Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
2956091_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. december 2024
Politikontoret
Emma Holst Villumsen
2024-15161
3521395
Besvarelse af spørgsmål nr. 238 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 238 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. november
2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 239: Spm. om ministeren agter at pålægge de relevante politimyndigheder at administrere sagerne om eventuel inddragelse af våbentilladelse i forhold til den nu gældende bestemmelse i våbenlovens § 2 f?
Spørgsmål nr. 238 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om der er udstedt retningslinjer
for, hvordan de sager, der er beskrevet i våbenlovens § 2 f, stk.
1, skal behandles, jf. § 2 f stk. 2, og hvis der endnu ikke
foreligger sådanne retningslinjer, bedes ministeren redegøre for,
hvornår ventes at være færdige”
Svar:
1.
Folketinget vedtog den 23. maj 2024 forslag til lov om ændring af lov om
våben og eksplosivstoffer m.v., lov om krigsmateriel m.v. og lov om jagt og
vildtforvaltning (Strammere kontrol med våbentilladelser, øget sikkerhed
ved besiddelse af våben og opbevaring af ammunition m.v.) (L 114).
Lovforslaget havde bl.a. til formål at implementere de dele af regeringens
udspil ”Strammere greb om våben” af 26. juni 2023, der krævede
lovændring. Loven trådte i kraft den 1. juli 2024.
Med loven blev der i lov om våben og eksplosivstoffer m.v. (våbenloven)
indsat en ny bestemmelse i § 2 f, stk. 2, hvoraf det fremgår, at
justitsministeren kan fastsætte regler om bortfald af tilladelser,
godkendelser, samtykker eller dispensationer efter våbenloven eller efter
bestemmelser, der er udfærdiget i medfør af loven, til personer, der er dømt
for grovere lovovertrædelser eller er meddelt tilhold, opholdsforbud eller
bortvisning efter lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning.
Ved samme lov blev der desuden indsat en ny bestemmelse i våbenlovens §
2, stk. 5, hvorefter justitsministeren kan fastsætte regler om afslag på
ansøgning om tilladelser, godkendelser, samtykker eller dispensationer efter
våbenloven eller efter bestemmelser, der er udfærdiget i medfør af loven, til
personer, der er dømt for grovere lovovertrædelser eller er meddelt tilhold,
opholdsforbud eller bortvisning efter lov om tilhold, opholdsforbud og
bortvisning.
De to bestemmelser udgør grundlaget for, at der kan indføres en ordning
med obligatorisk afslag på ansøgning om våbentilladelse og jagttegn m.v.
samt bortfald ved visse lovovertrædelser. Formålet med denne ordning er at
sikre en mere konsekvent udelukkelse af dømte personers adgang til våben
samt bidrage til smidigere sagsgange hos politiet, således at politiet i visse
situationer ikke skal foretage en konkret vurdering af, om meddelelse af
våbentilladelse er betænkeligt.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 239: Spm. om ministeren agter at pålægge de relevante politimyndigheder at administrere sagerne om eventuel inddragelse af våbentilladelse i forhold til den nu gældende bestemmelse i våbenlovens § 2 f?
Det følger af forarbejderne til våbenlovens § 2 f, stk. 2, at der i forhold til
ordningen om bortfald ved visse lovovertrædelser bl.a. vil blive fastsat
regler om, at ordningen kun vil omfatte personer, der er idømt en ubetinget
fængselsstraf på mindst 60 dage, samt fastlagt hvilke grovere
lovovertrædelser der skal omfattes af ordningen, ligesom det tidsrum fra
domsafsigelsen eller afgørelsen om f.eks. tilhold, hvor en person ikke kan
opretholde våbentilladelse m.v., vil blive fastlagt, jf. Folketingstidende
2023-2024, tillæg A, L 114 som fremsat, s. 24.
Det bemærkes, at der med indførelsen af ordningen ikke vil blive lagt op til
at lempe den hidtidige praksis for tilbagekaldelse af våbentilladelser mv.
Det følger således af forarbejderne til våbenlovens § 2 f, stk. 2, jf.
Folketingstidende 2023-2024, tillæg A, L 114 som fremsat, s. 24, at for
personer med våbentilladelse m.v., der falder uden for denne ordning, f.eks.
fordi de har begået kriminalitet, som ikke omfattes af den foreslåede
ordning, skal den eksisterende praksis fortsætte uændret, hvorefter politiet
foretage en konkret vurdering af, om en persons våbentilladelse skal
tilbagekaldes. I tilfælde af en sigtelse for overtrædelse af de omfattede
bestemmelser m.v. vil politiet – som i dag – foretage en konkret vurdering
af, om der bør indledes en tilbagekaldelsessag. Det samme vil være tilfældet,
hvis en person sigtes eller dømmes for kriminalitet, der ikke er omfattet af
den foreslåede ordning.
2.
De nærmere regler for ordningen vil blive udmøntet i en bekendtgørelse,
der er under udarbejdelse i Justitsministeriet. Et udkast til en
ændringsbekendtgørelse forventes at blive sendt i offentlig høring i januar
2025.
Indtil bekendtgørelsen er trådt i kraft, administrerer Politiets Administrative
Center (PAC) og Rigspolitiet i dag i sager om tilbagekaldelse efter samme
praksis som hidtil. For en nærmere beskrivelse af den vandelsvurdering
PAC og Rigspolitiet foretager i tilbagekaldelsessager kan der henvises til
Justitsministeriets besvarelse af 13. maj 2024 af spørgsmål nr. 18
vedrørende forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
m.v., lov om krigsmateriel m.v. og lov om jagt og vildtforvaltning
(Strammere kontrol med våbentilladelser, øget sikkerhed ved besiddelse af
våben og opbevaring af ammunition m.v.) (L 114) fra Folketingets
Retsudvalg.
Side 3/3