Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
2934852_0001.png
Dato:
Sagsnr.:
Dok.:
8. november 2024
2024-10167
3422827
UDKAST TIL TALE
Til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål E (Alm.
del) fra Folketingets Retsudvalg
Samrådsspørgsmål E:
Vil ministeren redegøre for, hvordan det kan ske, at fængslede bande-
kriminelle efterlades uden opsyn i danske fængsler? Vil ministeren
desuden redegøre for omfanget af afdelinger i fængslerne, hvor ind-
satte ikke holdes under opsyn af fængselsbetjente? Vil ministeren en-
delig redegøre for, hvordan og hvornår ministeren agter at sikre, at
afdelinger i danske fængsler ikke står uden opsyn af fængselsbetjente?
Der henvises til artiklen ”Fængsler lader afdelinger med farlige kri-
minelle være ubevogtede 'i længere tid'”, dr.dk, den 10. august 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD) og Peter
Skaarup (DD).
Side 1/9
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 7. november 2024 om bandekriminelle i danske fængsler
2934852_0002.png
Svar:
[Indledning]
Tak for ordet og tak for spørgsmålet.
Jeg vil gerne starte med at understrege, at alle fængsler
til enhver tid er bemandet med fængselsbetjente.
Når det er sagt, så er bemandingssituationen i landets
fængsler alvorlig.
Betjentene i fængslerne yder hver dag en ekstraordinær
indsats med at løse opgaverne.
De tager ekstra vagter, arbejder over og udlånes på tværs
af fængsler og arresthuse.
Jeg beundrer den store indsats, de leverer hver dag. Og
jeg arbejder hårdt på, at de skal have flere kollegaer. Det
samme gør kriminalforsorgen.
Men det ændrer ikke på, at der p.t. er for få fængselsbe-
tjente.
For at begrænse omfanget af pålagt overarbejde mest
muligt bruger kriminalforsorgen derfor i et vist omfang
såkaldte runderingshold.
Side 2/9
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 7. november 2024 om bandekriminelle i danske fængsler
2934852_0003.png
[Om runderingshold]
Runderingshold betyder, at fængselsbetjente udgår i hold
til opsyn på fængslets afdelinger fremfor at være placeret
på hver sin afdeling.
Det indebærer, at visse afdelinger i udvalgte fængsler in-
dimellem er ubemandede eller bemandede i begrænset
omfang.
Til brug for samrådet er Direktoratet for Kriminalforsor-
gen kommet med nærmere oplysninger om brugen af
runderingshold.
Kriminalforsorgen har oplyst, af man i hvert enkelt til-
fælde vurderer, om rundering er sikkerhedsmæssigt for-
svarligt.
Runderingshold bliver kun brugt, hvis det samtidigt er
muligt at opretholde fornøden orden, sikkerhed og lov-
pligtige aktiviteter de pågældende steder f.eks. besøg og
beskæftigelse.
Brugen af runderingshold er ikke ensbetydende med, at
afdelingerne efterlades uden opsyn.
Sikkerheden på afdelingerne understøttes som udgangs-
punkt af videoovervågning.
Side 3/9
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 7. november 2024 om bandekriminelle i danske fængsler
2934852_0004.png
Der kan altså hurtigt sættes ind med personale, hvis der
skulle opstå tilspidsede situationer.
Før jeg siger noget om omfanget af brugen af runderings-
hold, vil jeg kort nævne lidt om de sikkerhedsklasser, kri-
minalforsorgen bruger. Det er nemlig sådan, at runde-
ringshold ikke anvendes i de høje sikkerhedsklasser.
[Sikkerhedsklasser]
Landets fængsler og arrester har fire sikkerhedsklasser.
Sikkerhedsklasse 1 anvendes til de mest udfordrende og
farlige indsatte, mens sikkerhedsklasse 4 angiver det la-
veste sikkerhedsniveau.
Der er behov for færre fængselsbetjente på afdelinger i
de lavere sikkerhedsklasser, da der tilsvarende er et la-
vere sikkerhedsniveau.
Hér kan det være relevant at bruge runderingshold for at
frigøre ressourcer til at håndtere bemandingsudfordrin-
ger i andre afdelinger med et højere sikkerhedsniveau.
En overvejende del af de indsatte, der er dømt for bande-
relateret kriminalitet, er placeret i afdelinger i sikker-
hedsklasse 1 og 2.
Indsatte dømt for banderelateret kriminalitet kan, hvis
det konkret vurderes forsvarligt – og altså ikke udgør en
Side 4/9
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 7. november 2024 om bandekriminelle i danske fængsler
sikkerhedsrisiko – placeres på afdelinger i sikkerheds-
klasse 3, hvor der efter en konkret vurdering kan gøres
brug af runderingshold.
Det kan f.eks. være indsatte, der indgår i et bandeexitpro-
gram. Det vil altså sige indsatte, der har vilje til at lægge
tilværelsen som rocker- eller bandemedlem bag sig og
starte på en frisk.
Det kan også være indsatte dømt og udvist for bandere-
lateret kriminalitet, hvis det konkret vurderes sikkerheds-
mæssigt forsvarligt.
[Bemandingen]
Kriminalforsorgen har oplyst, at forskellige forhold spil-
ler ind på tilrettelæggelsen af bemandingen i landets
fængsler.
Det drejer sig bl.a. om antallet og karakteren af de ind-
satte og det enkelte fængsels arkitektur.
Desuden kan der i nogle tidsrum være ubemandede eller
lavt bemandede afdelinger i fængslerne, uden at der til-
rettelægges vagter i runderingshold.
I timerne om natten er bemandingen i fængslerne således
generelt lavere, da aktiviteterne i fængslerne er lukket
ned, og de indsatte er låst inde i cellerne.
Side 5/9
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 7. november 2024 om bandekriminelle i danske fængsler
2934852_0006.png
[Omfanget af brugen af runderingshold]
For så vidt angår spørgsmålet om omfanget af brugen af
runderingshold har kriminalforsorgen oplyst, at runde-
ringshold anvendes på afdelinger i fem af landets fængs-
ler.
For at sætte det i en kontekst, kan jeg oplyse, at vi i Dan-
mark i alt har 13 fængsler.
Runderingshold bruges på alle afdelinger i både Ringe
Fængsel og Renbæk Fængsel.
I Nyborg Fængsel bruges runderingshold på fire ud af 13
afdelinger, mens der undertiden anvendes rundering på
fire almindelige åbne afdelinger i Søbysøgård Fængsel.
Det samme gælder på to af afdelingerne i Horserød
Fængsel.
Runderingshold bruges ikke i arresterne. Det skyldes
bl.a., at arrestanter generelt er låst inde i deres celler i
betydeligt flere timer i døgnet end indsatte i fængslerne.
Som jeg var inde på før, er brugen af runderingshold en
måde at reducere det allerede store træk på bemandingen.
Men det er klart, at det sker på bekostning af betjentenes
kontakt med de indsatte.
Side 6/9
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 7. november 2024 om bandekriminelle i danske fængsler
Fængselsbetjente står ikke på samme måde til rådighed
og kan tale med de indsatte, lære dem at kende og støtte
dem.
Opgaver, som i høj grad også er en del af arbejdet som
fængselsbetjent.
Det er selvfølgelig ikke noget ønskescenarie.
[Iværksatte initiativer rettet mod rekruttering og
fastholdelse af fængselsbetjente]
En af de vigtigste opgaver for mig som justitsminister er
derfor også at få gjort noget ved de meget store udfor-
dringer med bemanding, som kriminalforsorgen har.
Kriminalforsorgen har en fundamental rolle i vores rets-
system. Derfor arbejder vi også målrettet med at få vendt
udviklingen, så vi både kan rekruttere flere og fastholde
de gode fængselsbetjente, vi har i dag.
De fleste initiativer er igangsat som led i flerårsaftalen
bag kriminalforsorgens økonomi [2022-2025].
Heriblandt kan jeg nævne, at fængselsbetjente nu får løn
under hele uddannelsen i modsætning til tidligere.
Der er åbnet en ny skole for fængselsbetjente og flere
pop-up skoler rundt om i landet.
Side 7/9
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 7. november 2024 om bandekriminelle i danske fængsler
Der er indført en ny og forbedret fængselsbetjentuddan-
nelse, og så er der etableret en merituddannelse. Dvs., at
særligt kvalificerede kandidater såsom politikadetter og
sikkerhedsvagter kan komme hurtigere igennem
fængselsbetjentuddannelsen.
Det er også vigtigt at fastholde de nuværende medarbej-
dere. Derfor er mulighederne for efteruddannelse blevet
udvidet. Der er desuden oprettet et internt psykolog-
korps, der blandt andet arbejder med at forebygge PTSD,
og et forebyggelses- og mæglerkorps, der blandt andet
arbejder med at understøtte et sundt arbejdsmiljø.
Som en del af strategien om rekruttering og fastholdelse
af medarbejdere har vi også via flerårsaftalen sat gang i
en række initiativer, der skal styrke sikkerheden i fængs-
lerne.
Vi har bl.a. indført hårdere sanktioner for vold mod an-
satte i kriminalforsorgens institutioner. Strafniveauet er
for denne type vold som udgangspunkt fordoblet sam-
menlignet med tidligere.
Samtidig er der indført nye typer af disciplinærstraffe,
der kan anvendes mod de indsatte, der bryder reglerne
om orden og sikkerhed.
For at øge sikkerheden i de højeste sikkerhedsklasser for-
venter kriminalforsorgen at etablere en ekstra fokusafde-
Side 8/9
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 7. november 2024 om bandekriminelle i danske fængsler
ling med ressourcer og kapacitet til at håndtere særligt
aggressive og konfrontationssøgende indsatte.
Herudover har regeringen som led i trepartsaftalen sikret
et mærkbart løft i fængselsbetjentenes løn, som trådte i
kraft i foråret.
Sideløbende med alt dette, arbejder kriminalforsorgen
målrettet med at styrke omdømmet som arbejdsplads.
Men vi er stadig ikke i mål.
Kriminalforsorgen er stadig i en vanskelig situation, når
det handler om antallet af fængselsbetjente, og det er ikke
et problem, der løses med et fingerknips. Tværtimod tror
jeg, at det kræver, at vi formår at tænke nye veje.
Regeringen er på vej med en strafreform, der bl.a. skal
bidrage til at tage hånd om de bemandingsudfordringer,
der er i kriminalforsorgen i dag. Vi vil i den forbindelse
fremlægge bud på alternative straf- og afsoningsformer,
der skal være med til at lette presset på landets fængsler,
ligesom vi vil se på, hvordan vi yderligere kan styrke re-
krutteringen og fastholdelsen af fængselsbetjente.
Tak for ordet.
Side 9/9