Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
2952565_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. december 2024
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Emma Thorup Bech
2024-14905
3515220
Besvarelse af spørgsmål nr. 196 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 196 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. november
2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DD).
Justitsministeriet skal anmode om, at vedlagte bilag behandles
fortroligt
af
hensyn til efterforskningen i sagen.
Peter Hummelgaard
/
Marie Mølsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om kommentar til artiklen "Danskere svindlet i globalt pyramidespil: Bagmænd lænsede ofrene for milliarder" fra dr.dk den 8. november 2024
Spørgsmål nr. 196 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen "Danskere svindlet i
globalt pyramidespil: Bagmænd lænsede ofrene for milliarder"
fra dr.dk den 8. november 2024 og dokumentaren som er omtalt
i artiklen, vil ministeren desuden redegøre for, hvilke initiativer
ministeren påtænker for at stoppe denne store skala af svindel
og bedrageri som omtalt i artiklen og dokumentaren, og vil
ministeren derudover redegøre for, hvilke retslige konsekvenser
der aktuelt gælder for bagmænd, som begår denne form for
svindel, samt ministerens vurdering af, om der er behov for
yderligere skærpelser og initiativer?”
Svar:
1.
Vi skal gøre alt, vi kan, for at komme denne form for bedrageri og
økonomisk svindel til livs, og under både denne og den seneste regering er
der sket en markant styrkelse af indsatsen mod organiseret økonomisk
kriminalitet. Eksempelvis har vi med den nye bandepakke igangsat en lang
række initiativer specifikt rettet mod bekæmpelsen af organiseret
økonomisk kriminalitet.
Jeg vil særligt gerne pege på, at vi etablerer en ny national, tværgående
efterforskningsgruppe, som målrettet og med primær fokus på bandemiljøet
skal efterforske sager om bl.a. organiseret skatte- og momssvig, og hvis
fokus også kan udvides til at omfatte økonomisk kriminalitet bredere set.
Derudover har vi givet politiet flere og bedre efterforskningsredskaber og
udvidet det eksisterende Al Capone-samarbejde med et fast operativt
samarbejde under ledelse af National Enhed for Særlig Kriminalitet (NSK)
og med deltagelse af en række relevante myndigheder, som vil få til opgave
løbende at gennemgå og afdække konkrete banderelaterede personer og
bandegrupperingers økonomiske forhold og aktiviteter samt virksomheder
med tilknytning til disse personer. I det operative samarbejde vil endvidere
kunne gennemgås øvrige relevante personer med tilknytning til det
organiserede kriminelle miljø.
Vi må dog også erkende, at sagernes kompleksitet er steget og i stigende
grad udgør en del af globale sagskomplekser, og vi skal derfor løbende
overveje, hvordan vi kan styrke indsatsen over for denne type af
kriminalitet.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om kommentar til artiklen "Danskere svindlet i globalt pyramidespil: Bagmænd lænsede ofrene for milliarder" fra dr.dk den 8. november 2024
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”For så vidt angår dansk politis efterforskning af
grænseoverskridende økonomisk kriminalitet gør politiet bl.a.
brug
af
Europolsamarbejdet
samt
internationale
retshjælpsanmodninger.
Den danske aftale med Europol fra 2017 danner grundlag for
samarbejdet mellem Europol og dansk politi. Samarbejdet er
udmøntet i en administrativ aftale, der fastsætter de nærmere
tekniske og praktiske rammer for samarbejdet mellem Europol
og dansk politi.
I regi af Europolsamarbejdet har dansk politi bl.a. mulighed for
at indgå i samarbejde om identificering af målpersoner med
henblik på etablering af målrettede efterretnings- og
efterforskningsaktiviteter mod de identificerede målpersoner
ved etablering af såkaldte ”Operational Task Forces”. Dansk
politi kan endvidere i forbindelse med grænseoverskridende
efterforskning indgå i en fælles efterforskning – Joint
Investigation Team (JIT) – som kan etableres ved en aftale
mellem to eller flere lande, der er medlem af eller har en
samarbejdsaftale
med
Europol,
med
et
specifikt
efterforskningsformål i en afgrænset tidsperiode.
Rigspolitiet kan desuden henvise til Rigspolitiets rapport fra
2024 om dansk politis situation i forhold til Europol (REU Alm.
del, 2023-24, Bilag 172). Heraf fremgår det bl.a., at det er
Rigspolitiets vurdering, at samarbejdet med Europol har
operationel stor værdi for dansk politi, og at samarbejdet
fungerer godt inden for den ramme, som Europolaftalen giver.”
Der henvises endvidere til vedlagte fortrolige bilag i forhold til den del af
spørgsmålet, som vedrører den konkrete sag.
3.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere
indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Bedragerier med et internationalt aspekt, som omtalt i den
omhandlende artikel, kan være omfattet af straffelovens § 286,
stk. 2, jf. § 279, såfremt de pågældende handlinger hører under
dansk straffemyndighed (jurisdiktion), jf. straffelovens §§ 6-12.
Strafferammen er fængsel i op til 8 år, når forholdet om
bedrageri er af særlig grov beskaffenhed navnlig på grund af
forbrydelsens erhvervsmæssige eller professionelle karakter
eller som følge af den opnåede eller tilsigtede vinding, eller når
et større antal forbrydelser er begået. I tilfælde af bedrageri af
Side 3/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om kommentar til artiklen "Danskere svindlet i globalt pyramidespil: Bagmænd lænsede ofrene for milliarder" fra dr.dk den 8. november 2024
særligt grov beskaffenhed under særdeles skærpende
omstændigheder er der således i teorien mulighed for at
fastsætte en straf på op til 12 års fængsel.
I Justitsministeriets betænkning nr. 1581 af 2023 om
strafudmåling afgivet af Udvalget til afdækning af forholdet
mellem strafniveauer og strafferammer, er der en gennemgang
af trykt retspraksis i sager om bedrageri efter straffelovens § 279
frem til den 31. december 2022. Det fremgår heraf, at der på
tidspunktet for betænkningens afgivelse forelå 19 trykte domme
om bedrageri, jf. § 279, der er henført under § 286, stk. 2, der
var egnede til at danne grundlag for undersøgelsen. I dommene
er straffen udmålt til mellem 1 og 7 års fængsel. Udvalget
konstaterer, at strafferammen i § 286, stk. 2, er udnyttet både i
den lavere og den øvre ende. Ved strafudmålingen er der
generelt lagt stor vægt på udbyttets værdi, men også på
eksempelvis antallet af forhold, om der er tale om udnyttelse af
et særligt tillidsforhold, om forholdene er systematiske,
velorganiserede eller har haft et professionelt præg samt tiltaltes
forstraffe.
I den øvre ende findes to sager om bedrageri for henholdsvis
493 mio. kr. (mandatsvig og bedrageri) og 635 mio. kr.
(mandatsvig, bedrageri, skyldnersvig, momssvig og
dokumentfalsk). I disse er der udmålt straffe på henholdsvis 6
års og 7 års fængsel.
Sagen vedrørende de 635 mio. kr. er trykt i UfR 2021.1450 (TfK
2021.316), hvor det i tillæg til ovenstående fremgår, at der blev
idømt en tillægsbøde på 15.275.000 kroner, ligesom der skete
konfiskation hos tiltalte af cirka 28,8 mio. kr. samt
rettighedsfrakendelse vedrørende deltagelse i ledelsen af en
erhvervsvirksomhed. Højesteret fandt i samme forbindelse, at
der ikke var grundlag for at anvende straffelovens § 88, stk. 1,
2. pkt., der ved særdeles skærpende omstændigheder giver
domstolene mulighed for at lade straffen overstige den højeste
for nogen af lovovertrædelserne foreskrevne straf med indtil det
halve.”
Side 4/4