Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
2965147_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. januar 2025
Økonomikontoret
Pernille Hviid Skov
2024-16040
3546577
Besvarelse af spørgsmål nr. 301 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 301 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. december
2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Peter Hummelgaard
/
Thomas Nicolai Seremet
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om hvor grænsen skal ligge og hvad det vil koste opgjort i kroner og øre, hvis vi skal hæve grænsen for fri proces
Spørgsmål nr. 301 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”For år tilbage kunne halvdelen af borgerne få fri proces. Vil
ministeren redegøre for, hvor grænsen skal ligge og hvad det vil
koste opgjort i kroner og øre, hvis vi skal hæve grænsen for fri
proces, så det ligeledes er halvdelen af borgerne, som kan få fri
proces?”
Svar:
Det fremgår af retsplejelovens § 325, at der efter ansøgning kan meddeles
en person, der opfylder de økonomiske betingelser efter stk. 2-5, og som
ikke har en retshjælpsforsikring eller anden forsikring, der dækker
omkostninger ved sagen, fri proces efter reglerne i §§ 327 og 328.
Af retsplejelovens § 325, stk. 2, fremgår det, at personer, hvis
indtægtsgrundlag ikke overstiger de i stk. 3-5 nævnte beløb, opfylder de
økonomiske betingelser for at få fri proces, medmindre omkostningerne ved
sagen må antages at blive uvæsentlige i forhold til ansøgerens
indtægtsgrundlag. Justitsministeren fastsætter regler om opgørelse af
indtægtsgrundlaget.
Det fremgår videre af retsplejelovens § 326 bl.a., at de angivne beløb i §
325, stk. 3-5, reguleres hvert år pr. 1. januar med 2,0 pct. tillagt eller
fratrukket tilpasningsprocenten for det pågældende finansår, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. De regulerede beløb efter § 325, stk. 3-5, afrundes
til det nærmeste hele kronebeløb, der kan deles med 1.000. Reguleringen
sker på grundlag af de på reguleringstidspunktet gældende beløb før
afrunding. Justitsministeren bekendtgør hvert år, hvilke reguleringer der
skal finde sted.
Bemyndigelsesbestemmelserne i retsplejelovens § 325, stk. 2, og § 326 er
udmøntet ved bekendtgørelse nr. 1338 af 29. november 2024 om fri proces,
som finder anvendelse på ansøgninger, der behandles den 1. januar 2025
eller senere, medmindre den retssag, hvortil der ansøges om fri proces, er
afsluttet før denne dato, jf. bekendtgørelsens § 8, stk. 2.
Det fremgår af bekendtgørelsens § 1, stk. 3, at fri proces efter retsplejelovens
§§ 327 og 328 kan meddeles, hvis ansøgerens indtægtsgrundlag opgjort
efter stk. 1 er 385.000 kr. eller mindre. Lever ansøgeren i et samlivsforhold,
kan fri proces meddeles, hvis summen af parrets indtægtsgrundlag er
Side 2/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om hvor grænsen skal ligge og hvad det vil koste opgjort i kroner og øre, hvis vi skal hæve grænsen for fri proces
2965147_0003.png
490.000 kr. eller mindre. Hvis parret har modstående interesser i sagen,
anvendes dog ansøgerens eget indtægtsgrundlag og indtægtsgrænsen for
enlige.
Det fremgår af bekendtgørelsens § 1, stk. 4, at beløbene i stk. 3 forhøjes med
67.000 kr. for hvert barn, herunder stedbørn og plejebørn, under 18 år, som
enten bor hos ansøgeren eller i overvejende grad forsørges af denne. Er
ansøgeren under 18 år, kan der tillige tages hensyn til forældrenes
økonomiske forhold, jf. § 3 i bekendtgørelsen.
Ansøgeren skal vedlægge årsopgørelse fra skattemyndighederne for 2023,
jf. bekendtgørelsens § 4, stk. 1, 1. pkt.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Danmarks Statistik, der har oplyst følgende:
”Danmarks Statistik har i besvarelsen anvendt et datagrundlag,
der omfatter 2023-indkomster. Det anvendte indkomstbegreb er
summen af den personlige indkomst (PERINDKP),
kapitalindkomsten (KAPINDKP) samt aktieindkomster før
skat
1
. De to sidstnævnte er kun medtaget i beregningen på
individniveau, såfremt deres sum er positiv.
Populationen omfatter personer, som havde folkeregisteradresse
i Danmark d. 31. december i indkomståret (2023). Det
bemærkes, at personer, der er indvandret i løbet af de to år
mellem indkomståret og året for fri proces, ikke indgår i
opgørelsen. Hjemmeboende børn, der er 18 år gamle eller ældre,
indgår som enlige i beregningen. Samlevende omfatter i
beregningen både ægtepar, registrerede partnerskaber,
samboende og samlevende par ifølge Danmarks Statistiks
familietype definition.
Beregningen er baseret på Danmarks Statistiks indkomstregister
og er lavet ved målsøgning. Her er taget udgangspunkt i den
eksisterende 2025-grænse, hvorefter grænsen gradvist er hævet
en promille ad gangen, indtil halvdelen af befolkningen over 18
år i 2023 havde en indkomst under de ovenfor nævnte
beløbsgrænser.
I 2025 er det på grundlag af 2023-indkomstdata beregnet, at 48,6
pct. af befolkningen over 18 år har en indkomst, hvormed der
kan meddeles fri proces. Såfremt halvdelen af befolkningen
CFC-indkomst er ikke en selvstændig del af Danmarks Statistiks indkomstregistre,
hvorfor der ikke er korrigeret for denne.
1
Side 3/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om hvor grænsen skal ligge og hvad det vil koste opgjort i kroner og øre, hvis vi skal hæve grænsen for fri proces
over 18 år skal kunne meddeles fri proces, skal ovenstående
beløbsgrænser hæves med 2,4 pct., hvilket svarer til en grænse
på ca. 394.000 kr. for enlige, ca. 502.000 kr. samlet for personer
i samlivsforhold og ca. 69.000 kr. i tillæg pr. barn.
Danmarks Statistik kan desuden oplyse, at de nuværende
beløbsgrænser svarer til, at 2.349.168 personer i 2025 vil have
adgang til fri proces. En forhøjelse af beløbsgrænserne med 2,4
pct. vil give yderligere 68.347 personer adgang til fri proces i
2025.”
Justitsministeriet har endvidere til brug for beregningen af omkostningerne
ved at hæve beløbsgrænsen indhentet en række oplysninger fra
Domstolsstyrelsen.
Domstolsstyrelsen oplyser, at omkostningerne til fri proces i 2023 var 603,8
mio. kr. (2023-pl), og at der i 2023 blev truffet i alt 3.928 afgørelser om
meddelelse af fri proces. Den gennemsnitlige omkostning pr. sag, hvor der
er meddelt fri proces, var således i 2023 på 0,15 mio. kr. (2023-pl).
Omregnet til 2025-pl svarer det til 0,16 mio. kr. pr. sag.
Med udgangspunkt i tallene fra Danmarks Statistik estimeres det, at en
forhøjelse af beløbsgrænserne, således at halvdelen af befolkningen over 18
år kan meddeles fri proces, vil medføre ca. 114 yderligere sager årligt. Det
estimeres, at de yderligere sager vil medføre merudgifter på ca. 18,8 mio.
kr. årligt.
Det bemærkes, at ovenstående tal og beregning er behæftet med væsentlig
usikkerhed. En afgørelse om fri proces kan vedrøre flere ansøgere, hvis disse
er parter i samme retssag. Antallet af afgørelser om meddelelse om fri proces
samt omkostningerne til fri proces omfatter også fri proces efter
retsplejelovens § 329, hvor fri proces meddeles uafhængigt af ansøgerens
økonomiske betingelser, hvis særlige grunde taler for det. Fri proces efter §
329 indgår derfor ikke i Danmarks Statistiks bidrag. Fri proces efter § 329
meddeles typisk i sager af principiel karakter eller sager med almindelig
offentlig interesse.
Side 4/4