Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
2950848_0001.png
Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 948
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. september 2023
Politikontoret
Ted Rosenbaum
2023-0030-9107
2903967
Besvarelse af spørgsmål nr. 948 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 948 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. juni 2023. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm., om det giver mening at indføre krav om at der fra alle skydevåben indleveres et projektil til registrering i en database, når tilladelserne til våbnene gives?
Spørgsmål nr. 948 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om regeringen i sit udspil ”Stram-
mere greb om våben”, Justitsministeriet, den 26. juni, 2023, læg-
ger op til, at der skal foretages en individuel registrering af fin-
geraftrykket eller mønstret på projektiler fra våben, med det for-
mål at politiet efterfølgende kan spore til det pågældende våben,
og vil ministeren i benægtende fald overveje denne mulighed?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-
gende udtalelse fra Rigspolitiet, som jeg kan henholde mig til:
”Rigspolitiet
har forstået spørgsmålet således, at der ønskes en
vurdering af muligheden for, at der
når en person erhverver et
skydevåben
udover at mærket på våbnet og dets væsentlige
dele registreres til den pågældende, samtidig foretages en indi-
viduel registrering af erhververens fingeraftryk eller en indivi-
duel registrering af alle legale skydevåbens unikke klassekarak-
teristika (det vil sige de spor, der er afsat på afskudt ammunition
fra skydevåbnets slagstift, udkaster og riffelgang).
Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at for så vidt angår sky-
devåben og væsentlige dele følger det af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2021/555 af 24. marts 2021, at våbnene og
de væsentlige dele skal være forsynet med en tydelig, permanent
og unik mærkning og skal registreres i overensstemmelse med
direktivet. Den danske våbenlov indeholder således bestemmel-
ser om mærkning af våben og deres væsentlige dele, herunder
et forbud mod at forvanske, ødelægge, ændre eller fjerne mær-
ker, der er påført våben. I Danmark sker registreringen af våben
og væsentlige dele i Politiets Våbenregister (PV) og i Skyttefor-
eningernes Våbenregistrering (SKV).
Våbendirektivet og våbenloven indeholder ikke regler om
mærkning og registrering af ammunition eller af de mærker,
som skydevåben afsætter på ammunitionen.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK).
NSK har hertil oplyst, at en registrering af samtlige jagt- og
skytteforeningsvåbens sporbare klassekarakteristika efter
NSK’s vurdering vil indebære prøveskydning af samtlige våben
og efterfølgende dataindlæsning i et ballistisk system. NSK har
hertil oplyst, at NSK vurderer, at ressourceanvendelsen hertil
ikke vil stå mål med det udbytte, der ønskes opnået, idet det er
Side 2/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm., om det giver mening at indføre krav om at der fra alle skydevåben indleveres et projektil til registrering i en database, når tilladelserne til våbnene gives?
NSK’s vurdering, at langt hovedparten af de skydevåben, som
NSK undersøger i forbindelse med straffesager, er våben, der
enten er efterlyst, fordi de eksempelvis er blevet stjålet, eller er
våben, som ikke er registreret i Politiets Våbenregister, f.eks.
fordi de kommer fra udlandet. Af de årsager vurderer NSK det
meget lidt sandsynligt, at en registrering af alle legale våbens
unikke klassekarakteristika vil føre til, at flere gerningspersoner
vil kunne spores.
NSK har supplerende oplyst, at når et afskudt projektil findes på
et gerningssted, sikres det i overensstemmelse med de fastlagte
processer for gerningsstedsundersøgelser, herunder sporsikring.
Allerede ved undersøgelsen på gerningsstedet forsøger krimi-
nalteknikerne at bestemme kaliberen på det fundne afskudte
projektil. Oplysningen gives videre til den politikreds, som har
anmodet om kriminalteknisk assistance.
Efterfølgende foretages en grundig kriminalteknisk undersø-
gelse af projektilet i National enhed for Særlig Kriminalitet, Na-
tionalt Kriminalteknisk Center, Våbensektionen (NKC).
NKC har ansvaret for at udføre undersøgelser, sammenligninger
og identifikation af skydevåben, våbendele, ammunition og am-
munitionsdele samt gennemføre opdatering og søgning i natio-
nale og internationale søgeregistre for sagsrelationer mellem vå-
ben og patrondele.
NKC er på våbenområdet akkrediteret efter ISO17025-standar-
den under DANAK, hvilket betyder, at der er fastlagt et omfat-
tende system for, hvilke kriminaltekniske undersøgelser der skal
gennemføres, hvordan de skal gennemføres, og hvordan der skal
afrapporteres. Den kriminaltekniske undersøgelse gennemføres
således af certificerede teknikere ved hjælp af bl.a. mikroskopi.
Undersøgelsen omfatter bl.a. projektilets udseende, herunder
drejningsgrad fra riffelgange, materialer på projektilet, deformi-
teter og evt. fragmentering. Såfremt der er fundet flere projekti-
ler på et gerningssted, foretages en indbyrdes sammenligning
mellem de enkelte projektiler for at udrede, hvor mange våben
der er benyttet.
Når den kriminaltekniske undersøgelse er afsluttet, indlæses
data i det Skandinaviske sporsikringsregister over patrondele fra
gerningssteder (IBIS) med henblik på dels at afdække en evt.
sammenhæng til andre gerningssteder i Danmark, Norge og
Sverige. Såfremt det ikke er muligt at påvise en sammenhæng
med tidligere sager, indlæses det afskudte projektil i registret
med henblik på senere at kunne foretage en sammenligning og
evt. identifikation i forbindelse med nye gerningssteder eller et
prøveskudt skydevåben, der kommer ind til undersøgelse i Sve-
rige, Norge eller Danmark.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm., om det giver mening at indføre krav om at der fra alle skydevåben indleveres et projektil til registrering i en database, når tilladelserne til våbnene gives?
Videre har NSK oplyst, at i relation til optagelse af fingeraftryk
fra våbnets ejer vil det være meget få tilfælde, hvor der kan sik-
res brugbare fingeraftryk fra afskudt ammunition. NSK har ikke
kendskab til fingeraftryk sikret fra afskudte projektiler. Det er
NSK´s erfaring, at i de tilfælde, hvor et skydevåben har været
anvendt af den registrerede ejer, vil der i langt hovedparten af
tilfældene være tale om sager med interne/familiære relationer,
hvor sagen hurtigt ses opklaret. I de tilfælde vurderes en forud-
gående optagelse af ejerens fingeraftryk at have ringe betydning
i forhold til at knytte våben og ejer sammen.
Rigspolitiet kan henholde sig til udtalelsen fra NSK.”
Side 4/4