Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
2959832_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
19. december 2024
Kontoret for Koncernsty-
ring og digitalisering
Sagsbeh: Lukas Olivier le Gal
Sagsnr.: 2024-15428
Dok.:
3542647
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 265 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 265 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. november 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mai Mercado (KF).
Peter Hummelgaard
/
Emil Jexner Hamberg
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om udviklingen i sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til sigtelse samt sigtelsesprocenten opgjort i politikredse per kvartal i 2023 og 2024, i sager om skat, moms og afgifter
2959832_0002.png
Spørgsmål nr. 265 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for udviklingen i sagsbehandlingstiden
fra anmeldelse til sigtelse samt sigtelsesprocenten opgjort i po-
litikredse per kvartal i 2023 og 2024, i sager om skat, moms og
afgifter? Og vil ministeren oplyse, hvad forventningen på ud-
viklingen er i ovenstående tal i 2025?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan oplyse, at udviklingen i sagsbehandlingstiden
fra anmeldelse til sigtelse samt sigtelsesprocenten opgjort i po-
litikredse per kvartal i 2023 og 2024 i sager om økonomisk kri-
minalitet er vist i tabel 1 og tabel 2 nedenfor. 4. kvartal 2024
omfatter perioden 1. oktober til 24 november 2024.
Opgørelserne fordelt på politikreds er foretaget efter anmeldel-
sens geografiske placering, hvilket ikke altid er identisk med
sagsbehandlende kreds.
Det bemærkes, at forskellige driftsmæssige forhold og priorite-
ringer i kredsene kan påvirke sagsbehandlingstiderne både sam-
let og for specifikke sagsområder. Eksempelvis kan der i perio-
der med bunkenedbringelse ses en midlertidigt højere sagsbe-
handlingstid, hvis der rejses sigtelser i mange sager, der har en
høj alder.
Tabel 1. Gennemsnitlig sagsbehandlingstid (antal dage) fra anmeldelse til sigtelse i sager inden
for sagsområdet økonomisk kriminalitet opgjort kvartalsvist for perioden 2023-2024 fordelt på
politikredse
2023
1.
kvar-
tal
176,8
278,2
206,3
152,0
191,8
554,4
598,2
322,0
510,2
160,5
368,3
213,7
2.
kvar-
tal
209,2
130,1
178,8
140,2
316,4
560,6
85,7
363,0
370,8
144,7
183,4
138,5
3.
kvar-
tal
115,3
270,2
184,1
209,6
109,2
388,9
201,2
255,1
233,7
236,7
477,3
197,1
4.
kvar-
tal
187,6
214,3
308,3
216,0
276,6
327,1
193,0
561,7
263,2
218,9
289,4
369,7
1.
kvar-
tal
204,1
410,7
242,0
242,1
409,0
418,5
107,7
131,9
320,3
323,7
291,9
178,4
2024
2.
kvar-
tal
319,8
278,5
241,1
260,3
253,8
583,1
235,1
271,5
402,1
307,6
275,1
82,4
3.
kvar-
tal
170,7
395,3
297,5
224,9
267,1
409,5
167,7
298,3
475,0
340,9
242,7
396,0
4.
kvar-
tal
*)
176,1
192,8
259,3
430,6
185,0
627,1
136,8
193,6
258,0
207,6
218,7
47,5
Kreds
Nordjylland
Østjylland
Midt- og Vestjylland
Sydøstjylland
Syd- og Sønderjylland
Fyn
Sydsjælland og Lolland-Falster
Midt- og Vestsjælland
Nordsjælland
Københavns Vestegn
København
Bornholm
Side 2/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om udviklingen i sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til sigtelse samt sigtelsesprocenten opgjort i politikredse per kvartal i 2023 og 2024, i sager om skat, moms og afgifter
2959832_0003.png
I alt
341,9 212,2
*) Omfatter perioden 1. oktober-24 november 2024.
280,0
280,7
271,0
308,5
302,9
300,7
Kilde POLSAS/QlikView: Kriminalitet pr. 26.11.2024. Det bemærkes, at opgørelsen er baseret på tal fra politi-
ets sagsstyringssystem (POLSAS). Opgørelsen er derfor behæftet med en vis usikkerhed, da POLSAS er et jour-
naliserings- og sagsstyringssystem og ikke et egentligt statistiksystem. Det skal bemærkes, at opgørelsen er
baseret på dynamiske data, hvilket betyder, at opgørelsen ikke er endelig. Således vil der kunne ske ændringer
afhængigt af tidspunktet for udtrækket af oplysningerne i opgørelsen, idet der f.eks. kan forekomme efterre-
gistreringer.
Udviklingen i sigtelsesprocenten opgjort i politikredse per kvar-
tal i 2023 og 2024 i sager om økonomisk kriminalitet er vist i
tabel 2
nedenfor.
Det bemærkes, at sigtelsesprocenten er forholdet mellem antal-
let af sigtelser, som politiet har rejst inden for de enkelte år, og
antallet af anmeldelser optaget i samme periode. Det skal be-
mærkes, at sigtelser kan være rejst på baggrund af anmeldelser,
der ikke er optaget i samme periode, som sigtelsen er rejst. Ud-
sving i sigtelsesprocenten kan dermed være udtryk for enten ud-
vikling i anmeldelsestallet, sigtelsesproduktionen eller en kom-
bination heraf. På den baggrund kan sigtelsesprocenten inden
for en periode overstige 100 pct., hvis der i perioden er rejst flere
sigtelser, end der er kommet anmeldelser.
Tabel 2. Sigtelsesprocent
*)
i sager inden for sagsområdet økonomisk kriminalitet opgjort kvartals-
vist for perioden 2023-2024 fordelt på politikredse
2023
Kreds
Nordjylland
Østjylland
Midt- og Vestjylland
Sydøstjylland
Syd- og Sønderjylland
Fyn
Sydsjælland og Lolland-Falster
Midt- og Vestsjælland
Nordsjælland
Københavns Vestegn
København
Bornholm
I alt
1.
2.
3.
kvar-
kvartal kvartal
tal
69,2% 30,2% 121,0%
56,6%
36,9%
68,1%
62,9%
80,9%
89,1%
104,2%
67,6%
51,6%
59,3%
57,2%
62,3%
72,0%
86,2%
49,8%
54,0%
26,9%
63,2%
35,7%
74,8%
65,0%
43,7%
53,8%
47,5%
72,1%
72,6%
88,9%
65,1%
4.
kvar-
tal
67,3%
51,4%
49,1%
53,8%
33,2%
38,9%
55,6%
80,5%
38,7%
56,3%
55,5%
58,3%
52,9%
1.
kvartal
76,3%
73,6%
92,4%
45,6%
63,7%
61,4%
100,7%
51,3%
62,7%
40,6%
31,6%
46,2%
55,4%
2024
2.
kvar-
tal
50,1%
35,9%
44,9%
63,6%
71,2%
52,1%
45,1%
70,1%
48,4%
38,2%
34,2%
36,2%
45,4%
3.
kvar-
tal
55,8%
48,0%
65,5%
49,9%
60,8%
56,4%
50,8%
89,5%
26,1%
11,7%
48,2%
4.
kvar-
tal
**)
97,4%
75,7%
70,0%
79,2%
72,4%
50,5%
47,6%
77,5%
29,5%
50,0%
57,1%
66,9% 115,6%
67,1% 200,7%
57,2% 123,7%
66,0% 127,7%
23,8%
66,3%
55,8%
77,6%
*) Sigtelsesprocenten er forholdet mellem antallet af sigtelser, som politiet har rejst inden for de enkelte år og antallet af anmel-
delser optaget i samme periode. Det skal bemærkes, at sigtelser kan være rejst på baggrund af anmeldelser, der ikke er optaget
i samme periode som sigtelsen er rejst. På den baggrund kan sigtelsesprocenten inden for en periode overstige 100 procent
**) Omfatter perioden 1. oktober-24 november 2024.
Kilde POLSAS/QlikView: Kriminalitet pr. 26.11.2024. Det bemærkes, at opgørelsen er baseret på tal fra politiets sagsstyringssy-
stem (POLSAS). Opgørelsen er derfor behæftet med en vis usikkerhed, da POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og
ikke et egentligt statistiksystem. Det skal bemærkes, at opgørelsen er baseret på dynamiske data, hvilket betyder, at opgørelsen
ikke er endelig. Således vil der kunne ske ændringer afhængigt af tidspunktet for udtrækket af oplysningerne i opgørelsen, idet
der f.eks. kan forekomme efterregistreringer.
Udviklingen i sagsbehandlingstiden og sigtelsesprocenten skal
ud over den generelle kriminalitetsudvikling
ses i sammen-
hæng med den samlede kapacitet samt tilgængelige
Side 3/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om udviklingen i sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til sigtelse samt sigtelsesprocenten opgjort i politikredse per kvartal i 2023 og 2024, i sager om skat, moms og afgifter
kompetencer i forhold til bekæmpelse af økonomisk kriminalitet
i politiet. De konkrete prioriteringer af behandlingen af sager og
sagsområder besluttes lokalt i politikredsene.
Straffesagsbehandlingen har i 2024 været under pres bl.a. som
følge af, at sikkerhedssituationen i 2024 skaber et øget pres på
politiets ressourcer. Det er forventningen, at der fortsat i 2025
vil være et pres på straffesagsbehandlingen.
Afslutningsvis skal det bemærkes, at der er fastsat to politiske
målsætninger for sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til afgø-
relse af tiltalespørgsmålet: én målsætning for alle straffesager,
og én målsætning for de alvorligste straffesager, dvs. afsonings-
sager. Sager om økonomisk kriminalitet vil således alle indgå
målet om sagsbehandlingstid for alle straffesager, og de sager
om økonomisk kriminalitet, der fører til afsoning, vil desuden
indgå i målet for afsoningssager.”
Side 4/4