisbyrde vil være overenskomststof, som ministeren gav udtryk for under samrådet
Udvalget om offentligt ansattes ytringsfrihed og whistleblowerordninger
var delt i forhold til spørgsmålet om at indføre delt bevisbyrde i sådanne
sager. Således at 6 medlemmer anbefalede regler om delt bevisbyrde, 5
medlemmer – herunder formanden, højesteretsdommer Jens Peter
Christensen – anbefalede dem ikke, og 6 medlemmer, herunder
repræsentanterne fra Folketingets Ombudsmand, Datatilsynet og
ministerierne, afgav ikke anbefalinger.
3.
For så vidt angår spørgsmålet om godtgørelse til offentligt ansatte i
tilfælde af uretmæssige sanktioner fra arbejdsgivers side gav jeg under
samrådet den 9. januar 2025 udtryk for, at dette i vid udstrækning udgør
overenskomststof, og at reglerne er udtryk for afbalancerede hensyn til
arbejdstager og arbejdsgiver.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af den del af spørgsmålet, som
vedrører kompensation for uretmæssige sanktioner til privatansatte og
offentligt ansatte, indhentet en udtalelse fra Beskæftigelsesministeriet, der
har oplyst følgende:
”Godtgørelse for usaglig afskedigelse eller andre uretmæssige
ansættelsesretlige sanktioner er i høj grad overenskomststof.
Reglerne kan findes i overenskomster, i den individuelle
ansættelseskontrakt og i lovgivningen. Der er enkelte
lønmodtagergrupper, f.eks. funktionærer, hvis beskyttelse
fremgår af en lov. Det følger således af funktionærlovens § 2 b,
at hvis opsigelsen af en funktionær, der har været ansat i mindst
et år, ikke kan anses for rimeligt begrundet i funktionærens eller
virksomhedens forhold, skal arbejdsgiveren udrede en
godtgørelse.”
Side 3/3