Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
2950896_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. november 2024
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Emma Thorup Bech
2024-12996
3467608
Besvarelse af spørgsmål nr. 59 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 59 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. oktober 2024. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Peter Hummelgaard
/
Marie Mølsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om i forlængelse af REU alm. del – svar på spørgsmål 63, hvoraf det fremgår, at Udtalelser, notater mv. skal endvidere udarbejdes på officielle dokumentskabeloner med angivelse af politikredsens kontaktoplysninger og med henvisning til det relevante journalnummer
Spørgsmål nr. 59 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen fra Berlingske Tidende
den 10. oktober 2024 om bl.a. en rockers exitforløb og det be-
skrevne handlingsforløb, specifik ønskes ministerens redegø-
relse for, om det er normalt, at man som politi- og kommunal
medarbejder udtrykker sig skriftligt uden at vide, hvad den på-
gældende skriftlige erklæring skal bruges til, at man udtrykker
sig på blankt papir og uden journalnummer, samt at man ikke
holder sig til faktiske forhold, men derimod indskriver person-
lige følelsesmæssige vurderinger. Vil ministeren samtidig til-
kendegive, om han – samtlige sagens aspekter taget i betragt-
ning – vil lade politi eller anden myndighed gennemgå sagen?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at der mellem Rigspo-
litiet, Kommunernes Landsforening og kriminalforsorgen er ud-
arbejdet en national rammemodel for exitforløb til personer med
tilknytning til rocker- og bandemiljøet.
Det fremgår af den nationale rammemodel, at der i alle landets
politikredse er etableret en exitenhed, der er sammensat af re-
præsentanter fra politiet, kriminalforsorgen og kommunerne.
Enhederne varetager det lokale arbejde med koordinering og op-
følgning på exitforløb i forhold til de personer, der ønsker at for-
lade rocker- og bandemiljøet. Enhederne kan inddrage andre
myndigheder, eksterne organisationer eller interessenter til at bi-
stå enheden enten på ad hoc-basis i forbindelse med det enkelte
exitforløb, eller hvor det konkret skønnes relevant.
Rigspolitiet kan ikke inden for rammerne af en folketingsbesva-
relse videregive oplysninger om konkrete exitaftaler. Baggrun-
den for dette er, at det må anses for helt centralt for udbredelsen
af exitprogrammer, at exitkandidater kan forvente, at alle oplys-
ninger om deres exitforløb holdes inden for en så snæver kreds
som muligt. Dette skal også ses i lyset af, at oplysninger om per-
soner, der ønsker at udtræde af rocker- eller bandegrupperinger,
herunder oplysninger i exit-aftalers indhold, ofte er meget sen-
sitive, og at det kan være forbundet med alvorlig fare for de på-
gældende, hvis de forkerte personer får kendskab til oplysnin-
gerne.
Rigspolitiet kan derfor hverken be- eller afkræfte, om omtalen i
pressen har givet anledning til opfølgning i politiet.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om i forlængelse af REU alm. del – svar på spørgsmål 63, hvoraf det fremgår, at Udtalelser, notater mv. skal endvidere udarbejdes på officielle dokumentskabeloner med angivelse af politikredsens kontaktoplysninger og med henvisning til det relevante journalnummer
Rigspolitiet har herudover til brug for besvarelsen indhentet en
udtalelse fra Østjyllands Politi.
Østjyllands Politi har oplyst, at et typisk exitforløb indeholder
flere faser, herunder visitation, hvor exitkandidatens egnethed
og motivation vurderes, fastlæggelse af det nærmere indhold af
det konkrete exitforløb, indgåelse af en endelig exitaftale,
iværksættelse af foranstaltninger, opfølgning på aftalte foran-
staltninger mv. Forud for indgåelse af en endelig aftale om exit-
forløb foretages en konkret vurdering af, hvilke tiltag under et
exitforløb der er relevante for en given exitkandidat. I den for-
bindelse er der en række tiltag, som typisk er relevante at over-
veje, herunder behov for ny bopæl, beskæftigelse, uddannelse,
misbrugsbehandling, bistand fra relevante myndigheder, herun-
der skattemyndighederne mv. Det er Østjyllands Politis gene-
relle erfaring, at varigheden af de forskellige faser varierer og
afhænger af det konkrete forløb.
Østjyllands Politi har endvidere oplyst, at politikredsen ikke har
en fast praksis for, hvornår en exitkandidat i løbet af et exitfor-
løb efter anmodning kan modtage et notat om status på sit exit-
forløb fra exitenheden til brug for eksempelvis kandidatens an-
søgning til Gældsstyrelsen om eftergivelse af gæld.
Politikredsen har endvidere oplyst, at udarbejdelse af notater om
status beror på en konkret vurdering, og et eventuelt notat i alle
tilfælde vil blive udarbejdet på baggrund af exitenhedens oplys-
ninger om og kendskab til den konkrete exitkandidat, herunder
også exitenhedens kendskab til kandidaten på baggrund af en
eventuel længerevarende visitationsfase forud for indgåelsen af
en exitaftale. Det bemærkes i forlængelse heraf, at politikredsen
ikke har fastsat indholdsmæssige krav til notater om status på
exitforløb, men at sådanne notater skal være objektive og base-
ret på faktuelle oplysninger. Udtalelser, notater mv. skal endvi-
dere udarbejdes på officielle dokumentskabeloner med angi-
velse af politikredsens kontaktoplysninger og med henvisning
til det relevante journalnummer.”
Side 3/3