Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
2953518_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. december 2024
Sikkerhedskontoret
Anne Sofie Brix
2024-13117
3470625
UDKAST TIL TALE
Til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål G-I
fra Folketingets Retsudvalg
Samrådsspørgsmål G:
Vil ministeren redegøre for, hvad planen er for at beskytte danske
jøder i særdeleshed og befolkningen i almindelighed, hvis det viser
sig, at terrorhandlinger i Danmark er begået pr. bestilling som en
”crime as a service”, jf. artiklerne ”De har våben, de er vant til vold,
og de har intet at miste. Nu frygter PET, at bandemedlemmer hyres til
terror mod jøder” og ”De Konservative kalder justitsministeren i
samråd efter ny terrormelding fra PET: »Dybt, dybt alvorligt«” fra
berlingske.dk den 3. og 4. oktober 2024?
Samrådsspørgsmål H:
Hvordan vurderer ministeren den potentielle trussel fra terror begået
som ”crime as a service”, og hvad agter ministeren konkret at gøre
på baggrund af den vurdering?
Samrådsspørgsmål I:
Vil ministeren oplyse, hvordan man vurderer en mulig forbindelse til
Iran, bl.a. i den danske sag med angrebet nær Israels ambassade i
Danmark i starten af oktober måned?
Side 1/10
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 5. december 2025 om terror begået som "crime as a service"
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Mai Mercado (KF), Betina
Kastbjerg (DD), Steffen Larsen (LA).
Side 2/10
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 5. december 2025 om terror begået som "crime as a service"
Svar:
[Indledning]
Tak for ordet og tak for spørgsmålet.
Jeg er helt enig med spørgerne i, at dagens emner både er
dybt alvorlige og aktuelle. Derfor er jeg også glad for, at
jeg i dag får chancen for at tilkendegive både min og
regeringens holdning, hvis der skulle være tvivl om vores
ståsted.
[Terrortruslen mod Danmark]
Terrortruslen mod Danmark er alvorlig, og truslen er
skærpet inden for det i forvejen høje niveau. Det hænger
bl.a. sammen med konflikten i Mellemøsten. Sådan lyder
den barske vurdering fra PET’s Center for Terroranalyse.
Vi bliver desværre jævnligt mindet om, hvor alvorlig
truslen er. Det seneste år har budt på flere foruroligende
episoder
og
sigtelser
efter
straffelovens
terrorbestemmelser.
Det skete f.eks. senest i forbindelse med sprængningerne
den 2. oktober 2024 nær den israelske ambassade i
Hellerup,
hvor
to
unge
svenskere
nu
sidder
Side 3/10
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 5. december 2025 om terror begået som "crime as a service"
varetægtsfængslet sigtet for terror. Det er også den
episode, jeg gætter på, har givet anledning til dette
samråd.
[Skærpet trussel mod jøder og israelske interesser]
Sprængningerne ved den israelske ambassade i Hellerup
bekræftede desværre, hvad PET i længere tid har advaret
om: Vi har i Danmark en skærpet terrortrussel mod
jødiske og israelske mål.
Det er helt uacceptabelt, hvis personer i Danmark er mål
for terror på grund af deres religion og ophav. Jøder skal
kunne leve trygt og sikkert i Danmark. Det er en meget
stor prioritet for regeringen og for danske myndigheder.
Dansk politi og PET følger derfor situationen nøje og har
på den baggrund allerede iværksat en række initiativer.
PET har bl.a. udarbejdet operative anbefalinger til
politiet med fokus på øget beskyttelse af israelske og
jødiske interesser i Danmark.
Derudover har PET en tæt og løbende dialog med Det
Jødiske Samfund og har bl.a. igangsat en målrettet
tryghedsskabende indsats rettet mod jødiske interesser i
Danmark i samarbejde med Det Jødiske Samfund.
Side 4/10
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 5. december 2025 om terror begået som "crime as a service"
Jeg har også selv en god dialog med Det Jødiske
Samfund, ligesom regeringen over en årrække har
prioriteret økonomisk støtte til Det Jødiske Samfund, der
bl.a. bruges til at understøtte sikkerheden ved en række
jødiske institutioner.
Mit budskab i dag er derfor også, at alle danskere skal
fortsætte med at leve deres liv, som de plejer.
Vi
har
et
dygtigt
og
årvågent
politi
og
en
efterretningstjeneste, der hver dag gør deres yderste for
at passe på os og på Danmark, men der gives desværre
ingen garantier.
[Truslen fra crime-as-a-service i terrorsammenhæng]
Som jeg allerede har været inde på, sidder der lige nu to
unge svenskere varetægtsfængslet sigtet for terror i
forbindelse med sprængningerne nær den israelske
ambassade i Hellerup den 2. oktober 2024. Sagen er
fortsat under efterforskning og behandles bag lukkede
døre ved domstolene. Derfor er det også begrænset, hvad
jeg kan sige om den konkrete sag.
Side 5/10
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 5. december 2025 om terror begået som "crime as a service"
Med det, der har været fremme i medierne, kan jeg dog
godt forstå, hvis tankerne går i retning af, om
sprængningerne kunne være et foruroligende eksempel
på bestillingsarbejde i terrorsammenhæng.
Crime-as-a-service har på skræmmende vis udviklet sig
til et velkendt fænomen i forbindelse med organiseret
kriminalitet henover sommeren.
Vi har set, hvordan alvorlig personfarlig kriminalitet
bliver udbudt som jobopslag på sociale medier og
krypterede beskedtjenester.
Vi har set, hvordan det kan lokke unge fra Sverige til
Danmark for at begå brutale forbrydelser.
Og vi har set, hvordan denne udvikling underminerer
vores fællesskab og skaber utryghed i vores samfund.
PET har allerede oplyst, at det er bekymrende, hvis
tendensen også finder fodslag i terrorsager. At kriminelle
hyres til at udføre terror mod f.eks. jødiske eller vestlige
interesser. Og det er en bekymring, jeg klart deler.
Side 6/10
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 5. december 2025 om terror begået som "crime as a service"
Bekymring kalder naturligvis også på handling. For det
handler om Danmark og danskernes sikkerhed.
[Tiltag mod crime-as-a-service]
Regeringen og politiet har allerede sat gang i en række
initiativer mod crime-as-a-service. Det har jeg også for
nylig redegjort for overfor Retsudvalget i forbindelse
med samrådsspørgsmål A-D den 24. oktober 2024 om
situationen med bandekriminalitet, hvor vi har set flere
eksempler på, at unge fra Sverige hyres til at begå grov
personfarlig kriminalitet i Danmark.
Initiativerne har vi bl.a. igangsat i samarbejde med
Sverige. Der er tale om tiltag, som ikke bare har sin
berettigelse, hvis fjenden er forrået bandekriminalitet,
men også, hvis det drejer sig om terror.
Som jeg har redegjort nærmere for på samrådet den 24.
oktober har politiet bl.a:
Fået
mulighed
for
at
benytte
objekt-
og
mønstergenkendelsesteknologi,
herunder
ansigtsgenkendelsesteknologi, i efterforskningen
af bl.a. terror og alvorlig personfarlig kriminalitet.
Side 7/10
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 5. december 2025 om terror begået som "crime as a service"
Iværksat en styrket politimæssig indsats i
grænseområdet mod Sverige.
Styrket det i forvejen tætte efterretningssamarbejde
mellem dansk og svensk politi.
Samtidig styrker vi generelt efterforskningsindsatsen i
Københavns Politi og kapaciteten på det digitale område
hos National Enhed for Særlig Kriminalitet (NSK).
Vi har derudover taget initiativ til en række væsentlige
tiltag i tæt samarbejde med Sverige. Det handler bl.a. om
en styrket indsats i forhold til dels de lande, hvor de
kriminelle bagmænd typisk gemmer sig, og dels de
digitale tjenester, som bliver brugt til rekruttering af børn
og unge til organiseret kriminalitet.
Det er samtidig emner, vi også har taget initiativ til at
sætte på dagsordenen i en endnu bredere både nordisk og
europæisk kreds.
Derudover vil jeg gerne understrege, at jeg og regeringen
fortsat er klar til at tage de nødvendige skridt, når det
kommer til at bremse bandekriminalitet eller styrke vores
indsats mod terror, ligesom PET løbende følger
udviklingen og iværksætter de tiltag, som vurderes
nødvendige.
Side 8/10
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 5. december 2025 om terror begået som "crime as a service"
Endelig vil jeg også gerne nævne, at regeringen vil styrke
PET markant med knap 800 mio. kr. over de kommende
tre år med finansloven for 2025. Det skal ses i lyset af
den geopolitiske situation og en skærpet trussel fra såvel
spionage, påvirkning, sabotage og terror.
[Den 2. oktober 2024 – forbindelse til Iran?]
For at besvare det sidste samrådsspørgsmål vil jeg igen
rette blikket mod sprængningerne nær den israelske
ambassade i Hellerup den 2. oktober 2024.
Som tidligere vil jeg dog afholde mig fra at spekulere i
sagens eventuelle relationer til Iran, idet sagen kører bag
lukkede døre ved domstolene, og politiet fortsat
efterforsker sagen.
Jeg har dog noteret mig, at de svenske myndigheder har
vurderet, at mindst én handling rettet mod den israelske
ambassade i Stockholm har tråde til Iran.
Og det er selvfølgelig bekymrende, hvis en statslig aktør
har været villig til at hyre unge kriminelle i Sverige til at
udføre handlinger rettet mod jødiske mål i vores
naboland. Også for en dansk justitsminister.
Side 9/10
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 5. december 2025 om terror begået som "crime as a service"
Jeg har derfor også noteret mig, at PET har oplyst, at PET
følger denne udvikling nøje og har en tæt dialog med en
række udenlandske partnere om sagen fra den 2. oktober
2024 og lignende sager, der kan have samme type af
gerningspersoner og fremgangsmåde.
Tak for ordet.
Side 10/10